Kan en häst vara för "smord" i magen???

S

sockerloppan

Min fjordvalack fiser nåt ohyggligt mkt- kan det vara för att han e för "smord" i magen???

Han får 2dl betfor/dag, 7kg hösilage, 1kg hö, 5dl korn/dag(ska bytas ut mot nåt annat), mineraler, vitlöksflarn och 1dl linfrö/dag...

Har aldrig tänkt på att han kanske e för smord i magen förrän en person sa det- har aldrig varit med om att en häst fiser så mkt som han gör. Bajset är normalt...
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Jag hoppas att du kokar linfröna och häller bort vattnet ordentligt. Linfrö innehåller ämnen som bildar cyanväte vilket är dödligt giftigt även i små mängder! Dessa försvinner om man kokar linfröna. Jag har ingen aning om det kan göra en häst gasig i magen, men om han får "råa" linfrön så är det definitvt inte bra för magen.

Vissa hästar har ibland svårt att klara av hösilage, så det kan kanske vara en idé att byta ut en del mot hö och se om det blir någon förbättring.
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

åh åh... vill oxå veta om fisar, för boxgrannen fiser, o fiser o fiser lååånga fisar, o högljudda! Hon går på krafft grund, plus 8 kilo hö och lite vitlök o salt.
Mina hästar har alltid bara pyst lite :) jag blir nästan generad när man tar dit folk o så står hon o fiser konstant! Enligt ägaren har hon gjort så i minst två år.
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Klumpigt av mig att inte skriva att han får linfröpelletar!!!
Han får även ½dl rapsolja/dag . Han fiser nåt ohyggligt...
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Vad är det för TS på hösilaget? Jag vet inte om det finns något vetenskapligt fakta som styrker detta men hästen kanske får för lite grovfoder? Kommer det vätska när den bajsar även fast konsistensen på bollarna är normal?
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

mirage skrev:
Kommer det vätska när den bajsar även fast konsistensen på bollarna är normal?

Det har jag varit med om trots att hästen helt säkert fått tillräckligt med grovfoder. Vad kan det bero på?
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Enligt veterinären är det en inflammation i tarmen (grovtarmen har jag för mig) som är vanlig på hästar som äter hösilage.
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Den där uppgiften får du väldigt gärna be veterinären i fråga att bekräfta!!

Hästen är en grovtarmsjäsare, vilket innebär att tarmen är full av mikroorganismer som hjälper till att bryta ned fiberrikt foder. Vid nedbrytningen produceras gas. Olika mikroorganismer fungerar på olika sätt. En häst som har mycket gaser kan helt enkelt ha en mikroflora som består av organismer som producerar mycket gas!
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Japp, men jag vill fortfarande veta mer om påståendet om den ensilageframkallade tarminflammationen!
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

Jag vet inte så mycket mer. Hon visste inte heller för man har väl inte forskat på det men de hästar som fick sådana problem med magen (enligt henne) stod i princip uteslutande på silage och kunde reagera helt plötsligt efter att man fodrat med silage ett bra tag. Om jag förstod det hela rätt så var det en inflammation (lindrig) som gav upphov till detta men man vet inte varför. Det lät på henne som att allt problem med magen berodde på inflammation i någon form men jag kan ha missuppfattat.

Det är tyvärr all information jag har då jag inte ifrågasatte mer när jag var på kliniken.
 
Sv: Kan en häst vara för "smord" i magen???

OBS! Det som jag skrev ovan har alltså ingenting med gaser att göra utan bara med vätska i samband med godkända bollar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 588
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp