Kan bit/nafs vara ett tvångsbeteende tro?

E

eulalia

Hej!!
Vill ställa en fråga här och hoppas givetvis på seriösa funderingar om detta problem!
Jag har en hingst på 3,5 år vi har haft våra duster ett par ggr men det hela har avlöpt väl, han sköter sig exemplariskt på volten under longering, lyssnar och gör precis allt jag ber honom om!! :love:
MEN! I all övrig hantering ska han vara på mej med näsan, med det menas att man står ett par ögonblick stilla trycker sen mulen mot min arm t ex börjar fnula med läpparna och nafs! rycker sen bort huvudet med minen att ojoj, det fick jag ju inte göra nä...men i nästa sekund är han där igen.
Så håller det på HELA tiden, jag kan träna på att stanna, flytta åt sidorna och jag vet inte allt, men hela, hela tiden är han där med sin erbarmliga nos...
Det börjar gå mej på nerverna, emellanåt får han tag, bara i kläderna förvisso men det hela börjar bli en ond cirkel, och står han lös i boxen och försöker nafsa och småbita och jag mycket tydligt skjuter undan huvud och hals på ett lugnt sätt så ja vad gör man om man heter Nekst och är tre år... jo,man börjar bita på sig själv och frustrerat på krubban och bitbollen...*suck* eg borde han kanske kastreras, men enl vissa så borde han absolut sparas och visas om ett par år, men jag vet inte om det är besväret värt, jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med detta som jag uppfattar som ett tvångsbeteende...
Är jag ett pucko som eg inget begriper eller vad :confused: :confused:
ALLA förslag emottages TACKSAMT!! :bow:
Mvh marie

Sv: Kan bit/nafs vara ett tvångsbeteende tro?

Du är ju hans nya lilla pipleksak.....när man biter så piper dom :devil:

Det låter som ett fullt normalt beteende hos en något omogen hingst i 3,5 års åldern. Det ska smakas å bitas å nypas i allt. typiskt smågrabbar!!! :smirk:
Jag tycker du jobbar rätt som du gör. Försök bara att vara steget före honom. Låt han nosa på dig, men avvisa honom innan nypet kommer. Då slipper ni en konflikt och han blir "imponerad" av att du förekommer honom. Var sen bara konsekvent å det kommer att lösa sig, tror jag! :banana:

ett av de starkare beteenden hos hingstar är just att naffsa. Det tillhör uppvaktningen av ston, och fungerar också som ett verktyg för att undersöka men även lite av att utmana omgivningen. "hur stor plats kan man ta här i världen?" är en fråga som ofta cirkulerar i unghingstars hjärnor. Tätt följd av "huuur snygg är jag på en skala mellan 1 och 10.... visst är jag en 12a??"

om man inte gillar uppvaktningen/kaxet, så finns det en flockmedlem vars beteende man kan anamma: det äldre stoet, även kallad pissmärr. ;)
var noga med att han håller avstånd och inte står på dig med framdelen, eller att du står för nära honom. Med nån meters marginal till nosen så kommer han inte åt dig. Står du nära så inbjuder du till barnsligheter.
Men i annat fall, så markera hellre en gång mer bestämt än att "tjaffsa tillbaka". Om en unghingst försöker sig på ett erfaret sto som inte blir imponerad, så får han veta var skåpet ska stå!

:bow: tack för svar!!
det var som jag trodde, jag är en smula efterbliven... :rofl: haha, nej sånt ska man kanske inte skämta om, men tack iaf, det känns lite bättre att veta att jag inte alldeles är ute och cyklar...
det där med pissmärr har jag rejält utövat ett antal ggr, han går gärna på mej när jag går in i boxen t ex, då blir det ett AMEN HURRU!! med sånt tonläge också...det tar två millisekunder och han har förflyttat sig 3meter bort...där boxen tar slut...men tålamod ären dygd... :angel:

tack och mvh marie!

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·
K
Träning Hej! Jag har en ardenner valack på 3 år som inte för så länge sedan var hingst. Köpte han för ett par månader sedan och då var han...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Duffy
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
N
Träning Jag fick hem mitt sto (16 år islandshäst) den 17 februari i år. Hon är en väldig sur häst, lägger öronen bakåt åt de flesta hästar och...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross