Kan DV "salta" fakturan?

axel

Trådstartare
Har i många år märkt att EN Vet. på en station tar avsevärt mkt mer än övriga.

Jag fick en faktura igår på 1266kr + moms för bara restidsersättning. jourtid 1.

Tittar man på JV hemsida ska den kostnaden vara 544 plus moms.

Det är en restid på mindre än 30 min T o R. 1,4 mil enkel resa på landsväg- 70km/ h från praktiken.

Sv: Kan DV "salta" fakturan?

Det är inte så att veterinären du ringde inte utgick från stationen?
Det var ju under jourtid, h*n var kanske hemma och utgick därifrån.
Annars kanske personen var på väg till eller från en annan patient med långt avstånd och ni helt enkelt fick dela på restiden.

Man får ha jour/beredskap hemma om man bor inom 5 mil till stationen. Kanske har denne alltid långt att åka till dig?
5 mil tar ganska ofta 45 min att köra, speciellt på mindre vägar.

Restiden är tur och retur. Är det dåligt väglag eller andra trafikhinder så ökar det på restiden.
Instruktionerna är att man tar betalt i 15 min intervall , dock minst för 30min. Tar resan 34 min ska man fakturera 45, men det tror jag är få som gör.

Visst går det att salta fakturan om man skulle vilja...

Ring gärna stationen och fråga! Det är inte ovanligt med frågor kring förrättningarna.

Ring och ifrågasätt kostnaden och låt dem motivera varför den här vet skriver på ett sätt och de andra på ett annat.

Jag ska fråga.
Det står på JV sida att det är från station som räknas- inte från ngns bostad.

Resan tar för mig 17-18 min- rally-Harry;) T o R

Ring och ifrågasätt!! Har en stallkompis som var med om något liknande, att distriktaren tog en mycket saftigare nota än vad som verkar rimligt enl. jordbruksverket. Hon bråkade en del om det och jag har för mig att hon fick en del tillbaka, kan dock minnas lite fel.
Men skadar ju inte att fråga iaf.

Min sambo- som tyckte att det var ocker, räknade ut att det utgjorde en restid på över 3 h.
Han har ca 4 mil till bostaden(tror jag). Om han då färdas i 40 km/h skulle det ta 2 h.;)
Han kanske cyklar:devil:

Det är nog inte ovanligt med lite sådana räkningar.
Vi ligger 3 stall på samma väg, bokade för vaccinationer. De tog oss samma dag. Alla fick betala restid + kostnad från DV stationen. Inte dela på tiden alltså...

Fast den som jag anser vara bäst/ kunnigast tar 50 spänn för resan- ej jourtid.

här är det iaf så under jourtid att man betalar från det stället veterinären befinner sig. vilket inte är så kul eftersom distriktet är väldigt stort och vet. ibland befinner sig över en timmes restid bort. :crazy:

Fast nu tog det en timme innan han kom o sen har han en kvart tillbaka till stationen, eller ska jag betala resan till nästa kund?

Betänk att restiden var för över 3 h.

Det står uttryckligen stationen på sidan.

Ska man behöva fråga vart han befinner sig o då överväga om det är aktuellt:grin:
Märkligt att inte övriga har den policyn.

Senast ändrad:

Jag reagerade en gång när min ordinarie veterinär var sjuk och jag fick ta ut en ung semestervikarie för vaccination och tandraspning. Den unga nyutbildade veterinären med förmodligen ganska lite erfarenhet (hon såg ut att vara 15 men det är väl bara ett tecken på att man börjar bli gammal själv antar jag) tog en högre grundavgift än ordinarie veterinär. Nu var ordinarie veterinär sjuk på obestämd tid och vaccinationer behövde göras men det känns lite konstigt att betala mer till "grön" veterinär

(hon såg ut att vara 15 men det är väl bara ett tecken på att man börjar bli gammal själv antar jag)
:rofl: Visst är det konstigt. Såg Micke Syd igår o tyckte att HAN såg gammal ut:angel:
Man kanske ska skaffa sig en rättvis självuppfattning:o.

Man har ju inget val när det är akut. Om det vore planerat besök skulle jag inte ta ut denne. Han syr dock snyggt.
Med hältor åker jag till klinik.

Den som jag tycker är kunnigast, satte Axel på boxvila för många år sen( han blev då krubbitare:crazy:). Sa att tåsträckaren var överansträngd- när det i själva verket var bärrandsröta.:mad:

ja det är roligt med distriktare... då vi bodde i norge så karvade en distriktare upp halva arrows hov i jakt på en hovböld. som inte fanns, han hade helt enkelt trampat på en vass sten... resulterade i boxvila och en häst som blev livrädd för veterinärer. :crazy:

numera ringer jag min hovslagare om jag misstänker problem i hovarna...

Våra verkar ha en standardsumma på strax under 3000 kr oavsett vad som händer. Resan är lustigt nog alltid dyrare än arbete, läkemedel och andra förbrukningsmedel..

Våra verkar ha en standardsumma på strax under 3000 kr oavsett vad som händer. Resan är lustigt nog alltid dyrare än arbete, läkemedel och andra förbrukningsmedel..

Det där känner jag igen... :angel: Har fortfarande inte bestämt mig för vart jag ska ringa för de årliga vaccineringarna. :crazy:

Hade ute DV på jourtid (fredag kväll) i februari. Det var distriktet längre bort (ca 7 mil härifrån) som hade jouren, men hon sa uttryckligen innan hon körde att jag bara betalar från "min" station, dvs den som ligger knappt 1,5 mil härifrån. Att det sedan är dyr restid ändå, det är ju en annan femma;).

Till TS: Det kan ju också vara FEL som inte är avsiktliga. När jag var på ATG-kliniken med båda hästarna fick jag betala klinikbesök 350 kr för den ena, men på den andra räkningen stod det både klinikbesök 350 kr och återbesök 350 kr. Det var inga problem att få dem att rätta till det, för de hade ju helt enkelt gjort ett misstag. Jag skulle därför definitivt ifrågasätta fakturan om jag var du!

Har ringt SJV o hört mig för.
Det är debiterat för 1h 45 min.
Han har tagit betalt för resa T o R till bostaden- en sträcka som jag kör på 20-25 min- 70 o 90-vägar. Om han åkte till stationen efteråt är det helt orimligt.

Ska prata med vederbörande imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka