Kan det vara ringorm?

P

PonnyPlutt

Såg detta på en av häst i hagen igår, vad tror ni kunniga. Kan det vara ringorm???
show.html

Sv: Kan det vara ringorm?

Nä, det under ögat är inte ring orm, Min häst har ungefär liknade sår.
Hon har fått dom av flug skyddet och grimman.

Ring orm blir som en rund ring som det är små svampar på.
En häst i mitt stall hade ring orm, vetrinären kom och behadlade eftersom vi hade noll koll på vad det va, han sa att det va ring orm, då hade hon ett skrap sår såg det ut som och det va ungefär 3-5cm långt och brett, det såg ut som en ring.. Det finns ju alla möjliga former på ring orm men den vanligaste är ju att det är som en ring asså det ser ut som en boll.. Och tittar man riktigt noga ska man kunna se små små svampar, asså små bölder typ, som finnar, fast dom är inte varfyllda.. Dom ser ut på alla konstiga sätt.. Men så såg det ut på hästen i mitt stall..

jag har haft ringorm, jag lovar, det där är inte ringorm =)

ser inte ut som ringorm. det på huvud och bog ser inte ut att vara orsakat av samma sak. Ringorm på häst uppkommer oftast i ansikte.

tror bara det är två vanliga sår

Tack för era svar.
Har aldrig haft ringorm på häst lr annat djur. Är det någon som har bra bilder på hur ringorm ser ut? Har sökt på google men tycker inte det finns nåt bra.

har ingen bra bild, men om du tänkter dig att du får en vattenblåsa på handen som du pillar sönder, när den torkar ser den fnasig och svampig ut. tänk dig då dessa små "skorpor" formade runt flera stycken, i en cirkel. och tänk dig samma på en häst. som en vit fnasig cirkel typ =)

Ser ut som en kompis har smakat lite på honom tycker jag - inte ringorm iallafall

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
734
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd