Kan/bör kaniner äta groddar?

Hannapirat

Trådstartare
Jag har aldrig läst att dom ska äta det, men jag tänker att det är ju som att äta ny-grott gräs, och det är ju bra.
Så min logik säger mig att det är bra för dom, men vad säger ni som är kanin experter?

MVH/Hanna som vill lära mig ALLT om hur kaniner fungerar!

Sv: Kan/bör kaniner äta groddar?

Kanske ingen som testat :D Det bör ju inte skada kaninen i alla fall, beror kanske på vilken sorts frön det är. Men vanliga alfalfa och solrosfrön borde ju funka bra. Groddningen gör (väl) att fetthalten sjunker drastiskt. Kaniner i det vilda äter väl späda frön/groddar på våren kan jag tänka mig.

Tack för svar:bump:
Jo, precis! Och förutom att fetterna reduceras, så tillkommer ju andra vitaminer när fröna börjar gro, och det borde ju vara bra:)
Känns konstigt att ingen tänkt på det, borde ju vara jätte bra att ge till inne-kaniner t.ex.

Jodå det funkar bra att ge dem. Som med allt gäller ju dock att ta det försiktigt i början.
Mina kaniner äter i princip allt, då inkl groddar när de fått det men det tillhör inte favoriterna av någon anledning.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25