kan en mager häst få för mycket mat?

Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

detta är inte genomförbart, min frågeställning utgår från de förutsättningar som finns

Då kommer ni nog få fortsätta ha en tunn häst för förmodligen är 8 timmar ett alldeles för långt upphåll utan mat, en lättfödd häst fixar att hålla hullet ändå men inte en svårfödd.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Men eftersom hon räknade med att hästen fick i sig ca 1 kg halm under dagen så tar det kanske ca 15 minuter att äta, och näringsinnehållet i halm är väldigt lågt.

Det jag tror är att hästen inte kan utnyttja all den näringen han får under nattens timmar utan mycket går rakt igenom, många gånger kan du göda upp en häst genom att ändra utfodringsrutinerna utan att öka maten bara öka antalet utfodringstillfällen.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Hej,

Om det inte är genomförbart att lägga ut hö i hagen till lunch, hur kommer halmen ut i hagen ??
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Skulle gissa att dom lägger ut halmen på morgonen samtidigt som hästarna släpps ut?

Nu är detta bara en gissning, så rassub får rätta mig om jag har fel.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

rassub skrev:
de får bara 10 kg/dag fördelat på alla fem hästar så han gruffar väl kanske åt sig ett kilo..

Kan du inte föreslå att de får fri tillgång på halm ute? Mitt gamla stall har så sen några vintrar tillbaka, funkar utmärkt och inga bukiga hästar.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Bubbla skrev:
Vad är det du inte håller med om? Fysiologiska fakta? Proteinnedbrytning går alltid med plus, dvs hästen blir inte smalare av att bryta ner protein, det vore i så fall en revolutionerande bantningsmetod. Däremot är det självklart onödigt att ge hästen mer protein än den behöver och ligger man på gränsen av vad hästen kan bryta ner är det bättre att öka energidelen än att ha en hög proteindel.

Men.... suck!! Tänk vad en del ska hetsa upp sig här på buke, det borde väl vara vida känt att en mager häst behöver energi!!?? Om proteinöverskottet kommer ifrån grovfodret protesterar inte jag, men det gör det ju inte i trådskaparens foderstat. Fast jag kan ju vara helt ute och cykla, liksom alla andra som har Christina Planck som "guru".....:angel:
Och revolutionerande fakta, var har du hållt hus de senaste åren då, hört talas om Atkins kanske???? (nu menar jag inte att du ska banta en häst med att öka proteinet, men det var faktiskt DU som kom med det påståendet!)

Sorry trådskapare över detta inlägg, men jag kunde inte låta bli! Var och en blir salig på sin tro, här på buke kan man få miljoner olika svar, ta åt dig det som känns bäst för dig och din häst! Lycka till med att få upp hullet!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kicki_ skrev:
hört talas om Atkins kanske???? (nu menar jag inte att du ska banta en häst med att öka proteinet, men det var faktiskt DU som kom med det påståendet!)
Så vad menar du ang atkins? På den dieten går man ner för att man får i sig färre kalorier än innan för att man blir fortare mätt på protein än kolhydrater. Man går inte ner av att bryta ner protein!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kicki_J skrev:
Men.... suck!! Tänk vad en del ska hetsa upp sig här på buke, det borde väl vara vida känt att en mager häst behöver energi!!?? Om proteinöverskottet kommer ifrån grovfodret protesterar inte jag, men det gör det ju inte i trådskaparens foderstat. Fast jag kan ju vara helt ute och cykla, liksom alla andra som har Christina Planck som "guru".....:angel:
Och revolutionerande fakta, var har du hållt hus de senaste åren då, hört talas om Atkins kanske???? (nu menar jag inte att du ska banta en häst med att öka proteinet, men det var faktiskt DU som kom med det påståendet!)

Sorry trådskapare över detta inlägg, men jag kunde inte låta bli! Var och en blir salig på sin tro, här på buke kan man få miljoner olika svar, ta åt dig det som känns bäst för dig och din häst! Lycka till med att få upp hullet!
Du kanske borde ta reda på vem du argumenterar mot. Bubbla har långt bättre egen utbildning än dina egenlästa (och kan lätt misstolkas) kunskaper.

Vad gäller Atkins så äter man inte mer proteiner för att gå ner, utan man tar bort kolhydraterna (=tar bort många kalorier, energi), proteinmängden ökar inte nämnvärt.

Kicki_J skrev:
Att övergöda en mager häst med protein gör att det tar längre tid för den att få upp hull
Källa till detta tack!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Nu har jag inte räknat något på din hästs behov. Men om proteinbehovet täcks av ett kraftfoder med mindre protein så kan det vara idé att byta ut en del av det nuvarande kraftfodret mot ett med mer energi och mindre protein, dvs en lägre kvot. Och att tillsätta lite olja som ju är ren energi och brukar funka bra som "hullsättare".
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Jag har inte hetsat upp mig...men det verkar du göra...(hade jag hetsat upp mig hade jag använt utropstecken och/eller stora bokstäver, nu ställde jag två frågor med frågetecken efter i vanlig ton = små bostäver).

Som flera andra skrivit; Atkins går man ner med genom att man fortare blir mätt och mer långvarigt på fett och protein än på kolhydrater, vilket minskar det totala kaloriintaget. Som sagt, om det fungerade att äta hur mycket protein som helst och gå ner i vikt vore det revolutionerande, du tror inte att det skulle användas av den traditionella sjukvården då?

Jag har aldrig sagt att en mager häst inte behöver mer energi (läs mina inlägg så ser du det) utan jag vände mig mot att du, som jag uppfattade det, menade att hästen blev magrare av mycket protein, vilket inte är sant (därav frågan om du ville ifrågasätta fysiologiska fakta). Lite spontant kan man ju tänka sig att om hästen inte fick ut något av att försöka utvinna energi ur proteinet så skulle den låta bli. Hästen bryter ner proteinet i två delar kan man säga, en kvävedel som skickas ut med träck/urin och en del som vidareutnyttjas som energi.

Om proteinet kommer från kraftfoder eller grovfoder gör ju ingen skillnad när det kommit så långt som till energiutnyttjande. Skillnaden där ligger i problem att hinna bryta ner det i tunntarmen, läckage osv.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

tack för din hjälp, skönt med kunniga personer när man är lite rådvill, byter ut kraftfodret mot ett med mindre protein fast samma energi, kvoten blir ju då lite bättre o tillsätter oljan, uppdaterar denna tråd då om ca en till två månader;)
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kom ihåg att alltid titta på hur hästen ser ut bara. För det har ju vi som sitter här ingen aning om. Vore jättekul att höra sedan hur det gått.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

VAR har jag påstått att hästen blir magrare av mer protein????? Det var du som kom med påståendet om bantning med protein INTE jag. Du verkar inte ha läst mitt inlägg riktigt, men strunt samma, jag håller ändå på att en mager häst lägger på sig SNABBARE av en lägre kvot än den trådskaparen har (hade?) i sin foderstat.
Men vi två verkar åtminstone överens om att det är energin man i detta fall vill åt, även om det resulterade i detta löjliga tjafsande!

AssoSarastro & Madick, jag skulle inte nämna Atkins om jag inte visste vad det gick ut på, men tack för omtanken att informera mig!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Madick skrev:
Du kanske borde ta reda på vem du argumenterar mot. Bubbla har långt bättre egen utbildning än dina egenlästa (och kan lätt misstolkas) kunskaper.
Ja det var ju ett bra svar!:rofl: Och du vet tydligen hur och varifrån mina kunskaper kommer!? Ytterligare ett praktexempel på att många läser in vad de själva vill i inläggen!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kicki_J skrev:
Ja det var ju ett bra svar!:rofl: Och du vet tydligen hur och varifrån mina kunskaper kommer!? Ytterligare ett praktexempel på att många läser in vad de själva vill i inläggen!
Din argumentation och hänvisning till C Planck enbart visar tydligt var dina kunskaper kommer ifrån.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kicki_J skrev:
VAR har jag påstått att hästen blir magrare av mer protein????? Det var du som kom med påståendet om bantning med protein INTE jag. Du verkar inte ha läst mitt inlägg riktigt, men strunt samma, jag håller ändå på att en mager häst lägger på sig SNABBARE av en lägre kvot än den trådskaparen har (hade?) i sin foderstat.

Kan du vara vänlig och förklara detta. VARFÖR skulle den göra det? Om energimängden är densamma, varför skulle hästen lägga på sig bättre om kvoten var lägre?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Kicki_J skrev:
det går åt energi för att bryta ner mycket protein och det är energin du vill åt när du ska "göda upp".


Det här...tolkar jag som att du anser att det åtgår energi för att bryta ner protein...
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Har du några referenser på att en häst skulle lägga på sig snabbare av en lägre kvot än en högre? Eller är det din egen erfarenhet?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

kl,
Uppdatering!
Han har nu ätit 18 kg hösilage, 3 kg edel häst, 1,5 lusern hackat strå/dag sen i mitten på februari, här får ni bildbeviset! OBS är naturligtvis medveten om att hästen på första bilden är mager, det är det tråden handlar om (helgarderar mig...:angel: )
Här började vi, foto taget 060127
060127.jpg


det saknas fortfarande några kilon men det går åt rätt håll,
fotat 060406
060406.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 460
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp