Kan det bli en travare....??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sulphur
  • Startdatum Startdatum
S

Sulphur

Hejsan
Jag känner mig lite kluven om min 3 åring någonsin kommer att kunna starta på banan.
Fakta: född slutet av juni 03. Inkörd och påbörjad träning okt -04, är mkt lat till att börja med men innan kastreringen i feb -05 så är han mer frammåt och visar ett bra steg emellanåt.
Efter kastreringen är han ganska lat och oinspirerad. Vi åker till travbanan och miljötränar tillsammans med en lika lat kompis vilket går skapligt i 3 min tempo. I juni -05 får han en halsinf och får vila. Han sätts igång igen efter 4 v. Går snett i vagnen under sommaren, körs sparsamt och blir behandlad av equiterapeut i aug. Han blir bra och travar rakt idag men han kan inte trava fortare än ev.2 min tempo.:confused: Han är piggare men "tar inte tag" i bettet. När han ibland vill ta i mer så kan han inte utan det blir galopp. Jag har ridit in honom men jag kan inte säga att det är ngn skillnad i körning el ridning.
Det är en mkt snäll och trevlig individ (ngt lat dock) Visar inga tecken på att han ska ha ont. Rund och fin muskulärt. Ganska stor 165 cm + mkt barnslig. Han är efter Jolly Rocket och det är ju inte många avkommor som visat ngt än men visst borde han kunna trava åtminstone 1.45, eller??
Den stora frågan är om ni träffat på ngn unghäst som påminner om ovan och om det kan bli ngt av dem. Eller är han helt talanglös och ska bli ridhäst:confused: ?
Allt känns ganska hopplöst och jag är snart på väg att ge upp. Funderar på att släppa honom på bete så ha får växa till sig (mentalt). Rätt eller fel?
Tacksam för råd:bow:

Sv: Kan det bli en travare....??

Det låter som att det antingen fattas grundträning eller "skalle".
det är ingen ide att vara så mycket på banan om du inte får fart på honom hemma! kör mängdträning,dvs. jogga i olika tempo minst en mil åt gången ca tre dar i veckan,och ha tålamod!!!! M

De perioder som han är körd är han alltså körd 4-6 ggr i veckan. Han är i full grundträning. Han joggar ledigt rundor på 1 -1,5 mil men kan inte gå i några tempon. När vi var nere på banan var det bara för att miljöträna ej köra snabbjobb eftersom jag vet att det är lönlöst om hästen inte kan trava.

Vad har du gjort för att lära hästen trava? Hur går det i intervallerna, vilka tempo? Med en svårtravad häst kan man inte bara sitt aoch åka miltlas utan intervaller där hästen i korta stunder pressas lite mer och lång återhämtning för att inte knäcka den spsyke. Uppförsbacke hjälper vissas trav, nerförsbacke hjälper vissas trav. Botts kanske? Hög käk?
alla medel finns för att hjälpa hästen och de bör man använda sig av, med förnuft givetvis.

Har haft en sådan, som påminde om det du beskriver, inte exakt, men något liknande. Den gick iofs 1.40 som tvååring, men det var någon enstaka gång, oftast gick den kring 1.45. Grundtränad osv, men kunde helt enkelt inget. Tog inte för sig, speciellt med ena frambenet (det var dessutom en bra stammad häst). Snabbjobb gick den ju som tvååring, för meningen var ju att den skulle gå premie.

I alla fall, tidigt som treåring togs den för en större undersökning till klinik, löpband, röntgen, bedövning och hela grejen. Det visade sig att hästen som tidig treåring hade kraftiga förslitningsskador, han blev som travare utdömd på fläcken. Hade han varit en talang så skulle man behandlat, men eftersom hästen uppenbarligen också var talanglös (och eventuellt bar på något mer fel som man inte hittade/inte letade efter) så var det bara att ge upp. Han fick inte ens brukas på sex månader, efter det som lätt promenadhäst.

Nu säger jag inte att det är några större fel på din, men du frågade efter liknande upplevelser. En treåring som inte kan gå 1.40 är ju ärligt talat inte så lovande....

Är hästen fräsch?
Om den inte är friröntgad kanske det vore en idé så ni vet att det inte finns några lösa benbitar som spökar?

Han är röntgad och opererad så det borde inte vara ngt mer men vad vet man!!
Har försökt att variera träningen med intervaller osv men det är svårt när han inte vill själv. Jag har dock inte provat så mkt utrustningsändringar.
Nu väntar ett veterinärbesök, man bör börja i rätt ände.

Tack för tips!

En del hästar är jättesena i utvecklingen och speciellt om de är lite större. Din häst är ju rätt stor. Är han 165 nu och är 3 år så kanske han kommer att växa lite till. Det kan ju vara sådana orsaker till att han inte har sänkt sig i tempot än.

Rör han sig bra annars? Jag menar han slår inte på sig någonstans eller "knackar skor". Vi hade en 2-åring förut som inte kunde gå under 2 minuter, men när vi satte på henne boots runt om gick hon 1.35 på en gång.

Min märr som är efter Atas Rocket, detta kanske ligger i familjen var likadan. Jag körde fort med henne o en annan häst o hon brydde isg inte ens om att var nära hon travade sitt tempo.
Vad jag gjorde var att när jag hade en rejäl grundkondis o så snabba jobb som det gick att köra var att åka in o köra provlopp
Vi höll på från mars til maj men i detsista var hon två på en 20´tid.
De första provloppen var hon långt efter men sen så tog det sig.
Prova i all fall lite tidigt att ge upp än...

Har kört en 2-åring efter Jolly Rocket som verkar precis likadan.. I början så kunde han inte trava, men nu går det hyfsat. Biter ihop och tar i om han har häst bredvid, men annars så är det ganska oinspirerat. Tror det är en häst som måste lära sig att trava, och då är ju frågan om man har tid..?!
Har klena nerver oxå, hoppar frivolter för minsta lilla..kan gå omkull i boxen när man kommer och ska fodra.
Kanske inte det bästa att hålla på med..?!

Nu får jag väl balansera upp Jolly Rockets rykte en liten smula. :D

Jag träffade ett litet tvåårigt sto som lätt springer 1.45 för ett par veckor sen! :idea: Hon har ruskigt lätt för sig enligt ägare/tränare!

Vad det blir av det sen kan ju vara en annan historia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka