Kan en Wintec 500 cair dressyr funka?

C

Cosmic

Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel och jag trivs bra med wintec så jag vill gärna ha en sån.

Jag har nu hittat en wintec 500 cair dressyr till mycket bra pris, dock måste jag bestämma mej idag och tyvärr har jag ingen möjlighet att testa sadeln innan. Bombredden passar ju eftersom vitt koppjärn funkar nu så lär ju det funka även på den nya sadeln. Dock är jag osäker på hur bommen på sadeln är böjd och om det funkar.

Hästen är en islänning, rätt bred, ingen manke alls och ganska överbyggd. Så vad tror ni? Finns det möjlighet att sadeln kan funka eller är det helt omöjligt? Är det helt omöjligt att den kan passa min häst så är det ju onödigt att beställa sadeln men om det finns möjlighet kan det ju vara värt att skicka efter och så får jag sälja vidare om det inte funkar. Så säg vad ni tror?

Sv: Kan en Wintec 500 cair dressyr funka?

Jag hade en Wintec 500 cair dressyr först till min pålle. Eftersom den passade jättebra till min förra häst så testade jag den på min nya pålle.

Men den passade inte alls på henne för hon var mycket rundare. Bytte kopparjärn men det hjälpte inte. Sadlen kasade bara fram och jag ville inte ha svanskappa på henne.

Provade en bomlös och den passade perfekt! Kasade inte fram/bak och låg stilla när jag hoppade upp.

Så det är jättesvårt att säga sadlen skulle passa din häst. Synd att du inte får testa den innan. Men eftersom den andra Wintecen passade så kanske denna gör det med?

Wintecsadlarna är mycket sköna att rida i!!

cair modellen är mycket svängdare än de äldre wintec modellerna. så nej jag tror inte den kan passa.

cair modellen är mycket svängdare än de äldre wintec modellerna. så nej jag tror inte den kan passa.

Det var det jag misstänkte :( Skit också för jag skulle fått en sprillans ny från butik för bara 4200 kr vilket känns som ett fynd. Jag får helt enkelt fortsätta kolla begagnatmarknaden och se om det dyker upp nån äldre modell i bra skick. Tack för svaret iaf för då slipper jag testa i onödan.

Wintec wide är ju lite rakare än 500 men tyvärr oxå lite längre annars kanske det funkar, iofs är det allround mot dressyr men känns mest dressyr.

Tack för tipset men jag vill ha en ren dressyrsadel :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka