kan en mager häst få för mycket mat?

R

rassub

Räknade på vad hästen får för mat i nuläget:
han får 18 kg hösilage (MJ 5,7 SMRP 37 kvot 6,49 TS 60)
2,5 kg edel avel (MJ 10,3 SMRP 135 ca 11 p 6,5)
1 kg (lusern mj 8,5 smrp 105)
detta ger sammanlagt MJ 125 protein 1029,5 ca 97 p 51 en kvot på 8,2!! Är det dumt att ge ett avels foder, tycker det har riktigt bra värden?!
detta har han nu ätit i två veckor, ska jag tillsätta olja för att sänka kvoten eller är det ok att ge sådana enorma mängder mat!? (Han är 3,5 o växer) eftersom hullet inte vill sätta sig har jag ökat allt succesivt o långsamt.
Känner att nu kan han nog inte få mer mat va? Finns det några risker med att fodra så mycket? Hur länge ska jag ge honom på denna foderstat innan den ger någon verkan?
Vad gör jag om han inte gått upp om en tre fyra veckor?:confused:
Han är kollad tänder o maskad.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Jag personligen tror inte att det kommer nått gott av att ge såna enorma mängder stråfoder. Hästarna brukar bli jästa och uppblåsta av det. Vill man att en häst ska gå upp så är det lättaste att ge den små¨mängder mat ofta, tex var annan timme.
Varför så mkt mat, man ska ha en långsiktlig syn på uppfodring, inte några futtiga tre veckor, sikta på ett halvår med 5 kg uppgång i månaden (typ).
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Jag skulle byta ut proteinfodret mot något med lägre protein.

Vad är det för ras? Hur är hullet? Har han gått ner eller har han varit tunn "alltid"? Hur är det med tänderna? Avmaskning (när och med vilket medel)?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Bra med mycket stråfoder!!! Gärna på fri tillgång! Håller med Madick om att kraftfodret borde bytas till något med lägre kvot, det går åt energi för att bryta ner mycket protein och det är energin du vill åt när du ska "göda upp". Sedan kan det ta väldigt lång tid innan något syns på din häst, ha tålamod!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Det åtgår inte mer energi för att bryta ner protein än att det ändå hamnar på plus av vad man får ut av det protein hästen inte behöver.

Hur mycket mat hästen kan få beror i princip på hur mycket man får i den helt enkelt. En viss mängd grovfoder måste hästen naturligtvis ha för att må bra men har du nått toppen av vad du får i hästen kan det faktiskt vara idé att byta ut en del av grovfodret mot kraftfoder för att öka näringstätheten i foderstaten. Olja är bra för att ge mer energi.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Håller jag inte med om!!! Att övergöda en mager häst med protein gör att det tar längre tid för den att få upp hull, men naturligtvis ska det vara en balans mellan protein/energi. Som alltid; lagom är bäst!
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

rassub skrev:
Räknade på vad hästen får för mat i nuläget:
han får 18 kg hösilage (MJ 5,7 SMRP 37 kvot 6,49 TS 60)
2,5 kg edel avel (MJ 10,3 SMRP 135 ca 11 p 6,5)
1 kg (lusern mj 8,5 smrp 105)
detta ger sammanlagt MJ 125 protein 1029,5 ca 97 p 51 en kvot på 8,2!! Är det dumt att ge ett avels foder, tycker det har riktigt bra värden?!
detta har han nu ätit i två veckor, ska jag tillsätta olja för att sänka kvoten eller är det ok att ge sådana enorma mängder mat!? (Han är 3,5 o växer) eftersom hullet inte vill sätta sig har jag ökat allt succesivt o långsamt.
Känner att nu kan han nog inte få mer mat va? Finns det några risker med att fodra så mycket? Hur länge ska jag ge honom på denna foderstat innan den ger någon verkan?
Vad gör jag om han inte gått upp om en tre fyra veckor?:confused:
Han är kollad tänder o maskad.

Hej,
Vad gör hästen ? Står i stall, lösdrift, rids hästen ?
För mig skall en 3,5 åring gå på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

svarar alla:
hästenär ett hbl 160 cm som rids lugnt tre dagar i veckan, går ute 8 h per dag i en hage på 2 ha med fyra kompisar. Kom 70 mil söderifrån i somras van därifrån att gå ut var tredje dag i en liten ruta själv. Självklart blev den stränga vintren här o all utevistelse en enorm omställning för honom. Började tappa i december o vi har sen dess ökat hans hösilage upp till de nu 18 kg. Lusern har han fått sen två veckor tillbaka, ökat succesivt.

Byter ut edel avel mot edel häst (10 MJ 85 SMRP) o får då värdena: protein 904 MJ 125 kvoten på 7.2, är det bättre? Ska jag ändra något? Olja?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Ni har koll på att han inte har blivit hack-kyckling i nya flocken/eller har svårt att vänja sig med att gå med kompis, så att det är för att han är stressad han inte lägger på hullet.

För en del hästar tar liksom inte åt sig maten om dom är stressad så man kan stoppa i dom enorma mängder med mat utan att dom går upp ett enda litet gram.

Så i såna fall kan det bara vara att han behöver mer tid att vänja sig vid dom nya rutinerna för att han ska få ro i kroppen.

Mvh
Camilla
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

det är ingen fara med det, han leker o busar hela dagarna med de andra (de får halm i hagen också), så han bränner MYCKET energi mot vad ham var van vid, kom ju hit i september och började inte falla ur förrän i december, såg superfin ut tills det blev kallt...
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Såg att du skrev att dom fick halm i hagen, då har du ett fodermedel som sänker kvoten på din foderstat, om han äter av den det vill säga.:idea:

Mvh
Camilla
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

de får bara 10 kg/dag fördelat på alla fem hästar så han gruffar väl kanske åt sig ett kilo..
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Okej ett kilo halm gör ingen större skillnad.

Får dom bara halm i hagen eller får dom hö ute också?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

bara halm tyvärr, står i ett stort stall där lunchfodringar inte går att genomföra...
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Då kan det mycket väl vara därför ni har svårt att få upp honom i hull, vet att vår valack här hemma inte fixar att hålla hullet uppe under dom kalla vintermånaderna om han inte får mat under dagen också.

Var tvunga att lösa det så att han fick mat fler gånger under dagen vi kunde öka matenranson hur mycket vi ville och ändå fortsatte han tappa i vikt fram tills vi började ge honom mat under dagen också.

Det är precis som om även om dom får maten så kan inte kroppen tillgodogöra sig så mycket mat på en gång så väldigt mycket går rakt igenom utan att kroppen kunnat ta hand om det.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

rassub skrev:
bara halm tyvärr, står i ett stort stall där lunchfodringar inte går att genomföra...
Ni kan inte ha fri tillgång då? Eller slänga ut MYCKET silage på morgonen?
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Vad är det du inte håller med om? Fysiologiska fakta? Proteinnedbrytning går alltid med plus, dvs hästen blir inte smalare av att bryta ner protein, det vore i så fall en revolutionerande bantningsmetod. Däremot är det självklart onödigt att ge hästen mer protein än den behöver och ligger man på gränsen av vad hästen kan bryta ner är det bättre att öka energidelen än att ha en hög proteindel.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

Hej,
Det bästa är om Ni kan bygga en foderhäck i hagen. Vid morgon fodring läggs det ut fri tillgång på hö. Då har de mat hela dagen.
Alternativt om Ni har hösilage är det bara att öppna och ställa ut en bal i hagen.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

detta är inte genomförbart, min frågeställning utgår från de förutsättningar som finns.
 
Sv: kan en mager häst få för mycket mat?

så om jag då byter till ett kraftfoder med mindre protein och ger honom olja så får han inte onödigt mycket protein o mer energi?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 460
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp