Kan en häst få för mkt protein?

L

lindgreen

Nu är jag igång igen med min nyfikenhet :P

Min häst är en varmblodstravare med ovanligt svårt att hålla hullet. Notera ovanligt svår! Han är noggrant undersökt av veterinär och noggrant avmaskad.
Denna vintern är han fin i hullet tack vare foderstaten: fri tillgång på hösilage med en kvot på 10.6, och 2-3 kg groov 125. Ska nog tillägga att han inte blivit riden på hela vintern.. Han står just nu lösdrift men nästa vinter ska stallet vara färdigt, då blir det in ett fåtal timmar nattetid.

Fråga 1: KAN en häst få för mycket proteiner? Har hört någonstans att hästens kropp kan gå in i svältläge av överskott av proteiner, så att dom istället går ner i vikt, men nu i efterhand så verkar det som att det bara gäller för mkt proteiner i "krafftfodret", dock inte i grovfodret.

Fråga 2: Är jag helt ute och famlar i mörker när jag fått lära mig att ju mer protein det är i fodret, desto mer energi behövs det i fodret, för att bränna proteinet rätt?

Fråga 3: Ger energi i fodret hästen energi? Om man tex har en pigg häst, ska man undvika energi då, eller gör energin någon helt annan nytta för kroppen?

Är oehört tacksam för svar, så jag får rätsida på det hela :)

Sv: Kan en häst få för mkt protein?

1. Ja, om proteinet kommer ifrån kraftfoder smälts det annorlunda i magen, it unntarmen till skillnad från grovfodret, och kan ge njurbesvär. Är det däremot från grovfoder är det inte farligt, men det finns ingen meing med att ge tokmycket protein, är bara energikrävande att spjälka aminosyrorna som "blir över". Kräver även mkt vätska.

En del upplever att hästen blir gallig eller får "proteinknölar", men det är delade meningar om om det verkligen är knutet till proteinintag.

Här kan du läsa lite mer.

2. Det protein som blir över kan hästen utvinna energi ur, men för att bryta ner aminosyrorna krävs först en del energi. Så via omvägar kan hästen använda protein som bränsle också, men det bästa är att ge den mängd energi som krävs just som energi, ocha npassa proteinintaget till behov.

3. Energi är djurs och människors bränsle, medan man kan säga att protein är byggstenar. Den energi som inte används när den kommer in i kroppen kan lagras som fett på kroppen. För litet intag av energi gör att hästen istället förbrukar sina reserver på kroppen och tunnar ut, för stort gör att den lägger på sig´hull. En del hästar blir mer energiska och vilda vid stort energiöverskott, vilket kan vara knepigt eftersom att många sådana hästar även har lätt för att tappa hull.

Så det kan vara en svår balansgång där, man kan inte dra ner på energin då hästen blir för tunn, men vill inte heller ha hästen för het. Då kan man istället välja vilken typ av foder man ger energin ur, då de kan ha lite olika effekt på hästar. Foder som ofta gör hästar mer enrgiska och heta är till exempel havre, melass och majs, medan foder som smälts som grovfoder där det mesta av energin fås ur fibrer oftast inte har den effekten på hästar, till exempel melassfritt lucern, hö elelr hösilage.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Ja, i min värld finns det ett ord som heter piggigt ;) Min ena grabb (arabkorsning) går på fri tillgång på hösilage (SMHN) och har...
Svar
12
· Visningar
1 776
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst