Kan detta vara rasp?

D

daysi

Tog in pålla idag, höger bak megasvullet! Benet var jämntjockt (rejält) från knäet och nedåt.
Ingen värme, hälta eller feber, dock någon liten krusta på benet.
Ringde veterinären, hon sa "ut och promenera" och håll kolla på feber och allmäntillstånd.
Gick ut lite, och svullnaden gick eventuellt ned något, men inte mycket.
Åkte ut nu ikväll och tog tempen, ingen feber. Nu hade hon dock fullt med små kladdiga krustor över nedre benet.
Hon har inte mugg i karleden, det ansåg varken jag eller stallägaren iallafall.

Ska ringa veterinären igen i morgon bitti - men vad tror ni så länge?

Sv: Kan detta vara rasp?

Verkar vara lymfangit efter vad jag läst...
Sitter och väntar på att veterinärerna ska öppna telefonerna.

Mugg och rasp kan ge jättestora svullnader. Har hästen tät päls på benen så kan det ligga och gotta sig länge innan man upptäcker det.

Sen är det ju så att det blir små sår av mugg och rasp och då kan det bli en lymfangit av det. Tror att man brukar säga att om benet är svullet i mer än 7 dagar så kan det bli en kronisk lymfangit...

Det bästa är att ringa veterinären. Man brukar få medicinering och då går det över fort. Man kan även få en salva mot mugg och rasp så att man lättare kan häva det. Det är ju fuktigt och geggit i hagarna i många månader till....

Lycka till

daysi skrev:
Tog in pålla idag, höger bak megasvullet! Benet var jämntjockt (rejält) från knäet och nedåt.
Ingen värme, hälta eller feber, dock någon liten krusta på benet.
Ringde veterinären, hon sa "ut och promenera" och håll kolla på feber och allmäntillstånd.
Gick ut lite, och svullnaden gick eventuellt ned något, men inte mycket.
Åkte ut nu ikväll och tog tempen, ingen feber. Nu hade hon dock fullt med små kladdiga krustor över nedre benet.
Hon har inte mugg i karleden, det ansåg varken jag eller stallägaren iallafall.

Ska ringa veterinären igen i morgon bitti - men vad tror ni så länge?

det låter som lymfangit. det kan uppkomma av ett enda litet sår. min häst har /hade det på alla fyra. rörelse hjälper, promenera minst en timme.

Ringde vet imorse, han skickade recept på antiinflammatoriskt samt smärtstillande, och så ordinerade han "spola med kallt vatten och promenera". Hur mycket ska jag promenera, undrade jag? "Så mycket du orkar", svarade han...Så det blir halvdagssemester från jobbet tors + fre och bara ut och knata...

Är det inte i stort sett helt bra på måndag kommer han och sprutar penicillin.

Hoppas det går över med antiinfl. och promenad... Penicillin har ju inte alltid trevliga biverkningar.

min hade ju på alla fyra och gick på penicillin i två veckor :( men sen jag släppte henne på lösdrift mår hon mycket bättre då hon rör sig hela tiden, vill inte ge mer penicillin nu och hoppas jag slipper. vad var det för nån han skickade?

Han skickade Fenadyne...(hon är ju inte halt?!)...när jag kom ut till stallet idag på dagen hade hon ett sår som varade lite mitt på benet, så då ringde jag en annan veterinär som kom ut och tittade. Han sa att det såg ut som början till lymfangit och satte in penicillin, 5-dagarskur. Det värsta är att jag måste spruta själv :cry: . Det får min sambo göra, jag törs inte...

Dessutom ska jag linda benen (våtvarmt omslag med koksalt), och jag "kan" inte linda....

Fenadynet skulle jag inte använda, tyckte han, eftersom hon ej haltar. Han sa också att jag skulle röra på henne mycket, och om hon inte haltar kunde jag rida (tänkte ju endast skritta isåfall).

Har ni bra lindningstips?

Det bästa tipset på att linda är att be någon annan i stallet som kan att visa dig!

Det är inte så lätt att "visa" över nätet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka