Kan halsfluss smitta?

TinyWiny

Trådstartare
Från människa till hund? Funderar så att jag inte missar om min hund ev. skulle bli smittad av mej nu när jag har halsfluss.
Har inte haft halsfluss på nästan 20 år så jag har aldrig tänkt på om det smittar så.

Sv: Kan halsfluss smitta?

Det kan hända men sker otroligt sällan. Tror inte att du behöver oroa dig, men det är klart att om din hund verkar bli besvärad i halsen så kan en tur till vetten vara på sin plats och då bör du givetvis nämna att du varit sjuk själv.
Det förekommer att halsinfektioner går runt runt i familjer eftersom hunden också har bakterierna men kanske inte har några symtom.

Alla säger olika men lite skumt är det när jag och hunden haft halsont av och till hela vintern och nu när hunden fick akut tonsillit ficj även äldsta sonen det. Och hunden är mycket på och slickar oss, dvs närkontakt. Nu kan ju kroppen klara av även lindriga bakteriella infektioner men det här var akut med svullna lymfkörtlar på sonen, ont i hela kroppen men ej feber och hunden fick lite feber och hade jätteont blev stressad och grinig och bet och slickade om vartannat på allt han kom åt. Nu hoppas jag vi får slut på ev rundgång för vi testade mig mot streptocker oxå och det var negativt. Nästa gång ngn får minsta halsont blir det propolis, naturens egna antibiotika direkt i halsen. Så trött på detta.

Streptokockbakterier och halsfluss
En vanlig men felaktig uppfattning är att sällskapsdjur utgör smittkälla i familjer som drabbas av upprepade halsinfektioner. Människans halsfluss orsakas, precis som impetigo, av människans egna streptokocker de betahemolyserande grupp A-streptokockerna.

Grupp A-streptokockerna förekommer inte naturligt hos sällskapsdjur och har endast i sällsynta fall påträffats hos hund och katt. Problemen med återkommande halsinfektioner beror istället på att infekterade familjemedlemmar, ibland symtomlösa, smittar varandra.

Jag instämmer med TantEster, jag har under åratal fått hundpatienter inskickade av läkare för onödiga halsprov på hunden som ansetts som boven av smittan och därför var jag lite påläst när det begav sig – nu är jag pancho och har slängt all information men det finns studier om just det som TantEster säger. I enstaka fall kan hundar smittas av barnens streptokocker som då om jag minns rätt yttrar sig som lite gult ögonklet och går över av sig självt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
814
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 536
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka