Kan HÄstar Bli Åksjuka?

R

Rodrigo__

jag måste få reda på vad det är för fel på min häst . Hon har ramlat omkull 2 ggr i transporten . det är superotäckt ! Hon är nästan 170 så jag fattar inte hur hon kommer ner på en sida heller .. kan hästar bli åksjuka ? tänkte om dom inte har åkt transport på ett tag eller så . eller handlar det helt enkelt om dålig balans . jag har en stor transport med halva mellanväggen mjuk . förut stog hästen välidgt brett med benet , men nu vet jag inte vad hon håller på med :cry:

Sv: Kan HÄstar Bli Åksjuka?

hästar lägger ju sej oftast i transporter när dom får panik och inte vet vad dom ska ta vägen..samma om dom tappar balansen..och tappar dom balansen blir dom ju rädda..kan inte vara så att hästen är rädd och osäker när den inte åkt på länge?

Låter som hon lägger sig för hon tycker de är otäckt el för att hon ramlar och tappar balansen. har du provat köra brett el smalt dvs vanligt med mellan vägg. har hon hönät så kanske hon slappnar av när hon åker.
Hur fort kör ni och tar ni de lugnt i kurver och istället för att bromsa så släpp på gasen lite så saktar bilen själv ner lugnt.

Ta bort hela väggen och låt hästen åka brett. HAr du testat det ? Jag tycker det låter som din häst är bredåkare.

har du kontrollerat ventilationen ?
för många täcken etc ?
finns hästar som svimmar pga för varmt eller dålig ventilation mm

Jag har testat att åka brett , det går bättre ! Men det går ju oftast bra att åka smalt också . Är det värt att prova hård mellanvägg ? Då kan ju iallafall hennes ben inte glida undan :S Ventilationen är helt okej . Igår ramlade hon, så var det inte speciellt varmt i transporten ..

Låter som hon lägger sig för hon tycker de är otäckt el för att hon ramlar och tappar balansen. har du provat köra brett el smalt dvs vanligt med mellan vägg. har hon hönät så kanske hon slappnar av när hon åker.
Hur fort kör ni och tar ni de lugnt i kurver och istället för att bromsa så släpp på gasen lite så saktar bilen själv ner lugnt.

Absolut att vi kör lungt !

Jag har testat att åka brett , det går bättre ! Men det går ju oftast bra att åka smalt också . Är det värt att prova hård mellanvägg ? Då kan ju iallafall hennes ben inte glida undan :S Ventilationen är helt okej . Igår ramlade hon, så var det inte speciellt varmt i transporten ..

Du ska absolut inte prova med hård mellanvägg, om hästen inte kan hålla balansen blir det inte bättre av att smalna av ännu mer, man får helt enkelt acceptera att man får låta hästen åka brett. Du ahr ju redan sagt att det blir bättre om den åker brett.

Din häst är antagligen bredåkare (de kan bli det helt utan förvarning). Hon skall därför få möjlighet att stå så brett som möjligt. Min förra häst blev bredåkare men kunde fixa en snedställd mellanvägg. Många bredåkare kräver dock att man tar bort mellanväggen helt.
Det är viktigt att du inte igorerar detta, de kan få hiskeliga skador så de lägger sig ner och slår förtvivlat och risken finns att de blir svårlastade.

Om nu det går bättre att för hästen åka brett, varför envisas man då med att ställa den trångt ? Vad finns logiken i ditt resonemang ?

Då vi haft en del hästar genom årens lopp så har vi erfarenhet även av några som åkt betydligt bättre riktigt trångt....så man ska aldrig säga aldrig.

Dessa hästar har stått och "sökt stöd" med innerbenet när man kört dom brett/ kapad mellanvägg.(sparkat, trampat.snubblat)
När de istället fick en hel vägg, ställde de ner hoven mot den och fick stöd av den att hålla balansen.

Vi har dock haft ännu fler som mått bra av att åka brett skall tilläggas.

Fast nu har ju TS skrivit att det har gått bättre att låta hästen åka brett. Så därför undrade jag varför man då ställer den smalt.

Vad jag menar är att det kan vara värt att försöka, innan man slår det helt ifrån sig.
Bara för att någonting fungerar bra. så är det ju inget som säger att ngt annat inte kan vara bättre...:smirk:

ja det kan dom.

men en häst som lägger sig är så rädd att den tänker "nu är jag redo att dö", och det har knappast med bara åksjuka att göra....

sluta köra längre sträckor med din häst om den är så rädd, alt. skaffa en bättre och större transport!

Iom att hästen är stor bör den beredas större plats- inte bara köra smalt- för att "det går"
Bevisligen funkar det inte.
Det är väldigt synd om hästen.
Det kan sluta med att den inte går in alls.

ja det kan dom.

men en häst som lägger sig är så rädd att den tänker "nu är jag redo att dö", och det har knappast med bara åksjuka att göra....

sluta köra längre sträckor med din häst om den är så rädd, alt. skaffa en bättre och större transport!

Hallå ! Jag har ett helt nytt ume-släp . tror knappast att en ny transport skulle hjälpa mej . Det låter som om alla dlömer mej lite väl mkt . Det är klart jag försöker göra det bästa för min häst . Hon har ramlat 2 ggr av alla gånger jag kört . Jag har tävlat mycket under året , vilket betyder att jag rest med henne mycket . Jag kan gärna ställa henne brett , problemet är att jag behöver få med mej 2 hästar ibland ... Jag förstår inte varför det för det mesta fungerar !

Men är det inte just när du kör den ensam som det händer?

Om så är fallet- kör brett när den är solo o halva "kuppen" av naturliga skäl med 2 i.

Då vi haft en del hästar genom årens lopp så har vi erfarenhet även av några som åkt betydligt bättre riktigt trångt....så man ska aldrig säga aldrig.

Dessa hästar har stått och "sökt stöd" med innerbenet när man kört dom brett/ kapad mellanvägg.(sparkat, trampat.snubblat)
När de istället fick en hel vägg, ställde de ner hoven mot den och fick stöd av den att hålla balansen.

Vi har dock haft ännu fler som mått bra av att åka brett skall tilläggas.

Trotts mitt tidigare inlägg måste jag hålla med om att visst ska man aldrig säga aldrig för det vore väl konstigt om inte vissa hästar hellre åkte smalt men vill bara säga ett varnande ord om hårda mellanväggar och bredåkare. Det ÄR väldigt lätt att de kilar in hoven mellan golvet och mellanväggen i sina försök att bredda bakbenen och inte får ut den själv. När jag varit med om detta har vi fått flytta mellanväggen för att hästen ska komma loss och jag vill slippa tänka på vad som händer om hästen inte är så cool som den vi hade utan får panik för att den sitter fast... Man får helt enkelt ta sitt ansvar som hästägare och skaffa lastbilskort och lastbil om man prompt ska ha med sig två hästar.

Min häst är mörkrädd. Hon lägger sig ned i släpet om lampan släcks. Stänger man av bilen när det är mörkt ute utan att slå på parkeringsljus blir det livat i släpet. Hon skulle heller aldrig kliva in i släpet om inte lampan är tänd när det är mörkt

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar