Kan/bör kaniner äta groddar?

Hannapirat

Trådstartare
Jag har aldrig läst att dom ska äta det, men jag tänker att det är ju som att äta ny-grott gräs, och det är ju bra.
Så min logik säger mig att det är bra för dom, men vad säger ni som är kanin experter?

MVH/Hanna som vill lära mig ALLT om hur kaniner fungerar!

Sv: Kan/bör kaniner äta groddar?

Kanske ingen som testat :D Det bör ju inte skada kaninen i alla fall, beror kanske på vilken sorts frön det är. Men vanliga alfalfa och solrosfrön borde ju funka bra. Groddningen gör (väl) att fetthalten sjunker drastiskt. Kaniner i det vilda äter väl späda frön/groddar på våren kan jag tänka mig.

Tack för svar:bump:
Jo, precis! Och förutom att fetterna reduceras, så tillkommer ju andra vitaminer när fröna börjar gro, och det borde ju vara bra:)
Känns konstigt att ingen tänkt på det, borde ju vara jätte bra att ge till inne-kaniner t.ex.

Jodå det funkar bra att ge dem. Som med allt gäller ju dock att ta det försiktigt i början.
Mina kaniner äter i princip allt, då inkl groddar när de fått det men det tillhör inte favoriterna av någon anledning.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 844
Senast: starcraft
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
2 129
Senast: KesoNeso
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30