Kan detta gå till inkasso?

knoppet

Trådstartare
Jag blev medlem på ett nytt gym nu till nyår. Jag anmälde mina kontouppgifter i kassan när jag blev medlemskapet och betalade årsavgiften med kort. Utöver det är det en summa som dras via autogiro varje månad (Denna summa kan endast betalas via autogiro).

För två veckor sedan fick jag mail från huvudkontoret på gymmet om att autogirobetalningen inte fungerade och att jag skulle kontakta mitt lokala gym.

Jag gick dit och vi kontrollerade tillsammans kontouppgifterna igen. Allt stämde och i kassan sa de även att de kunde se att det var rätt kontonummer.

De frågade mig om jag hade pengar på kontot den dagen som gymavgiften skulle dras. jag är helt, absolut 1000 % säker på att jag hade det. Har även dubbelkollat och trippelkollat efteråt och jag VET att jag hade gott om pengar till att betala månadsavgiften.

De sa att eftersom kontonummer stämmer och de inte kan hitta något fel så kan de inte hjälpa mig. Jag skulle kontakta huvudkontoret vilket jag gjorde samma dag.

Både i mailet och i kassan stod det att jag skulle få en faktura som skulle betala genast. Jag har inte fått någon faktura. :banghead:

Jag har skickat tre mail (går inte att få tag på dem via telefon) där jag förklarat allt som står i den här posten och frågat hur jag ska göra. Inget svar.

Vad ska jag göra!? Det är en stor gymkedja och jag är livrädd för att de ska skicka fakturan till inkasso bara för att de inte låter mig betala eller svarar på mina mail!!! :rage::nailbiting:

Imorgon ska jag gå till mitt lokala gymkontor igen och prata med dem, men antar att de kommer säga till mig ännu en gång att de inte kan hjälpa mig :mad:

Sv: Kan detta gå till inkasso?

Ingen fara! Skulle det nu bli problem så skickas det alltid en påminnelse - och då får du ju iallafall äntligen fakturan :D

I vilket fall som helst har gymkedjan betett sig idiotiskt och det kan vara värt att kontakta KO, om inte för att få fart på dem. Skicka ditt kontoutdrag till gymmet så får de svart på vitt att det har dragits pengar till dem.

Problemet är ju att det inte har dragits pengar trots att jag har anmält rätt kontonummer :( Hade det dragits pengar hade jag tagit lite lättare på det, men nu har jag inte betalat (även om jag har gjort allt för att (få lov....) att betala! :(

Förlåt, missuppfattade. Tyvärr i sådana här lägen får man helt enkelt ligga på. Ring och be att få prata med någon som är ansvarig!

Får inte tag på någon när jag ringer :'( Blir så trött på att de inte svarar på vare sig mail eller telefonsamtal :rage:

Låter som Friskis. De vägrade avsluta mitt autogiro eller ta emot min uppsägning. Så till slut makulerade jag dragningarna själv och hänvisade till div mail och brev.

Samma sak hände mig helt utan anledning ( det fanns gott om pengar på kontot), fick ett mail om att jag skulle få en faktura inom några dagar, dröjde närmare 2 veckor innan fakturan damp ner.. Fortsätt ligga på och ha lite is i magen!

Har du pratat med banken?

När jag skulle ha autogiro på mitt ena konto var jag tvungen att godkänna det genom banken först. Även min man en gång och just den gången gällde det ett gym och exakt samma scenario som du är i just nu.
Så ring din bank och kolla så allt är ok från deras sida. Sen kan du skylla allt på gymmet.

Har inte pratat med banken! Jag har andra saker som går på autogiro och där det inte har varit några problem, måste verkligen autogiro godkännas för varje sak?

Shudde: Jag får hoppas på att fakturan (eller i alla fall en påminnelsefaktura kommer).

lil-sis: Inte friskis, men jag kommer att hänvisa till mina försök att rätta till problemet om de skickar till inkasso :-/

hier: Jag kollade på deras hemsida och de verkar inte ta ärenden av den här typen? Jag får ringa imorgon och kolla med dem.

Spara alla mail du skickat till gymmet och ett kontoutdrag som visar att du hade pengar på kontot den dagen avgiften skulle dras. Då kan du bestrida ett eventuellt inkassokrav med detta som grund. Om det kommer något från KFM eller inkasso är det viktigt att du skickar tillbaka det med vändande post och skriver bestrides på. Som någon skrev så kolla så att du har det godkänt med din bank också först, jag brukar få lägga till alla såna saker via internetbanken alternativt papper till banken med underskrift i de fall det krävs. Att man får godkänna varje autogiro är ju för ens egen säkerhet, att inte vem som helst som eventuellt råkar känna till det ska kunna uppge ditt kontonummer och ta ett autogiro för dig.

Jag hoppas verkligen inte att de ska behöva bli sånt krångel för en sådan skitsak som att de vägrar svara på telefon/mail/i kassan :(

Jag kollade nu på min internetbank. Det står att gymmet är godkänt för autogiro så det borde inte vara det som är felet.

Menar du att du godkänt autogirot på internetbanken? Jag måste också godkänna alla via antingen internetbanken eller underskrivet papper.

Jo, det ska godkännas och såg att din bank godkänt autogirot. Så då ligger det på gymmet. Men där har jag ingen aning om hur du ska lösa det.

Det står att gymmet är godkänt att dra betalningar från mitt konot. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men autogiro för gymmet fungerar!

När jag godkände autogiro var det via bank-id på datorn. Det ska fungera.

Ta det nu lugnt. Ring gymmet, förklara att det är problem med autogirot. Printa ut saldo vid det datum pengarna skulle dragits, och printa ut en utskrift där det syns att autogirot är godkänt.

Sedan väntar du på vad de vill att du ska göra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För två, tre år sedan höll vår förening i musikquiz vid tre tillfällen. Vi mejlade STIM (där man betalar för att man använder...
2
Svar
26
· Visningar
3 950
Senast: Rie
·
Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 889
Senast: EZMK
·
Ekonomi & Juridik Jag har en vad jag hoppas god vän som haft sin häst här och är skyldig mig en del för det. Jag aviserade redan vid nyår att jag behövde...
Svar
16
· Visningar
3 485
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 355
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar