Kan fångsymtom ändras av rörelse?

M

maisan

Min häst har nu haft lite diffusa symtom som liknar fång. Han är svullen om kotor, lite varm på hovarna o har ökad puls. Men trots detta så har jag promenerat med honom 20-30 min varje dag (avsutten) o därefter försvinner svullnaden, värmen OCH pulsen.
Han går lite stelt o försiktigt på hårdare underlag men i t.ex paddocken går han hur fint som helst.
Kan fångsymtom bli bättre av rörelse? :confused:

Sv: Kan fångsymtom ändras av rörelse?

jag kan inte så mycket om fång ,men skaffade mig en shettshingst, det sägs att hingstarna sällan får fång pga att dom är så rörliga.......

Ja fast nu menar jag om symtomen kan bli bättre/försvinna då hästen redan har fått fångsymtom.
Att en häst som rör på sig mycket klarar sig bättre från att få fång är en helt annan historia.
För egentligen så borde det ju va så att om hovkapseln redan börjat lossna o därmed ger symtom så borde ju inte rörelse påverka skedet positivt? Fast jag vet ju oxå att hästar där akutfasen av fång passerat bör skrittpromeneras för att snabba på läkningen...

Jag tycker du ska kontakta veterinär omedelbart om du misstänker fång. Fång är en otäck och lurig sjukdom.

Mitt sto hade kronisk fång och fick ytterligare ett anfall för några veckor sedan. Hon var lite stel och stapplig när man tog ut henne ur boxen för att sedan efter en liten stund inte visa samma stelhet. Nu pratar jag om en mycket liten stelhet som ett otränat öga knappt skulle lägga märke till.

Jag röntgade min häst och hon hade mycket allvarlig hovbenssäkning denna gång. Avlivning var det enda alternativet :cry:

Första hästen i mitt liv som hade fång var en shettishingst, vilken var så svår slutligen att han fick tas bort - men jag hoppas du har rätt - har just köpt en minishettishingst som jag hoppas ska slippa eländet.

Är inte såå insatt i Fång men som jag uppfattat det har hovarna en del med saken att göra och vissa påstår ju t o m att man kan verka bort fångsymptom.
Så att hästen går bättre på mjukt underlag köper jag. Däremot lär inte själva fånget vara borta för det.

Hmm, hoppas jag med.......att det är "rätt" ..min lille går ihop med vblhingst, så dom rejsar ju några ggr om dagen iallafall....
ÄN har han inte fått fång iallafall :o

BILD

Jag har haft ut veterinären flera gånger men dom kan inte säga säkert om det är fång då han bara har vissa symtom som KAN tyda på lindig fång. Ingen ömhet av visistertång, ingen fångställning, går löst o ledigt på mjukare underlag - inga problem med att vända heller.
Han har i sitt liv haft dessa fångliknande anfall tidigare oxå men hovslagaren t.ex säger att det inte varit fång eftersom han aldrig haft några som helst tecken på det i hovarna, däremot är både hovis o vet överens om att det kan vara så att han är känslig o uppvisar dessa symtom väldigt tidigt innan d hunnit utvecklas till riktig fång.
Jag var mest nyfiken på om nån annan här vart med om att symtomen avtar då hästen rört på sig, annars kanske detta inte alls är fång.

vad tråkigt förresten med din häst :cry: Hoppas att min inte blir så dålig.

Shettisen i årat stall skulle gås promenader med så fort han kunde gå "normalt" enligt vet. Fånghästar ska också verkas (av en hovslagare som kan fånghästar) och vara jätte kort i tåna för att minska trycket i hoven... tycker du ska ringa och rådfråga vet. om hur du ska göra...

Rörelse är bra för fånghästar och du kan häva ett begynnande anfall genom att röra på hästen så att den kommer igång i systemen så den kan rensa bort gifterna innan de gör mer skada.

Men det säger fortfarande inte om din häst har haft fång eller inte. Jag skulle dock inte riskera något utan jag skulle genast rationalisera bort allt onödigt socker, stärkelse (spannmål), frukt etc och gå ut på låånga promenader så ofta jag kan eller en gång om dagen.

Det är väl ungefär nåt sånt jag oxå tänkt, o han äter bara hö o lite vetekli, o promeneras varje dag + lång utevistelse i hagen på dagarna.
Däremot har jag under tidigare "fånganfall" inte upplevt att han ens vill röra på sig, o inte har han blivit av med symtomen heller av promenader, medan nu vill han ut på promenad o rör på sig frivilligt.
Konstigt.

"Måste" en ponny vara varm om hovarna för att ha fång?

Rörelse kan också kraftigt förvärra effekterna av ett fånganfall genom att belastningen på det skadade basalmembranet ökar.
PL

Det är inte så att den är ömfotad????

Inte ovanligt med en häst som är ömfotad att den får puls,värme och blir lite stel i gången på hårt underlag .....

eller så kan det vara en hovböld på gång i allafall hade en häst för några år sen som var typ likadan och den visade inte heller något när man kände med visiter tång men rätt som det var en dag så stod den med hög feber och akut block halt.... Världens böld som hade legat så långt inne så det tog lite mer än en och en halvmånad innan den visade sig hm

Belastar en gående häst sina basalmembran mer än en stillastående eller vävande häst? Är konstant tryck med låg blodcirkulation bättre än ett växlande där cirkulationen av vätskorna hela tiden hålls igång?
Är detta rätt plats och tid att diskutera detta?

Basalmembranet belastas betydligt hårdare vid rörelse, om sen cirkulation eller inte påverkar i större utsträckning vet man inte, jag menar alltså att det finns ingen påvisad STÖRRE skillnad, även om det säkert är bättre med cirkulation.

Men hur ser det ut i övrigt på pållen, skor eller barfota, vad får hon att äta, är hon testad för sockerintolerans etc.
Att blötlägga höet i en timme innan hästen får det lakar ur sockerarterna till ett minimum så det kanske kan hjälpa...

det är ju det jag inte vet, om det är fångsymtom eller att han bara är ömfotad. Det var därför jag undrade om fångsymtom verkligen kan ändras av att hästen rör på sig...
Men eftersom jag redan eliminerat allt i ätväg som går att eliminera så tror jag tillika mer på ömfotad.

Han har inga skor, o äter bara hö o lite kli, ej testad för socker pga av att vet tyckte det var onödigt då han ändå redan äter så lite socker som det bara går.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 041
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17