kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

diabla

Trådstartare
För tillfället kan jag bara rida min häst 1 gång i veckan. han står 1.5 timma bort medans vi bygger hans nya stall som är mycket närmare.

Jag åker dit på lördagar och är där med honom så länge jag kan.

Detta brukar jag göra:

•promenad i ungefär 10 minuter när jag kommer dit genom skogen och på ett fält.

•rykta honom och pyssla med honom I nån timma

•rida 20 min. jag rider honom på en stor äng så det är stora cirklar och jag rider i skitt trav och galopp. Iblang tränar jag på övergångar mellan skritt trav och galopp och ibland på att öka och korta traven. Bara lätta övningar. Jag krävar typ inget av honom, bara att han ska ha frammåt bjuding och vara ställd åt rätt håll.

•och sen skritta av honom i 10 minuter.

Han blir absolut inte över pigg eller bråkig utan han blir bara glad när jag kommer och glad att bli riden och man märker på honom att han vill jobba.

Han är 17 år så jag är rädd att han kommer skada sig om jag rider för hårt eller för länge. vad hade ni gjort med eran häst om ni var i min situation? Låter det bra det jag gör eller ska jag ändra på något? Tror ni det är okej om jag rider mer än 20 minuter? tror ni det är okej om jag hoppas lite grann, 30 cm hinder? och vad tror ni om att lägga in galopp bommar och göra lite mer galopp övningar, borde det vara okej?
 
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

Kan inte svara säkert på frågan tyvärr, men om jag var du skulle jag nog fokusera på enbart mjuka lättsamma övningar.
 
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

En häst som rids en gång i veckan hade jag nästan sett som en häst i helvila, så jag hade anpassat motion efter det och tagit det ganska lugnt.
Allra helst enbart ridning på rakt spår.

Jag skulle inte hoppa eller göra andra krävande övningar för jag tycker inte att man bibehåller styrka, kondition osv av att röra sig lite mer aktivt bara 1 gång i veckan..

Hur länge bygger ni?
Kanske går det att ordna med medryttare under tiden, en äldre häst bör hållas igång regelbundet och då kanske han skulle få röra på sig 4 dagar i stället exempelvis.
 
Senast ändrad:
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

Hade skaffat en medryttare som kunde tömköra samt motions rida den en 2-3 gånger i veckan. Mjukgörande övningar är bäst när man inte rider så frekvent, vid igång skrittningen så hade jag lagt stora mjuka volter och serpentiner och försökt mjuka upp så mycket som möjligt. Sen trav i låg form ett tag innan man kört igång med passet. Krav ska man alltid ha på hästen även om man bara lullar runder, så form, takt och mjukhet i sidorna hade jag fokuserat på. Små 30 hinder går utmärkt att skutta över bara man har mjukat upp hästen och inte kör på fullt ös medvetslös metoden :p.

Mycket och långa uteritter är ju också bra,
är hästen frisk så är enkla dressyr och hopp pass ingen fara, man får ju ta så mycket hästen orkar och vara noggrann med nedvarvning.
 
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

Om hästen har ok hagar att röra sig i övriga dagar så tycker jag din lätta träning en gång i veckan inte ska vara något problem.
 
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

tack för era svar. jag fortsätter som jag gjort då.

finns tyvärr ingen möjlighet att skaffa medryttare, hade hemskt järna velat ha det. hästen står långt ute på landet i en by med typ 500 invånare där alla som vill rida har en egen häst.

förhoppningsvis är nya stallet klart snart! datum skjuts upp hela tiden. :(
 
Sv: kan bara rida en gång i veckan - vad hade ni gjort?

Eftersom det är en tillfällig lösning skulle jag enbart fokusera på att rida ut denna dag du kan rida. Skritt 90%

Skulle inte rida i paddocken och rida i form öht
Se de som han får en liten skön sommarvila ist så slipper man få dåligt samvete=)

Ha han gärna på lösdrift eller ja sommarbete heter det väl nu under sommaren i stooor hage gärna med lite backar i:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp