Kan bladen växa ut igen? (bambuliknande växt)

aiquen

Trådstartare
Jag köpte några sådana här

normal_1103856659.jpg

på Ikea för ett antal år sedan. De har sedan dess stått och varit fina på en hylla i min hall, tills i förrgår när en av mina katter tydligen tyckte att det var nog och rev ner dem... Därefter hjälptes katterna åt att stympa växterna genom att helt enkelt bita av nästan varenda blad på dem.

Så, till frågan: finns det någon chans att bladen kan växa ut igen? Vad jag kan se är själva stammarna inte skadade, utan det är just bara själva bladen som är av, men det finns ju förstås inga knoppar eller så. Så är det någon som har en aning om det är värt att spara växterna nu?

/aiquen, med totalt ogröna fingrar

Sv: Kan bladen växa ut igen? (bambuliknande växt)

Nä, de bladen växer inte ut igen men det brukar komma nya i bladfästet.

De är ganska så tåliga.

Jag har en liknande växt som är mer snabbväxande. Den har jag kapat ett antal gånger genom åren utan problem. Då har jag bara bladat av en bit av stammen och kört ner toppen i krukan så har den rotat sig.

Så det kan komma nya blad "på samma ställe" liksom, ungefär? Jag tycker att de har varit så fina när de inte har varit så buskiga utan bara har haft några blad där uppe på toppen. Och så gillar jag dem också just för att de åtminstone har varit så tåliga. Det är inte många växter jag har lyckats hålla vid liv i flera år kan jag ju säga. ;) Så det vore kul om de kom igen.

Om du tittar precis ovanför bladfästet (de där ringarna) så ser du att det ofta finns som små ögon där. Där kan nya blad eller t.o.m. grenar växa ut Sätter man den delen under jord brukar det växa ut rötter där. Ibland kan man hjälpa blade på traven genom att rispa lite på "ögat" med en vass nål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka