Kan det verkligen stämma?

Iaf de läkemedel jag använder är väldigt tydligt märkta och det står tydligt att den behandlade hudytan INTE ska ha direktkontakt med någon inom 6 timmar efter påförande. Känns typ omöjligt om man behandlar underarmarna...
Min gynekolog sa att de rekommenderade att jag la gelén på insidan av låren och de smetade ut den med underarmarna. Sedan vänta någon minut för att det ska sluta klibba och sedan hoppa i sängen för att sova. Jag ser inte alls problemet i det hela.

Det är många rapporter om djur och barn som påverkats av folk som använder olika kutana hormonläkemedel just nu. Och det är ju som många redan sagt inget konstigt att andra påverkas av sådana läkemedel som ska tas upp genom huden, om även de blir utsatta för det läkemedlet. Det skulle nog behövas bättre varningar på dessa läkemedel, alternativt att de blir tydligare begränsade i användning, till enbart sådana som klarar av att använda dem korrekt.
Det är ju hemskt, tänk om hon haft en 12 -15 årig pojke hemma ofta.

Skulle vara intressant att höra vad en veterinär eller läkare säger om detta:

Det stod på SVT nyheter om en kvinna som hade en valp som inte utvecklat testiklar för att ägaren använde någon slags hormonspray på armarna. (Varför gör man det?).

Jag tycker det låter väldigt skumt att en hundvalp indirekt skulle påverkas på det viset? Kunde möjligen tänka mig någon effekt om tex tiken fått p-piller eller något under dräktigheten.

Men som sagt var jag är varken läkare eller veterinär…
Tycker det är lite konstigt att du inte tror inslagen?

Svt skriver om att läkemedelsverket har fått in 31 rapporter och en chef på en veterinärklinik. Hur skulle Bukefalos kunna vara mer tillförlitligt än läkemedelsverket och veterinärer?

TV4 hade ju till och med intervju med både gynekolog och veterinär i sin studio. Svt

Tycker det är lite konstigt att du inte tror inslagen?

Svt skriver om att läkemedelsverket har fått in 31 rapporter och en chef på en veterinärklinik. Hur skulle Bukefalos kunna vara mer tillförlitligt än läkemedelsverket och veterinärer?

TV4 hade ju till och med intervju med både gynekolog och veterinär i sin studio. Svt
Alltså.. om man inte får ifrågasätta media så är vi väl på en farlig väg ändå

Min gynekolog sa att de rekommenderade att jag la gelén på insidan av låren och de smetade ut den med underarmarna. Sedan vänta någon minut för att det ska sluta klibba och sedan hoppa i sängen för att sova. Jag ser inte alls problemet i det hela.
Du har ingen partner vad?

Jag är själv disputerad dock inte i medicin eller veterinärmedicin och jag litar mer på professorer i ämnet än en självutnämnd ”expert” på SVT.

Varför underarmen istället för höften? Låter ju som rätt extrem risk för "kontaktsmitta" på underarmen.

Tillverkaren testar ju upptaget av medicinen under de studier som görs innan godkännande och huden på insidan av underarmarna är tunn och medicinen tas upp bra här. Lenzetto är väl en av de vanligaste östrogenpreparaten som är en spray på huden. Den kan även sprayas på insidan av låren.

——-

Det står tydligt i instruktionerna att huden ska torka 2 min efter applicering och sen får man inte tvätta huden där eller låta någon annan röra området 60 min efteråt eftersom det då kan ”smitta” och ffa barn kan påverkas. Det finns rapporter om att både flickor och pojkar har fått påverkan på bröstvävnad och pubertet. Så visst borde en hund kunna påverkas.

Tillverkaren testar ju upptaget av medicinen under de studier som görs innan godkännande och huden på insidan av underarmarna är tunn och medicinen tas upp bra här. Lenzetto är väl en av de vanligaste östrogenpreparaten som är en spray på huden. Den kan även sprayas på insidan av låren.

——-

Det står tydligt i instruktionerna att huden ska torka 2 min efter applicering och sen får man inte tvätta huden där eller låta någon annan röra området 60 min efteråt eftersom det då kan ”smitta” och ffa barn kan påverkas. Det finns rapporter om att både flickor och pojkar har fått påverkan på bröstvävnad och pubertet. Så visst borde en hund kunna påverkas.
Damen med hunden som intervjuas tycker jag säger att hon följt instruktionerna, men ändå påverkades hunden, vilket ju är oroande (oavsett om hon faktiskt gjorde det eller bara trodde att hon hade gjort det. Dock hade hon varit mer noggrann med barnbarnen och gått ur huset med sprayen när de var där).

Fast har du läst diskussionen? Hur många män skulle acceptera att dela säng med en kvinna som använder en så potentiellt farlig spray?
Vad har det med att du dissar veterinärer att göra?! Deras uttalande räcker inte för dig utan du kallar dem självutnämnd expert?!

Det verkar inte som om folk som använder kräm och spray är helt oinformerade heller om man ser till tråden här.

Jag skiter i hur många män som skulle acceptera det, det är väl upp till dem. Jag tror många människor använder det helt utan problem så det finns män som kan vittna om att det fungerar finfint skulle jag tro.

Skulle vara intressant att höra vad en veterinär eller läkare säger om detta:

Det stod på SVT nyheter om en kvinna som hade en valp som inte utvecklat testiklar för att ägaren använde någon slags hormonspray på armarna. (Varför gör man det?).

Jag tycker det låter väldigt skumt att en hundvalp indirekt skulle påverkas på det viset? Kunde möjligen tänka mig någon effekt om tex tiken fått p-piller eller något under dräktigheten.

Men som sagt var jag är varken läkare eller veterinär…
Frågan är snarare hur någon kan missa att det kan hända om man inte tänker sig för. Det är så fullkomligt självklart.

Sedan kan man ifrågasätta medicinens form. Varför spray som så lätt hamnar fel. Gel eller kräm är det mindre risk med sålänge användaren följer instruktionerna och använder sitt sunda förnuft. Ska inte andra människor komma i kontakt med kontaminerad hud ska självklart inte djur göra det heller.

Jag är själv disputerad dock inte i medicin eller veterinärmedicin och jag litar mer på professorer i ämnet än en självutnämnd ”expert” på SVT.
Fast har du läst diskussionen? Hur många män skulle acceptera att dela säng med en kvinna som använder en så potentiellt farlig spray?

Har du missat att @Malibu_Stacy, som ar en veterinar, och langt ifran "sjalvutnamnd" har svarat i den har traden?
Och hur vet du att alla verkligen diskuterar sina mediciner med sina partners?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka