Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

pernilla_s

Trådstartare
Jag väntar mitt andra barn i maj, min son kommer då vara ca 13 månader. Jag planerar att plugga på distans tll hösten. Just ör att jag snart måste börja plugga på högskola för att inte tappa min motivation till att göra det. Jag kommer då vara hemma med barnen och plugga på helger och när killen kommer hem från jobbet. Han hjälpertill mycket så tiden kommer jag att få. Men orkar jag?

Jag är lite rädd för att det ska bli för mycket. Men jag tror jag skulle klara det då killen också kommer vara föräldraledig inför tentor (ett tag innan så jag får tid att plugga extra mycket). Det som är bra är att mina barn slipper vara så mycket på dagis på några år till. Det var egentligen tänkt att killen skulle vara hemma med barnen till hösten så skulle jag plugga, men då han går på en provanställning i januari i tre månader på en heltidstjänst så kommer vi få mer pengar. Det är inte så stor risk att de sen inte vill ha den, då han är mycket omtyckt på jobbet. Skulle de inte vilja ha kvar honom på den så har han sin deltidstjänst kvar. Vi får mycket mer pengar på detta sätet vilket innebär mindre studielån.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Du behöver inte ha tagit dig vatten över huvudet även om det säkert blir kämpigt att inte ha ngn ledig dag.
Men ta några ämnen i taget, tex 1 eller 2 stycken, så du får klart dem & sedan påbörjar nästa ämne osv.
Det är lätt att falla på att man pluggar för mkt på samma gång.
Funderar oxå på att plugga när jag är hemma med barnen, känns som man faktiskt har lite tid över för det;)
Har bara en dock, får se när man skaffar den andra...
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Det är ju svårt och svara på nu, du kan ju få världens snällaste bebis eller en som har problem med t.ex. kolik osv.

Är du bara motiverad tror jag det fungerar, en kompis till mig har en 8 månaders och en 2år och 8 månader och pluggar klart det sista på 2 kurser nu. Dessutom har hon ett stall med 1 egen häst och 3 inackorderingar som ska in och ut från hagarna,ha mat och vatten och alla sysslor som hör till en gård.
Hennes kille jobbar heltid.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Du behöver inte ha tagit dig vatten över huvudet även om det säkert blir kämpigt att inte ha ngn ledig dag.
Men ta några ämnen i taget, tex 1 eller 2 stycken, så du får klart dem & sedan påbörjar nästa ämne osv.
Det är lätt att falla på att man pluggar för mkt på samma gång.
Funderar oxå på att plugga när jag är hemma med barnen, känns som man faktiskt har lite tid över för det;)
Har bara en dock, får se när man skaffar den andra...

Det är ju det att jag kommer i så fall plugga program och på heltid. Jag vet vad jag vill bli så det känns dumt att plugga bara för pluggandets skull. Men jag tror jag kan klara det då jag kämpar om jag är motiverad till något. Plus att jag har tiden, men det är ju som sagt orken. Men den nya kommer ju vara ca 4 månader så den värsta tiden är över då. Jag har även ett arbetsrum så jag kan få lugn och ro. Känns som det blri skönt för ungarna att mamma är hemma i några år till.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Det är ju svårt och svara på nu, du kan ju få världens snällaste bebis eller en som har problem med t.ex. kolik osv.

Är du bara motiverad tror jag det fungerar, en kompis till mig har en 8 månaders och en 2år och 8 månader och pluggar klart det sista på 2 kurser nu. Dessutom har hon ett stall med 1 egen häst och 3 inackorderingar som ska in och ut från hagarna,ha mat och vatten och alla sysslor som hör till en gård.
Hennes kille jobbar heltid.

Fast koliken brukar släppa vid tre månader så den tiden bör ju vara över. Jag har ju iallafall inga hästar, det hade nog blivit i mitt tycke för mykcet för mig. Jag har bara min vovve också. Men skulle det inte gå så kan man ju hoppa av och börja senare istället. Jag kan ju vara föräldraledig i så fall. Det är så svårt att veta hur man ska göra, men det lutar till att börja plugga.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Fast koliken brukar släppa vid tre månader så den tiden bör ju vara över. Jag har ju iallafall inga hästar, det hade nog blivit i mitt tycke för mykcet för mig. Jag har bara min vovve också. Men skulle det inte gå så kan man ju hoppa av och börja senare istället. Jag kan ju vara föräldraledig i så fall. Det är så svårt att veta hur man ska göra, men det lutar till att börja plugga.

Jag tror att ger du dig bara f*n på att det ska gå så kommer de fungera.

Jag är oxå sugen på att plugga men det blir efter 2a barnet.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Jag tror att ger du dig bara f*n på att det ska gå så kommer de fungera.

Jag är oxå sugen på att plugga men det blir efter 2a barnet.

Ger man sig bara fasiken så går allt... Känns skönt att vara hemma med barnen länge och sedan ha en yrkesutbildningen så man kan få jobb sen. Jag har ju bra stöd från pojkvännen så det är skönt.
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Ger man sig bara fasiken så går allt... Känns skönt att vara hemma med barnen länge och sedan ha en yrkesutbildningen så man kan få jobb sen. Jag har ju bra stöd från pojkvännen så det är skönt.

Jag har jobb, men kommer inte jobba 100% dessutom har vi 4 dagars arbetsvecka så han kommer inte behöva gå mer än 4 dagar på dagis.
Har inga här ute i buschen eller kompisar i närheten med barn som han kan leka med sen när han blir större så det får bli några timmar dagis om dagen för att leka.

Där emot så tror jag att mitt jobb kommer stängas ner helt, och det ganska snart. Jag vet inte ens om jag kommer hinna börja jobba efter föräldraledigheten ens :crazy:
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Jag har jobb, men kommer inte jobba 100% dessutom har vi 4 dagars arbetsvecka så han kommer inte behöva gå mer än 4 dagar på dagis.
Har inga här ute i buschen eller kompisar i närheten med barn som han kan leka med sen när han blir större så det får bli några timmar dagis om dagen för att leka.

Där emot så tror jag att mitt jobb kommer stängas ner helt, och det ganska snart. Jag vet inte ens om jag kommer hinna börja jobba efter föräldraledigheten ens :crazy:

Ahh då förstår jag varför du funderar på att plugga. Jobbigt att inte veta hur det kommer bli. Allt läggs ju ner nu för tiden tycker jag... :crazy:
 
Sv: Kan detta fungera eller tar jag vatten över huvudet?

Ahh då förstår jag varför du funderar på att plugga. Jobbigt att inte veta hur det kommer bli. Allt läggs ju ner nu för tiden tycker jag... :crazy:

Ja, vi drog ner förra året, då varslades jag och 250 pers till från hela anläggningen! Men jag fick komma tillbaka efter 2 månader och gick som vikarie tills de fick anställa mig. Så nu i årsskiftet kommer de dra ner ytterligare och göra sig av med fler från min avdelning, men som jag förstått kommer de bli förflyttade. Och framtiden ser inte alls ljus ut, detta fick jag veta 1 vecka efter att jag fött gissa om det kändes oroväckande :crazy: Bara att försöka hålla tummarna att de inte lägger ner helt.

Jag vill bli barnmorska, kände det direkt när sonen kom ut. Och det är bra många år att plugga då så jag vill helst inte göra ett studieuppbehåll mitt i för det är dags för syskon.


Det kan nog vara svårt att plugga en längre period typ läsa 100 sidor på raken, när man har 2 barn eller skriva en 150 sidors uppsats. Men om stora barnet är på dagis och lill*n sover på dagen eller ligger i babygymmet eller liknande hinner man ju ändå med ganska mkt på de timmarna på fm sen kanske barnen tar en em lur också då man kan försöka passa på att plugga.

Man får sprida ut böcker och sånt i hela huset så man kan läsa lite överallt under hela dagarna ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 403
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 338
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 236
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp