Kan han vara allergisk?

devilsdaughter

Trådstartare
Fick hem en valp för en vecka sedan och för några dagar sedan så fick sonen (4 månader) utslag i ansikte, på huvudet och bröstet, tycker de gradvis blivit sämre för varje dag.
Det har hänt vid enstaka tillfälle att hunden kommit åt att slicka honom lite. Men absolut inte mycket och igår inget alls. Men ändå var det som värst igårkväll. Är nu grymt orolig att det ska vara hunden han reagerar på. Det är ju det enda som är nytt i vår vardag. Det ser ut ungefär som värmeutslag, bara det att det inte har varit varmt?
Har läst runt lite och hittat att en del reagerar på endast saliven ifrån hunden men så länge hunden inte slickar så reagerar man inte alls. Men om fallet skulle vara så så är väl risken att han utvecklar en kraftigare allergi längre fram, om det nu öht är hunden han reagerar på.
Har fått tid till BVC på onsdag. BVC sköterskan frågade om något nytt hänt senaste veckan, inget förutom en hund sa jag då. Hon frågade då om han slickat i ansiktet, ja det har hänt sa jag, ja hundar är ju väldigt orena i munnen sa hon då..
Kan det beror på det? Bara orenhet? Är det inte allergi då? Tyckte det lät konstigt..

Nja, men största sannolikhet är det väl allergi och inte orenhet.

Hundena allergen sitter som sagt i hundens saliv, hudflagor och i kisset på en okastrerad hanhund. Gällande utslagen. Kanske han i övrigt är väldigt närgången med hundens huvud/mun?

Däremot låter det konstigt att han får utslag endast, inga övriga symptom?

Nja, men största sannolikhet är det väl allergi och inte orenhet.

Hundena allergen sitter som sagt i hundens saliv, hudflagor och i kisset på en okastrerad hanhund. Gällande utslagen. Kanske han i övrigt är väldigt närgången med hundens huvud/mun?

Däremot låter det konstigt att han får utslag endast, inga övriga symptom?

Eftersom han bara är 4 månader så är han inte närgången alls mot hunden, det är bara om hunden är framme vid honom men det undviker vi sker.
Nej, inga andra symptom, läste dock att de klassiska symptomen som rinnande näsa och kliande ögon sällan drabbar barn yngre än 1-2 år.
Kan kanske bero på hormoner från mig då jag ammar, hört att det kan ge utslag..

Barn blir liksom röda av lite vad som helst, och för en såpass liten bebis är det mycket nytt som kroppen reagerar på. Det kan lika gärna vara apelsin eller jordgubbar eller vad som helst som du har ätit - MEN hundsaliv är något som många reagerar på, även om de inte är allergiska.

Jag var väldigt orolig att vår som skulle utveckla allergi, min man har många allergier i sin släkt.

(Så jag ammade, lät hundarna vara nära och dammsög lika sällan som vanligt :angel: Han är nu drygt 2,5 år och har förkylningsastma, men ingen annan allergi enligt allergitest. Skönt!)

Barn blir liksom röda av lite vad som helst, och för en såpass liten bebis är det mycket nytt som kroppen reagerar på. Det kan lika gärna vara apelsin eller jordgubbar eller vad som helst som du har ätit - MEN hundsaliv är något som många reagerar på, även om de inte är allergiska.

Jag var väldigt orolig att vår som skulle utveckla allergi, min man har många allergier i sin släkt.

(Så jag ammade, lät hundarna vara nära och dammsög lika sällan som vanligt :angel: Han är nu drygt 2,5 år och har förkylningsastma, men ingen annan allergi enligt allergitest. Skönt!)

Vad skönt! Så de kan alltså reagera på salivet utan att vara allergiska? har inte fattat det där riktigt.

Utan att kunna hänvisa till nån källa :angel: så har jag hört att mycket små barn inte kan vara allergiska förrän långt senare. Så alla utslag och röda prickar, snuva etc. är typ kroppens (immunförsvarets?) sätt att notera att den har exponerats för något nytt och typ "är det här okej? tycker jag om det här? ja? nej? eller?".

Utan att kunna hänvisa till nån källa :angel: så har jag hört att mycket små barn inte kan vara allergiska förrän långt senare. Så alla utslag och röda prickar, snuva etc. är typ kroppens (immunförsvarets?) sätt att notera att den har exponerats för något nytt och typ "är det här okej? tycker jag om det här? ja? nej? eller?".

Har också läst om det. Men så har jag också läst om de som bestämt hävdar att det inte stämmer...

Ammar du? I så fall kan det vara nåt du ätit som han reagerar på. Kan ju vara valpen också tyvärr. Svårt att veta om man inte kör uteslutningsmetoden. Kan du och sonen bo någon annanstans några dagar där det inte finns nåt djur? Men då måste du ju äta samma som du ätit de senaste dagarna. Jag kunde inte äta lök och kål (och annat gasbildande) när jag ammade för då fick bebisen ont i magen. Så de kan ju reagera på sånt mamman ätit om man ammar.

Sen blir bebisar lite röda och prickiga av allt möjligt.

Orenhet tror jag inte att det är. Hundar har väl så stark bakterieflora i munnen att de faktiskt är rätt så rena i munnen?

Jag har flera vuxna vänner som har hundar och inte reagerar alls men måste tvätta av sig om hunden slickar.

Sedan har väl nyare rön sagt att man hellre ska utsätta de små för så mycket som möjligt - inte undvika?
Hunden är ny hos er. Vänta med att göra något innan ni ser vad som verkligen är.
Barnet lär inte bli mindre allergiskt av att undvika allergener. Snarare tvärtom? Eller?

Jag skulle avvakta lite. Dom där små kan reagera på både det ena och det andra. Min yngsta tex reagerade med rödhet och prickar runt munnen när hon åt mannagrynsgröt vid 6 månaders ålder. Idag 2 år senare märks inget alls.

Det finns små bebisar som utvecklar allergi men vanligast är det när dom är äldre. Typ några år i alla fall.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka