Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Mitten

Trådstartare
Nej nu måste jag fråga Er Allvetande. Jag jobbar 50% och tar 50% föräldrapenning, och har tänkt att ta lite semester i sommar. Men jag är SÅ förvirrad över arbetsgivarens svar om hur det funkar ??

Jag jobbar 50%, har semester, sedan skall jag gå upp i tid till typ 100% i augusti.
Jag frågade arbetsgivaren hur många semesterdagar jag har. Svaret jag får är att jag har 25 som vanligt men de är i pengar 'värda' hälften så mycket. Först lät det inte så konstigt men nu när jag tänker efter är det jättekonstigt? Det skulle inte spela någon roll att jag jobbar 100% andra halvan av året heller.

Just nu får jag ju 50% lön, 50% fp. Men om jag skall ha semester alla mina 25 dagar kan jag ju inte ta ut fp samtidigt - så den månaden får jag bara 50% lön ? Och om jag tar semester efter jag har gått upp i arbetstid, får jag då magiskt dubbelt så mycket för samma semesterdag?

Jag är skitdålig på sånt här, kan jag ha missförstått? Men jag frågade väldigt noga ... och på lönespecen står det 25 semesterdagar.

BORDE jag inte få färre semesterdagar och liksom köra 50% sem och 50% fp även under ledigheten? Jag är jätteförvirrad! Hjälp!
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Med reseration för vad du har för facktillhörighet respektive vad din arbetsgivare har för avtal/hängavtal.

Har du gemensam vårdnad får du på semesterlöneåret räkna på 120 dagar blir 10 betalda semesterdagar (full betalda) har du ensamvårdnad skall du få för 180 dagar vilket blir 13 betalda semesterdagar (full betalda).
Sedan är frågan om du arbetat något under semesterlöneåret (1 april - 31 mars) då skall du ha för den tiden också.
Din semesterrätt är 25 dagar men det betyder inte att du har alla dagar betalda, dvs de innefattar både betalda samt obetalda.

Vore jag du skulle jag ta mina betalda dagar (10 eller 13) och toppa med fp.

Men för säkerhetsskull ring ditt fackförbund så att du får det riktigt från början, är du inte fackligt ansluten kan du ringa ialla fall.

Lycka till!
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Eftersom du bara jobbar halvtid har du förstås bara rätt till "halvtids semester" också.

Det du ska göra för att lösa detta är att bryta din föräldraledighet när du har semester. Egentligen tror jag det formellt måste göras senast 1 månad före man vill bryta så jag vet inte om du är för sent ute?

Vi jobbar också halvtid (varannan dag) och bryter f-ledigheten under våra semesterveckor. Det vill säga: under semestern "jobbar" vi heltid. Då får vi heltidslön för de veckorna och slipper ta ut f-penning.

Jag lämnade in en ändring av min tidigare ansökan; att jag vill bryta f-ledigheten den 3/7 och gå upp till heltid då. Då har jag beviljad semester i fyra veckor. La sen in en ny ansökan om f-ledighet på halvtid fr o m 3/8.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Men det blir ju inte mera pengar i slutänden ändå.
Eftersom att man räknar avförskottssemester sedan.
Den ersättning som man får måste ju vara, eller bli, intjänad i alla fall.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Eftersom du bara jobbar halvtid har du förstås bara rätt till "halvtids semester" också.

Men det är väl en sanning med modifikation? På de arbetsplatser jag arbetat jobbar man in semestern innan, så de timmar jag jobbar från april-april grundar semesterdagar för följande sommar. Så jobbar jag heltid fram till april och sedan går ner i tid till halvtid har jag fortfarande rätt till "hel" semester. Fortsätter jag jobbar halvtid däremot har jag bara halv semester året efter.

Eller missförstod jag bara hur du menade? :)

Sedan har man ju alltid rätt till fyra veckors semester, men man har bara rätt till de dagar man tjänat in med betald semester. Så även om man har rätt till fyra veckors semester kanske man bara har femton dagar betalt, resten får man ta ut obetalt om man vill.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Eftersom du bara jobbar halvtid har du förstås bara rätt till "halvtids semester" också.

Det du ska göra för att lösa detta är att bryta din föräldraledighet när du har semester. Egentligen tror jag det formellt måste göras senast 1 månad före man vill bryta så jag vet inte om du är för sent ute?

Vi jobbar också halvtid (varannan dag) och bryter f-ledigheten under våra semesterveckor. Det vill säga: under semestern "jobbar" vi heltid. Då får vi heltidslön för de veckorna och slipper ta ut f-penning.

Jag lämnade in en ändring av min tidigare ansökan; att jag vill bryta f-ledigheten den 3/7 och gå upp till heltid då. Då har jag beviljad semester i fyra veckor. La sen in en ny ansökan om f-ledighet på halvtid fr o m 3/8.

Detta beror på när hon började jobba halvtid.
Semesterlöneåret ligger 1/4-08 till 31/3-09 för årets semester dvs. det är perioden som avgör hur många betalda semesterdagar / stor semesterlön hon har rätt till.
Oavsett så har hon rätt till 25 dagar, betalda/obetalda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Men det blir ju inte mera pengar i slutänden ändå.
Eftersom att man räknar avförskottssemester sedan.
Den ersättning som man får måste ju vara, eller bli, intjänad i alla fall.

Jag tror vi uppfattat problemet olika.

Jag tycker inte riktigt det framgår om TS tjänat in så att hon har 25 dagar även på heltid. Jag uppfattade det så. Och att problemet är att hon bara får halvtidsbetalt för dagarna om hon tar ut dem samtidigt som föräldraledigheten.

Jag har 25 betalade heltidsdagar så för min del så blir det heltidslön i juli (plus semesterersättningen). Och då spar jag f-penningdagar.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Men det är väl en sanning med modifikation? På de arbetsplatser jag arbetat jobbar man in semestern innan, så de timmar jag jobbar från april-april grundar semesterdagar för följande sommar. Så jobbar jag heltid fram till april och sedan går ner i tid till halvtid har jag fortfarande rätt till "hel" semester. Fortsätter jag jobbar halvtid däremot har jag bara halv semester året efter.

Eller missförstod jag bara hur du menade? :)

Sedan har man ju alltid rätt till fyra veckors semester, men man har bara rätt till de dagar man tjänat in med betald semester. Så även om man har rätt till fyra veckors semester kanske man bara har femton dagar betalt, resten får man ta ut obetalt om man vill.

Jo, betald semester har du ju bara rätt till utifrån vad du tjänat in. MEN; om jag jobbar heltid normalt och har tjänat in dagarna på heltid och sen när jag tar ut semestern så jobbar jag deltid (t ex 50%) så har jag faktiskt INTE helt plötsligt mer betalt för semestermånaden (bara för att jag tjänade in den under heltid). Utan då räknas semestern dag för dag. I praktiken förlorar jag alltså ekonomiskt på det. Det handlar ju om att jag inte plötsligt ska kunna ha rätt att ta ut 50 dagars semester (25+25) när jag jobbar halvtid.

Det kan tyckas konstigt, men så funkar det (åtminstone inom kommunal och statlig verksamhet). Lovar, jag jobbar med att kunna sånt här. ;)

FÖr mig som jobbar varannan dag är det ännu konstigare (mot om jag hade jobbat 4 timmar/dag alla dagar). När jag är frånvarande en dag från jobbet när jag jobbar normalt (heltid, 8 h/dag) så räknas den dagen * 1,2 i så kallad "faktor". Alltså; en karensdag = 1,2 ggr den beräknade dagslönen. En semesterdag = 1,2 ggr semesterdag.

När jag jobbar varannnan dag så räknas faktorn upp till det dubbla. Alltså dras 2,4 dagar när jag tar ut 1 heldag ledigt (sjuk eller semester t ex). Detta har också att göra med att folk som jobbar oregelbundna scheman inte ska kunna placera ut sin semester på "varannan dag"... i så fall skulle jag i praktiken kunna vara hemma från jobbet i 8 veckor istället för 4 och ändå går det bara åt 20 dagars semester.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Detta beror på när hon började jobba halvtid.
Semesterlöneåret ligger 1/4-08 till 31/3-09 för årets semester dvs. det är perioden som avgör hur många betalda semesterdagar / stor semesterlön hon har rätt till.

Vi har sett problemet från olika synvinklar. Jag talar inte om intjänande och antal betalda dagar utan förutsatte att TS har 25 betalda dagar om hon jobbat heltid.

För övrigt är det olika hur semesteråret ligger. En del arbetsgivare har semesterår = kalenderår.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Så jobbar jag heltid fram till april och sedan går ner i tid till halvtid har jag fortfarande rätt till "hel" semester. Fortsätter jag jobbar halvtid däremot har jag bara halv semester året efter.

Hur funkar det då förresten?
Jag gissar att det helt enkelt är så att semesterersättningen per dag blir högre? Inte att du kan ta ut 50 (halv)dagar istället för 25?
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Och hos andra arbetgsgivare får man full semster med full lön redan efter ett halvår, för de har inte jobb så det räcker under sommaren.

Så det är rätt så olika det där :)
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Hur funkar det då förresten?
Jag gissar att det helt enkelt är så att semesterersättningen per dag blir högre? Inte att du kan ta ut 50 (halv)dagar istället för 25?

Jag fick göra så att jag går upp i "heltid" under semestern. Nu när jag jobbar jobbar jag halvtid, varje passvända är hälften så många dagar. Men under semestern har jag semester för alla dagar jag skulle jobbat om jag jobbar heltid.

Jag vet inte riktigt hur de gör på mitt jobb, har endast fått en lönespec sedan jag började jobba, på den stod det först min tjänst och månadslön, sedan 100% avdrag för föräldraledighet, sedan hade jag betalt för bevakning i strötimmar de dagar jag jobbat. Men det var endast under tre dagar, så kanske blir annorlunda när jag jobbar 50% under en månad. Borde bli i vilket fall.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Men om det stämde att man bara fick 50% lön om man är föräldraledig på halvtid skulle jag alltså inte fått lön förra semetern eftersom jag då jobbade 0% och hade 100% FP. Alltså skulle mina semesterdagar vara värda 0% då?
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Men om det stämde att man bara fick 50% lön om man är föräldraledig på halvtid skulle jag alltså inte fått lön förra semetern eftersom jag då jobbade 0% och hade 100% FP. Alltså skulle mina semesterdagar vara värda 0% då?

Nej för är du föräldraledig på heltid så räknar ditt jobb ut din semester på din lön * 160 arbetsdagar, och inte 320 dagar som när man jobbar 100%.
Vad du tar ut i FP spelar ingen roll, är du föräldraledig från ditt jobb på heltid så får du semesterersättning där ifrån i alla fall.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Vi har sett problemet från olika synvinklar. Jag talar inte om intjänande och antal betalda dagar utan förutsatte att TS har 25 betalda dagar om hon jobbat heltid.

För övrigt är det olika hur semesteråret ligger. En del arbetsgivare har semesterår = kalenderår.

Det är skillnad på semesterlön= man får om man jobbar oavsett %
och semesterersättning = det du får vid utbetalt för semestergrundande vid tex föräldraledighet.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Jag fick göra så att jag går upp i "heltid" under semestern. Nu när jag jobbar jobbar jag halvtid, varje passvända är hälften så många dagar. Men under semestern har jag semester för alla dagar jag skulle jobbat om jag jobbar heltid.

Med andra ord precis så som vi gjort. Men hos oss är det upp till arbetstagaren att själv "komma på" det där... Om vi inte gått upp i heltid på semestern så hade vi i praktiken blivit av med (ca) 20 dagar för 4 veckors semester, men bara fått halvtidslön. Eventuellt kanske själva semesterersättningen (alltså de där extrakronorna som betalas ut för varje semesterdag) varit högre... det vet jag faktiskt inte. Men totalt sett så borde det ändå bli en ekonomisk förlust. Just för att man i så fall tar ut resten av dagarna med fp och förlorar då fp-dagar som man ju hellre kan sprida ut längre fram.
 
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Det är skillnad på semesterlön= man får om man jobbar oavsett %
och semesterersättning = det du får vid utbetalt för semestergrundande vid tex föräldraledighet.

Öh?

Det som är största skillnaden är att du och jag talar om två helt olika saker. Dessutom anser jag att det du säger inte stämmer i detta citat.

Semesterlön
Under din semester har du rätt till en semesterlön och ett semestertillägg som baseras på din månadslön. Semestertillägget är 0,8 % av din bruttolön per semesterdag. Semesterlönen ska utbetalas i samband med semestern.
Exempel: Du har en månadslön på 20.000 kr innan skatt. Du har semester 23 dagar i juli vilket ger semestertillägg på 20.000 x 0,008 x 23 = 3.680 kr. Din totala lön under juli blir då 23.680 kr. Det kan finnas särskilda regler då detta är en dispositiv del av semesterlagen.

Semesterersättning

Om du arbetar en kortare period, till exempel sommarjobbar, och inte tar ut någon semester har du rätt till semesterersättning. Denna ersättning är minst 12 %. Semesterersättningen beräknas på all lön du tjänar in under tiden arbetar hos en arbetsgivare.
Exempel: Du har arbetat en sommar och tjänat ihop 10.000 kr har du rätt till ett tillägg på minst 10.000 x 0,12 = 1.200 kr. Din lön blir totalt 11.200 kr.

http://www.lonestatistik.se/semesterlon-och-semesterersattning.asp
 
Senast ändrad:
Sv: Kan detta stämma? (fp, deltidsjobb, semester)

Tack för alla jättebra svar allihop :bow:
Jag har frågat facket också, och de säger typ som ni (om jag fattat det rätt då :o)

Då tar jag lite mer fp och lite mindre semester i sommar helt enkelt! Jag skall ju som sagt gå upp till 100% (eller iaf nästan) i augusti, så det blir väl bra då antar jag :).

Vill bara inte rapportera fel, det blir så tjorvigt då.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
19 182
Senast: Breaktown
·
Äldre Jag närmar sig dag 180 i sjukförsäkringen och kontrollfreaket i mig vill veta vad som gäller, men då jag är lite mosig i huvudet tänkte...
2
Svar
26
· Visningar
3 481
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 739
Senast: ako
·
Skola & Jobb Har en undran angående semesterdagar. Enligt min lönespec har jag rätt till 25 dagars betald semester i år. Jag arbetar inom handeln...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp