Kan det vara noskvalster?

E

Egonson

Våran hund har med jämna mellanrum dessa symptom:
Han snorklar (iofs vanligt för just den här rasen, dessa bakåtvända nysningar, men ovanligt ofta för hans del tycker jag), "kräks" utan att det kommer nåt samt harklar och hostar rent allmänt.
Ur nosen rinner ibland genomskinlig vätska, inget segt snor utan mer som vattendroppar bara.

Ibland kan det gå flera veckor emellan, ibland håller han på i flera dagar. Oftast med några veckors uppehåll emellan och sen är han "dålig" i någon eller ett par dagar.
Ibland längre uppehåll, någon månad. Men sedan i höstas har det börjat komma oftare än vanligt.

Han har haft detta ganska länge nu men samtidigt har han problem med magen (magkatarr, kommer vid stress o när han får i sig nåt olämpligt), så hittils ha vi kopplat ihop dessa då det ibland råkat komma samtidigt.

Inte förrän nu när jag satt och lästa på Agrias hemsida så kom det för mig att det kunde vara noskvalster, vad tror ni?

Hunden är frisk, pigg, fin i pälsen och äter som han ska.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Visst hade du en Tibetaansk spaniel?

För våran gör precis likadant. Drar inåt och det går lite perioder. Vissa månader är det ingenting och sen kan det komma tillbaka igen
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Låter ju rent överlag som att det kan vara noskvalster.
Men det är ju inte dyrt att behandla, fick dock rejäl rabatt av vet. då gammelhunden behandlades.
Men prata med uppfödaren och hör vad denne tror samt veterinären, för jag vet ju inte om det är "normalt" för din ras.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Har dom noskvalster ska man kunna se små små varelser krypa ur näsan.

I alla fall som en person jag träffade på påstod, hennes hund hade haft noskvalster, fnusit, snorvlat osv. Kom på tal när min hund började fnysa när vi träffade dem. Dock verkar det som om han bara hade en förkylning, för nu har han slutat.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Ja, er tibbe är ju farmorsfar till min :D

Jo som jag sa de flestat tibbar snorklar ju ibland som man avhjälper genom att hålla för nosen några sekunder i vanliga fall.
Men vår gör det ofta, och långdraget liksom och det hjälper ej att hålla för utan det kommer tillbaka.
Och i samband med de andra symptomen så tänkte jag att det kanske är kvalster som gör det värre än vad det brukar.
Mamma skulle ringa vet så jag får fråga vad hon hade att säga.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Låter ju rent överlag som att det kan vara noskvalster.
Men det är ju inte dyrt att behandla, fick dock rejäl rabatt av vet. då gammelhunden behandlades.
Men prata med uppfödaren och hör vad denne tror samt veterinären, för jag vet ju inte om det är "normalt" för din ras.

Nja, normalt och normalt, men det är väl så att det har ngt med gomspalten att göra, och att de är något kortnosiga så att det "hänger upp sig" på ngt sätt. Ganska vanligt och de flesta "tibbar" får det då och då.
Vår gamla hund av samma ras hade det enbart när han var liten, sen försvann det.
Ja vi ska fråga vet, men ville höra här också om vad ni trodde :)
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Okej, men enligt vad jag har läst ska noskvalster vara svåra att upptäcka? Ens genom att skölja ur näshålan (som man väl inte gör så mkt längre då det är komplicerat).
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Precis vad jag tänkte då jag hörde det, liksom kvalster syns väl knappt? Men det var vad hon påstod iaf
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Okej, men enligt vad jag har läst ska noskvalster vara svåra att upptäcka? Ens genom att skölja ur näshålan (som man väl inte gör så mkt längre då det är komplicerat).

Det händer att man kan se dem krypa i näsan när de sover men det är nog vanligare att de inte syns..
Det där med "inåtvända nysningar" är ganska klassiskt.
Har han inte så mkt besvär av det kan du ju avvakta, men blir det värre så det blir jobbigt, kontakta vet så du kan få behandling.
På min hund gick det bort av sig själv medan morsan behandlade sin en annan gång.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Okej, jag har inte sett något krypa omkring i nosen i alla fall.
Från och till har han mkt inåtnysningar, snorklingar som jag kallar det för. Ibland får han det 5 gånger på en promenad, just nu har han inga alls. Så det kommer ju och går lite som det vill.
Vi har ringt till vet nu och hon tyckte också att det lät så som kvalster, men vi skulle komma dit först förståss och det ska vi nästa vecka.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

De vuxna noskvalstren är fullt synliga men de håller sig nästan alltid "inomhus".
Jag har inte sett ngn men har hört om enstaka kollegor som gjort det.
Det är larverna som smittar men de är mindre.
PL
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp