Kan en innekatt bli utekatt och sen innekatt igen?

GardenAngel

Trådstartare
Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på världen utanför ytterdörren. Jag har en terrass med staket som hon smiter ut på ibland.
Jag är uppvuxen med utekatter och för mig känns det självklart att katter ska vara ute. Just nu bor jag väldigt bra. Hyr in mig på en mindre gård ute på landet. Finns en mindre trafikerad 70-väg i närheten. Har funderat på att släppa ut Lava för jag tror hon skulle må bra av det.

Men. Hur gör jag om jag skulle flytta till en plats där hon inte har möjlighet att gå ut? Jag har inga planer på att flytta, speciellt inte till en lägenhet på 18e våningen utan balkong. Men om det skulle bli så.. Hur brukar katter klara att bli innekatter igen?
Jag tänker att det kan vara en fördel att hon redan varit innekatt och inte alltid varit ute från att hon var kattunge. Eller är det bäst att fortsätta ha henne som innekatt tills den dagen jag köper mig ett eget hus?

Hjäälp!

Mina var innekatter 2001-2003, utekatter 2003-2005, innekatter 2005-2007, utekatter 2007-2008 och innekatter sedan 2008.

Har gjort detta med min förra katt som jag nu omplacerat. Hon var innekatt 2 år innan hon fick börja gå ut. Sen när vi flyttade så funkade hon inte som utekatt så då fick hon bli innekatt. Med henne funkade det, men man märkte att hon längtade ut. Hon blev överlycklig när hon fick gå ut i lina och satt ibland på balkongen och pep. Det blev anledningen till att vi valde att omplacera henne i höstas. Hon förtjänade att få leva det liv hon drömde om. Nu är hon utekatt på en gård och är troligtvis lyckligare än på länge.

Jag hade nog inte släppt ut mina katter igen om jag flyttade till ett ställe där det lämpade sig. Min dröm är att bygga en rastgård till katterna, men jag tycker att det räcker så. Nu har jag raskatter och de skulle jag aldrig våga släppa vind för våg heller, men jag tror jag skulle resonerat likadant med en "vanlig" katt.

Jag tror det är väldigt individuellt hur det går. Min förra katt älskade att vara utomhus och blev väldigt deppig när han var tvungen att vara inomhus pga skada eller liknande. Det hade aldrig fungerat att ha honom endast som innekatt.
Kissen jag har nu får vara med ute på landet på sommaren där hon skuttar runt som hon vill utomhus. Under vinterhalvåret bor hon i lägenhet i stan och är toppennöjd med att sitta i fönstret och kika på fåglar.

Min gammelkisse är utekatt ibland, han har sommarlov, jullov, och ibland några weekends däremellan då han får vara på landet hos svärföräldrarna :)
Han älskar att vara ute, men har inga problem att ställa om sig när han kommer hem igen (vi bor på 16'de våningen utan balkong :p).

Min gammelkatt har varit innekatt, utekatt, innekatt igen, sen utekatt och nu kommer han eventuellt bli innekatt igen. Med honom fungerar det bra, han är nöjd vilket som. Men lillekatten funkar absolut inte som innekatt (han var tvångsinnekatt en period pga skada) och det var knappt det gick att ha honom i möblerade rum. Han var överallt och allmänt skitförbannad för att han inte fick gå ut. Så det beror på hur katten är helt enkelt.

Tack för era svar.. Vet dock inte om de hjälpte så mycket :P
Jag troor, med tanke på hur Lava är, att hon skulle klara att bli innekatt igen. Hon är ju väldigt laid back. Och med tanke på att hunden inte kan vara ensam hemma i en vanlig lägenhet så känns det långt borta att jag skulle flytta till ett lägenhetshus. Får väl prova helt enkelt!

Jag tror - tror - att det ofta kan vara svårt för en tidigare utekatt att vänja sig vid att plötsligt vara inne på 40 kvm och aldrig få gå ut. Jag vet att mina hade gapat oavbrutet. Dom kanske hade givit upp till slut, efter ett par veckor. Men jag vet inte om dom hade trivts med det.

Sen är inte alla lika. Mina långhåriga skulle nog ha lättare att acceptera sitt öde tex, dom är ganska bra på att acceptera saker överhuvudtaget. Så man kanske får se till individen också.

Och man kan aldrig helt säkert veta vad som händer i framtiden. Jag kommer aaldrig att bo i lgh, men om jag blir lämnad plötsligt och inte hittar nåt alternativ, så måste jag kanske det. Då hade mina katter fått finna sig, eller så hade jag placerat dom i nya hem om möjligt.

Så om du planerar att bo med möjlighet till utekatt, om det är så du vill ha det, och din katt verkar behöva gå ut - släpp ut den. Man kan inte vara säker på nåt här i livet, men man gör ju det man kan för att få det man vill och i slutändan brukar man inte behöva bo i lägenhet i resten av sitt liv om man absolut inte vill. Oftast. Om det sen skulle bli så en kort period kanske katten får finna sig i det, precis som du.

min katt har rymt hemifrån flera ggr, flera månader i sträck. när jag flyttade hemifrån fick hon följa med, jag bodde väldigt bra kattmässigt, första våningen, en halvtrapp från balkongen ut på en relativt stor allmänning, men hon gick aldrig ut mer än mycket korta stunder, och jag var alltid tvungen att ha balkongdörren öppen. oftast satt hon bara på balkongen och spanade. nu har jag flyttat igen och hon är innekatt på heltid, trots öppna fönster på bottenvåningen stannar hon kvar inne. tror hon blivit lite skärrad av att leva ensam de perioder honvarit bortsprungen. Just hon har klarat omställningen bra, men det är ju jätteolika från d jur till djur.

Min ena katt är inne hela vintern och går ut på sommaren.
Och då menar ja verkligen går ut. Han vill ut på våren och försvinner efter en dag eller två av in- och utgång. Sedan ser jag inte till honom förrän det är höst och han vill in igen. :) Hela vintern har han ingen önskan om att gå ut.
Han mår utmärkt.

Han är född vild och fångades som halvårsgammal.

Vår katt levde som innekatt första två åren av sitt liv. Han var sällskapssjuk men upplevdes aldrig stressad. Var mycket intresserad av världen utanför och tog alla chanser han fick att sitta på balkongen och spana. Sedan han för 1,5 år sedan flyttade hit och blev utekatt är han ännu lugnare än vad han var innan och jag skulle aldrig ha hjärta att låta honom bli innekatt igen, han älskar verkligen att vara ute och den aktiveringen och motionen han får som utekatt skulle jag aldrig kunna erbjuda honom inomhus, ens om han fick gå ut i koppel (Vilket han hade totalvägrat..)!

@squarepants Låter precis som Lava! Otroligt kelen och sällskaplig men jag upplever henne inte som stressad. Möjligen lite uttråkad ibland. Och vill ju gärna ut och utforska.

Idag har hon fått vara ute ca 5 minuter på dagen. Hon sprang runt och jamade hejvilt (väldigt pratglad katt) och verkade tycka livet var väldigt spännande. Var nästan rädd att jag inte skulle få in henne igen..! :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 872
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
863
Övr. Katt Har två katter, hona och hane, och sambon tog med sin katt, hane när han flyttade in hos mig. Alla katter är kastrerade. Hans katt är...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter