Kan han gå barfota?

Sonya

Trådstartare
Mitt kallblod har i veckan trampat av sig en sko, förmodligen för att snösulan börjat glida ur. Har inte fått ut hovslagaren ännu så han har fått gå utan skon helt enkelt, är ändå dags att sko om så har inte letat efter skon heller.

Förut när han har tappat skor har jag varit väldigt snabb med att få på den igen, ibland har han varit inne någon dag i väntan på hovslagaren. Detta pga att hans uppfödare har sagt att han inte kan gå barfota som både hon och jag helst vill av olika anledningar, enligt henne blir han halt och hoven går sönder.

Men nu har det gått riktigt bra den här veckan! :laugh: Kan det ha att göra med att det är så mycket snö? Det är juh ändå hårt i backen och det är inte längre mjuk djupsnö i hagen så skulle han bli öm borde han väl bli det även på vintern?

Tror ni att han skulle klara av att gå barfota annars också? Vad har ni för erfarenheter? :laugh:

Ska självklart prata med hovslagaren om det här också och höra vad han tycker.

Sv: Kan han gå barfota?

Jag har tagit mina två från skodda till barfota under vintertid. Underlaget är absolut snällare mot hovarna än grus och asfalt som många får leva med under övriga årstider. Dock behöver man broddade barfotaboots för att klara halkan under vintern. Kanske även i hagen om det blir halt där också.

Nu hör jag till kategorin som tror att de flesta hästar kan vara barfota om de får rätt hjälp. Med rätt hjälp menar jag att de allra flesta hästar åtminstone under en övergångsperiod måste få hovarna skyddade med hovboots (ev. med iläggssulor) vid ridning och i vissa fall även i hagen, och att det kan krävas en del andra åtgärder därutöver. Omfattningen av det stöd hästen kräver för att kunna gå barfota beror på ett stort antal faktorer: genetiska förutsättningar för bra hovar är en faktor, men hästens livsstil i övrigt är sannolikt viktigare. Långa dagar ute i hagen (som i det helt ideala fallet är stor och med varierat underlag - lite grus, lite gräs, lite klippor), mycket motion (med lyhördhet för om hästen ömmar) och en foderstat där sockret eliminerats så gott som fullständigt (så långt det bara går, bort med havre och det mesta annat kraftfoder som innehåller melass, använd melassfri lusern och melassfri betfor (ja, det finns!) och komplettera med mineraler baserad på en analys av grovfodret).

Jag gissar att du eftersom du frågar gärna vill göra ett försök med att ha hästen barfota och det är faktiskt inte svårare än att du prövar, ger det lite tid, och i värsta fall skor hästen igen. Men du måste ge projektet tid och tålamod, skaffa dig en barfotavänlig hovis eller välrenommerad barfotaverkare (kolla gärna referenser när det gäller båda sorterna!) som förstår hur hoven skall verkas för bästa framgång med barfotaprojektet, och som kan hjälpa dig med råd om boots etc. Skaffa dig egen kunskap. Det finns flera trådar om detta här på forumet bland annat.

Lycka till!

Jag kanske ska tillägga (eftersom det jag skrev kanske kan tolkas så) att även om jag själv gärna söker information här på forumet är inläggen här naturligtvis inte något som man skall använda som enda kunskapsbas.

Tack för ditt svar!

Jag funderade just på om det skulle fungera att ha han oskodd under vintern, och andras erfarenheter :)

Jag red idag med tre skor och faktiskt så va de inte halkigt alls, trots att vi red på glansplogad väg! :) kan juh också bero på att han hade andra skor såklart....

Min hovslagare är grym på alla sätt så ska prata lite med honom också :laugh:

Tror du möjligtvis att det kan vara så att hovarna mognar eller hur man ska säga, han va juh trots allt väldigt liten när han va barfota på prov sist.....

Nu har jag inte själv någon konkret erfarenhet av föl/unghästhovar men visst kan det vara så. Ett nyfött föl kan ju ha ju "fjädrar" under hoven i stället för den sula och stråle vi är vana att se, så de blir ju hårdare med tiden.

I princip alla hästar kan gå barfota med rätt förutsättningar. Jag har min ridtravare och min islandshäst barfota sedan tre år tillbaka och som det känns nu kommer jag aldrig att sko dem igen. Men eftersom mina hagar är väldigt mjuka så jag rider alltid med boots, annars ömmar de.

Finns många bra barfotaboots på marknaden. Jag har testas Easyboots och Renegade, båda märkena är riktigt bra. Finns även fler märken jag har hört är bra men som jag själv aldrig testat. Jag har två par per häst, ett par obroddade till sommaren och ett par broddade till vintern.

Är du intresserad av barfota så rekommenderar jag den här DVD-serien. Den har hjälp mig jättemycket!

Det är ett väldigt hoppande fram och tillbaka mellan frågorna.
Först klarar hästen inte att ens gå i hagen utan en sko en dag.
Men det gick bra, det brukar det i och för sig göra på de flesta hästar om skon inte slitit sönder hoven.
Nästa minut kan den ridas med 3 skor, det tror jag inte någon tycker är en bra idé.
Och nu skall den ridas utan skor.:bump:

Dålig hovkvalité behöver inte vara ett permanent tillstånd.
Det beror på många faktorer, fodret är ett tex.

Jag upplever att många klarar bättre av att gå barfota på vintern än på sommaren, kan ha med underlaget att göra.

Om hästen klarar av att gå barfota är det bara bra, gör den inte det behöver den ngn typ av sko.
Jag föredrar alla gånger att sko mina hästar traditionellt om det behövs ngn typ av skor då jag inte alls gillar barfotaboots.
På min ena häst finns inga andra alternativ än skor då hovkvalitén är så dålig att hovarna går sönder av att gå i en mjuk hage bara men det är å andra sidan känt för rasen att hovarna generellt är under all kritik.
Min andra häst kan utan problem vara barfota men behöver barfotaboots vid ridning på tex grusväg.
Jag har barfotaboots från Renegade och ett par Old Macs och har provat från Cavallo också.
De från Renegade upplever jag som överlägset bäst, old macs och både simple boot och sport boot från Cavallo tycker jag är värdelösa.

Men det är väl bara prova att ha hästen barfota?
Går det så går det annars får du prova barfotaboots eller sko med traditionella skor igen :)

Hej! :) Tror absolut din kan gå barfota.

Jag har min skodd hela livet (16 år) fram tills i somras då jag skodde av. Hade boots i början på framhovarna när jag red. Helt utan i hagen. Funkat jättebra! Nu går hon helt barfota även vid ridning. Ej öm och halkar ej alls. Kan rida i alla gångarter överallt.

Att hästarna är ömma i hovar beror allt som oftast på strålröta och/eller dålig verkning. Så hitta rätt verkare och få bort ev röta så borde det gå bra. Perfekt att sko av nu under vintern då det är mjukt!

om du läser mitt första inlägg kanske du förstår bättre. uppfödaren vill att alla hennes hästar går barfota om dom kan, varför hon också provat det på honom med dåligt resultat, de första gångerna han tappade skor hos mig (fyra år sedan) ville jag prova om det verkligen var så illa och han fick gå ut i hagen med tre skor, så länge det inte var enbart tjock och mjuk gräsmatta så började den oskodda hoven gå sönder och flisas, och detta hade inte hänt när skon trillade av... kladdigt, knöligt och hårt har aldrig fungerat, att däremot rida i ridhuset med väldigt bra underlag har gått bra. och hur det än är måste juh hästen få röra på sig oavsett om den har tappat en sko eller ej, annars kommer han att bli galen.

eftersom jag har fått vänta ett tag på hovslagaren och hästen inte visat några konstigheter och hoven ser fin ut blir jag självklart nyfiken ifall han kanske kan gå barfota nu trots allt, vill veta andras erfarenheter av att gå från skodd till oskodd. Vill helst ha honom barfota på grund av att jag tycker det är det optimala om det fungerar och även bra för ekonomin så klart. tråkigt bara att man får skit för att man undrar...

även svar till Elisha.

Tack för era svar! Tänkte också på att det kan eventuellt ha med fodret att göra, men ville höra det från någon annan också :) han äter "bättre" hö nu än vad han någonsin har gjort så det kan absolut ha blivit skillnad! :) Tänker precis som du att kan hästen gå barfota är det bra, annars skor man.

Kul att höra att det har gått så bra för din häst Elisha! Hoppas att det kan gå lika bra för min grabb :) Ska kolla vad hovslagaren säger om röta osv också :)

Min nordsvensk har haft väldigt mjuka och porösa hovar, varpå de inte hållt för barfotagång. Men nu i januari pratade jag med hovis igen och han sa att på vintern är klimatet som bäst och hovarnas kvalite blir bättre. Så vi provade att ta av skorna och det verkar gå bra. Har inte ridit så mkt men hovarna håller och han ömmar ingenting. Samma sak kan ju gälla din häst, att förutsättningarna ät goda nu. Man kan ha dem oskodda på vintern och sko på sommarn om det behövs.

Jag har tagit mina två från skodda till barfota under vintertid. Underlaget är absolut snällare mot hovarna än grus och asfalt som många får leva med under övriga årstider. Dock behöver man broddade barfotaboots för att klara halkan under vintern. Kanske även i hagen om det blir halt där också.

Nu hör jag till kategorin som tror att de flesta hästar kan vara barfota om de får rätt hjälp. Med rätt hjälp menar jag att de allra flesta hästar åtminstone under en övergångsperiod måste få hovarna skyddade med hovboots (ev. med iläggssulor) vid ridning och i vissa fall även i hagen, och att det kan krävas en del andra åtgärder därutöver. Omfattningen av det stöd hästen kräver för att kunna gå barfota beror på ett stort antal faktorer: genetiska förutsättningar för bra hovar är en faktor, men hästens livsstil i övrigt är sannolikt viktigare. Långa dagar ute i hagen (som i det helt ideala fallet är stor och med varierat underlag - lite grus, lite gräs, lite klippor), mycket motion (med lyhördhet för om hästen ömmar) och en foderstat där sockret eliminerats så gott som fullständigt (så långt det bara går, bort med havre och det mesta annat kraftfoder som innehåller melass, använd melassfri lusern och melassfri betfor (ja, det finns!) och komplettera med mineraler baserad på en analys av grovfodret).

Jag gissar att du eftersom du frågar gärna vill göra ett försök med att ha hästen barfota och det är faktiskt inte svårare än att du prövar, ger det lite tid, och i värsta fall skor hästen igen. Men du måste ge projektet tid och tålamod, skaffa dig en barfotavänlig hovis eller välrenommerad barfotaverkare (kolla gärna referenser när det gäller båda sorterna!) som förstår hur hoven skall verkas för bästa framgång med barfotaprojektet, och som kan hjälpa dig med råd om boots etc. Skaffa dig egen kunskap. Det finns flera trådar om detta här på forumet bland annat.

Lycka till!

:bow::bow::bow: :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 392
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka