kan ett dräktigt sto ståinne i box på´dagen

Rotterö

Trådstartare
undefined orlig för mitt stoJag har ett dräktigt sto 7 mån.
Hon har fått mugg rasp. Kan vara mer svamp.
Har inte haft ute vet ännu.

Hon är svullen alla 4 ben. Sårskorpor upp till knäna bak.
Har mycket leriga hagar. Inget tort ställe mer än i boxen.

Hur klarar ett dräktigt sto att stå inne.
Givetvis skrittas hon varje dag. Då svullnaden går ner i benen.
Hjälp mig. jag vet inte vilket som är bäst. Ute i lerig hage eller inne i boxen???????

Sv: kan ett dräktigt sto ståinne i box på´dagen

Jag tycker att det ar battre att hon far sta inne, an att ha henne ute nar hon inte mar speciellt bra av att vara ute i leran.
Har du ingen ridbana, eller liknande du kan slappa henne pa?

Forst och framst ska du behandla muggen och fa ordning pa hastens ben, men nar de ar friska sa kan du ju inte bara slappa ut henne i leran igen, da ar du ju tillbaka pa ruta ett igen.

Lat henne sta inne, och skritta ut henne. Jag tycker det ar djurplageri att ha hasten ute i lerig hage, speciellt nar hon har ont av det!!

Se dock till att fixa iordning hagarna sa att du kan ha hastarna ute.

Hej
Jo visst är det bäst att hon läker benen.
Men hon tycker inte det är kul inne.
I dag kommer vet ut för att kolla henne.

Har bestält grävare till ena hagen. 40 ton grus till att börja med.
Så det ska fixas i ordning hagen snarast.
Jag har en slänt ganska brant som inte är så lerig.
De får stå där.
tack

JAG skulle inte göra det om jag inte hade möjlighet att promenera med hästen många timmar om dan. Ett så pass dräktigt sto är känslig i magen och får lätt kolik. Om du absolut måste ha henne inne, se till att ge rikligt med friskt vatten i hink och blöt mat, mycket betfor.

Jag skulle inte låta henne stå inne. Inte bra för varken fysen eller psyket. Fixa en bättre hage håller du ju på med så det är ju ok. Har du haft ute vet? Gör det annars. Hon kanske behöver antibiotika. Svullnaden kan ju också bero på lymfangit (om hon har svår mugg) och då behöver hon verkligen röra på sig. Min gamla tanta, 25 år, hade mugg och rasp när jag fick henne (för 13 år sedan). Hon var hårlös ända upp till knät med kronisk lymfangit. Men med hjälp av vet emellanåt samt supernoggrann med renlighet kan jag nog räkna de dagar hon har behövt stå inne på två händer. Och då har vi inga roliga hagar.. Men som sagt rådfråga en vet om det är så illa. Lycka till.

Jag har haft vet ute i dag.
Hon fick antibiotika och medel för svullnaden. Ingen lyfangit.
hon skulle inte stå inne . Han tyckte inte det för att hon är stor och tjock 7 månaden. Hon behöver vara ute. Han gav ingen cortison bara för att hon var dräktig.
Hon kan stå i en hage vi har som är en brantare slänt.inte så lerig. Vi fixar snart den andra hagen . Om inte det blir frost o hårt att gräva nu.

Skönt att det ordnade sig. Lycka till med bebisen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka