kan det bli en hopp-ponny?

L

loch

Korsning Lipizzaner-welsh. Har läst på nätet om att Lipizzaner inte är någon vidare hopphäst.
Någon med erfarenhet?

Sv: kan det bli en hopp-ponny?

en kompis brukar rida en lippizianare, som hoppar heelt okej iaf.. Det kan nog gå..

Det beror ju på hur just denna häst ser ut i kroppen. Lippizzanaren är ju inte alls avlad för hoppning (det behöver ju dock inte säga så mkt då många fd. travare hoppar bra) medan welsh brukar funka bra såvitt jag vet. Lägg ut en bild så blir det lättare att svara på din fråga.
Det beror ju också på vilka klasser du siktar på. Vill du bara tävla för skoj på lägre nivå eller är ni nästa SM vinnare?

Hmmm... :angel:
Vi är på gång och ska köpa ett föl, blivande D-ponny, som min dotter ska tävla när hon vuxit ur sin B-ponny.
Tjejen tävlar både dressyr och hoppning men det är hoppningen som är roligast och det är en blivande hopponny hon vill ha.
Skulle gärna lägga ut bild men eftersom varken fölet eller bilden är min tror jag att det är bäst att låta bli.
Det här korsningsfölet är väldigt vackert och välbyggt, pappan är en smäckrare variant av Lipizzaner och mamman hoppar bra.
Vi har många andra föl som vi ska titta på också, sk. svensk ridponny, alltså lite "gott och blandat"...

Jag har hyrt en lipizzanare-welsh nu i ett år och han hoppar som en klocka, men det ligger väl mycket i hästen i sig.
Men du kan få se en bild på min älskling.. :love:

273.jpg

sh*t så snygg! :love:
Fölisen vi ska titta på är ju oxå korsning Lipizzaner-Welsh... vi ska dit i morgon och då kan jag ta några foton och lägga ut också.

En annan som vi är väldigt sugna på är en ponnykorsning e. Minotarius (halvblod), vi ska titta på honom nästa helg.

Och här kommer två bilder på honom.

16442773.jpg

16442774.jpg

Urtrevlig liten kille, är jätteförtjust i honom! :love:
Men han har underhals bara 6 månader gammal... är det något som består eller kan det växa bort? :confused:

*putt-putt*

Vad säger ni om hoppexteriören?

Och här kommer två bilder på honom.

16442773.jpg

16442774.jpg

Urtrevlig liten kille, är jätteförtjust i honom! :love:
Men han har underhals bara 6 månader gammal... är det något som består eller kan det växa bort? :confused:

det finns nog inte många hästar som i den åldern har "hingst" nacke. så för underhalsens skulle är nog det inga problem när han börjar markarbetas plockar man ju fram nack muskler i stället för hals muskler. sen en sak som också går att se på han är att han har ingen såkallad "hjorthals" vilket innebär att halsen/nacken slutar en liten bit framför hästens manke, så det blir en liten flat bit mellan manke och hals. utan på denna pållen går den näst intill ändan fram i manken. vilket är tillfördel för att bygga fin hals på hästen då det annars lätt blir mycket av varan underhals. Jag tycker dessutom hästen hade ett snyggt extriör!!

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka