Kan alla veterinärer fixa tänder?

Nevermind

Trådstartare
Min häst har vargtänder som jag vill dra ut (han verkar inte besvärad av dem men ändå) och tänderna behöver säkert raspas också. Jag tänker att det vore smidigt att ta det i samband med vaccination. Kan alla veterinärer fixa tänder eller är det någon speciell utbildning på det? Måste man till klinik för att ta vargtänderna? :)

Min häst har vargtänder som jag vill dra ut (han verkar inte besvärad av dem men ändå) och tänderna behöver säkert raspas också. Jag tänker att det vore smidigt att ta det i samband med vaccination. Kan alla veterinärer fixa tänder eller är det någon speciell utbildning på det? Måste man till klinik för att ta vargtänderna? :)

De flesta gör men alla gör det inte bra.
Bara raspa lite som förr är inget som rekommenderas, det är både mer komplicerat och rentav farligt.

De flesta gör men alla gör det inte bra.
Bara raspa lite som förr är inget som rekommenderas, det är både mer komplicerat och rentav farligt.

Ok, hur får man tag på en bra veterinär då? :p Jag har bara haft veterinär en gång innan och då gällde det ledinflammation, så det är ju en helt annan sak...

Du googlar på hästodontologer så får du en lista från SLU. Sen finns det de som gått kurser utomlands och de står inte där. Var noga med att det är en veterinär med tandutbildning om du väljer en som gått utomlands, annars får de inte ge lugnande.

Du googlar på hästodontologer så får du en lista från SLU. Sen finns det de som gått kurser utomlands och de står inte där. Var noga med att det är en veterinär med tandutbildning om du väljer en som gått utomlands, annars får de inte ge lugnande.

De som utbildats utomlands kan ha med sig sederande veterinär. Det finns kurser de måste gå i Sverige för att få arbeta på sederade djur här. Och det har många gjort.

Vad spelar det för roll om veterinären gått utomlands eller inte? Alla veterinärer som är legitimerade i Sverige (=har rätt att jobba som veterinär i Sverige) får ge lugnande, det har inte något som helst att göra med var man utbildats, utan enbart kopplat till att man har svensk legitimation.

Vad spelar det för roll om veterinären gått utomlands eller inte? Alla veterinärer som är legitimerade i Sverige (=har rätt att jobba som veterinär i Sverige) får ge lugnande, det har inte något som helst att göra med var man utbildats, utan enbart kopplat till att man har svensk legitimation.
Det finns folk som gått tandutbildningar utan att vara veterinärer, jag antar att det är dessa som åsyftas.:)

som sagt, vissa är ju "tandtekniker" o allt vad de kallas men de får inte ge lugnande.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 722
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 906
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar