kan det vara shivering?

G

gogglen

hästen i detta fallet gör såhär:
höjer ryggen, stoppar rumpan in under sig, och står och trampar ganska bredbent med bakbenen långt under magen.. dock bara i stallet, aldrig när man rider etc.
vad tror ni? om det skulle vara shivering, finns det något som kan förebygga det? har hört att massage kan vara effektivt och hålla hästen varm om rygg och kors och låta hästen röra på sig så mycket som möjligt..

Sv: kan det vara shivering?

Låter mer som han försöker slå en kullerbytta!? Skämt åsido, Shivering brukar mest märkas av när man lyfter på nåt av benen, bakbenen. Inget annars. Och då kännetecknas det av att hästen skakar okontrollerat mer eller mindre. Jag har några shiv-hästar i min kundkrets, de flesta med lindrig shiv. De hästarna är mycket mer lätthanterade ifall den ridits ordentligt precis innan. Och så gäler lyfta lågt och kort.

Nej. Mitt sto har shivering och hon gör verkligen inte som din häst.
Lyfter man på nåt av bakbenen och sätter det i läge så att man har det i knät så skakar hon okontrollerat. Oftast är det hovslagarna som drabbas när man har shiveringhäst eftersom man som ägare kan hålla hoven lite lägre så det lindras. Drar man min häst bakben längre bakåt börjar hon skaka, inga problem att stretcha om man drar benet FRAMÅT.
Dock kan min häst sätta ner hoven helt plötsligt när man ska hålla på med t.ex broddning eller skoning, det beror på hur hon är för dagen.
Oftast brukar jag hinna rida innan hon blir skodd men om jag inte hinner brukar jag ta en snabb löslongering i paddocken så hon får springa sig lite varm och sen lägga på täcke så hon har värmen kvar, det fungerar jättebra tycker jag.

De med lite extremare form av shivering kan knappt ha hoven i luften utan sätter helt sonika ner hoven. Jag stötte på en häst som inte alls kunde lyfta bakbenet. Den fick lugnande för att få bakhovarna verkade.

Är som vdb sagt - ingenting märks förutom när man ska lyfta nåt av bakbenen. Står inte konstigt inne i stallet, märks ingenting när man rider :)

vdb - Du är väl hovslagare? Jag vill ge :bow: till såna som har tålamodet att sko en häst med shivering, jag har haft tur hittills med jättesnälla hovslagare.

vdb - Du är väl hovslagare? Jag vill ge :bow: till såna som har tålamodet att sko en häst med shivering, jag har haft tur hittills med jättesnälla hovslagare.

Jo, jag är hovis! Jag har också haft tur.. Jag har bara stött på lindriga shiv-hästar som darrar och inte rycker. Och det är helt ok.

Råd som sagt - Rid hästen ett långt pass innan skoning och be hovis börja med bakbenen! Det funkar för mig!

Det gör jag ofta när jag hinner, brukar rida full fart innan, annars löslongering så hon blir varm på lite kortare tid. Det märks verkligen en skillnad, då kan min hovis hålla kvar hennes bakhovar utan stora besvär. Hinner jag inte vara i stallet en kvart innan tiden så har det varit lite jobbigare. Men jag lägger då på extra täcke över så hon blir extra varm där. Fungerar helt okej också.
Mikael Westberg pratade med mig och gav mig dessa råd eftersom jag inte kunde mycket om shivering men efter att ha haft honom så vet jag vad jag som hästägare kan göra för det ska bli lättare för hovslagaren förutom det att hålla benen rena och kratsa hovarna. :)

kanske inte är shivering då. jag har aldrig haft eller mött en häst med shivering, så det är svårt att föreställa sig..
men han står liksom bredbent hela tiden med bakbenen, i box, i hage m.m. precis som att hålla balansen, dock är han inte vinglig eller så, utan det är bara något han gör. och sen när han blir nervös, står han lite extra bredbent och trampar..
men sen märker man ALDRIG något av detta vid ridning, inget alls.

kanske inte är shivering då. jag har aldrig haft eller mött en häst med shivering, .

Tro på mig när jag säger att den dag du köper en shiveringhäst, då kommer din hovslagare att upplysa dig det med all önskvärd tydlighet;-)

Det är defenitivt inte dom syptomen som min häst som hade shivering visade. Låter mer
som en stressad iberisk häst.... Men jag vet inte....

Iberisk? :P
Hm, stress relaterat. Alltså han står alltid bredbent med bakbenen, i box, i hage m.m. Men aldrig vid ridning.
Men är han i en stressad situation, t.ex. när man binder upp han i stallgången kan han ett par minuter stå och höja ryggen och stoppa rumpan under sig och trampa med bakbenen.. sen slutar han och står bredbent med bakbenen..
vad jag vet har han gjort detta sedan föl och inget som påverkat honom ridmässigt eller hållbarheten.. men jag tänkte att det kanske var en lätt shivering? men nu när ni berättar att benen brukar rycka, och det gör inte hans..

Låter som en helt typiskt stressad häst! Varken mer eller mindre.

Har haft shivering häst i många år, och det låter inte som din häst har shivering. Och som några sagt, din hovslagare skulle märkt det .....

Nej, min häst snubblar hemskt sällan. Bara offroad ute i skogen när hon inte drar ner på tempot i skritt lite, då missar hon att lyfta på benen. :D
Men aldrig när vi går på platt underlag.

Det låter som en häst som blivit värre med åren, han finns på Strömsholm, eller fanns. Vet inte om han är kvar. Men iallafall så står han sällan normalt utan står nästan nere i split när man ska rykta honom och så, han är rätt nervös av sig men jättesnäll. Ser ut som om han var rädd att tappa balansen men det märktes inte när han började röra på sig och blev riden. Det sågs endast i stall. Inga veterinära problem alls.
Du kanske köpte honom? :idea:
Det var en jättetrevlig häst! Snäll att hantera och att rida, det var bara det att folk tyckte han såg rolig ut...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024