Kan alla hundar valla?

Bison

Trådstartare
En tanke som slog mig häromdagen. Finns vallgenen hos alla hundar?
Vart kommer den ifrån från början?
Vallar vargar?

Tänker på mina hundar.
Ruben är blandras mellan Pekingese och King Charles spaniel, föräldrarna är renrasiga.

Han har alltid haft ett stort intresse för får, väldigt fascinerad och kan iaktta under lång tid.

I somras kom det ett gäng höns till stallet, de går lösa på gården.
Ture vår petit brabancon är mer typisk hund. Gjorde små attacker så de sprang åt alla håll. Helfestligt enligt honom och självklart inte okej och Jan slutade med det ganska snabbt.

Ruben däremot iakttar dem noga och vallar dem om han får. Inte planlöst och stressigt utan lugnt och beräknade driver han ihop dem och flyttar dem.
Jag är själv väldigt fascinerad över hur han gör det.

Vart kommer det ifrån? Hur vet han vad han ska göra? Varför gör han det?
Han är normalt den lataste hund jag känner och extremt svårmotiverad och självständig.
Bästa aktiveringen är att gå till sjön tio minuter bort och apportera kottar på grunt vatten. Det kan han göra i timmar. Samma sak där, lugnt och utstuderat.

Om jag inte är fel ute så är vallningen kommen ur jaktdriften som vi genom avel delvis förändrat, men är inte alls säker på min sak här. @Migo Jag gissar på att du har koll :)

/Camilla

Vallning är ett renodlat jaktbeteende, och jaktbeteenden av olika slag finns mer eller mindre tydligt i de allra flesta hundar. Instinkten att kontrollera även stillastående djur är dock inte speciellt vanlig ens hos gamla "vallhundsraser" utan verkar snabbt försvinna när man inte avlar aktivt på just vallningen.

De allra flesta hundar följer djur i rörelse, och de allra flesta triggar på ett eller annat vis på flockar av bytesdjur och vill antingen förfölja eller cirkla på något vis.

Att hunden uppvisar fragment av vallningsbeteende i lek med andra hundar, mot föremål eller mot bytesdjur är inte samma sak som att den har vallningsanlag. Inte ens de sk anlagstesten som utförs av div rasföreningar visar på något egentligt funktionellt vallningsbeteende.

För mig som jobbar med får och använder mina hundar i praktiskt arbete på daglig basis så är det hundens förmåga och intresse av att kontrollera, läsa av och kommunicera fint med vallningsdjuren som är intressant och gör hunden användbar. Det är egenskaper vi inte kan lära in, bara förstärka eller forma med hjälp av genomtänkt träning.

För mig som vallhundsinstruktör och tränare så tittar jag på just detta: är hunden intresserad av vallningsdjuren utöver det vanliga "coolt, nått som rör sig", har den förmågan att läsa av och reagera på hur djuren agerar och hur kommunicerar den med djuren. De allra flesta hundar tittar till när de kommer in i en fålla med djur, men BC och WK är i princip ensamma om att instinktivt ha intresse av att kommunicera med och kontrollera djur. Jag har sett en handfull aussies som tar fram det med rätt träning, men också en jäkla massa aussies, ak och andra fd vallningsraser som inte ens kan ta fram det under optimala omständigheter. Sannolikheten att det ska dyka upp användbara vallningsegenskaper i hundar som inte aktivt avlas för ändamålet är försvinnande liten.

Edit: Vallhundsblandisar kan ofta uppvisa många av de faktorer som behövs för en vallhund, men sakna viktiga bitar. Inkomplett vallanlag är om möjligt värre än vanlig jaktlust, eftersom hunden ofta läser djuren och har förmåga att ta kontroll men sen går in för att döda. Skillnaden mellan att singla ett enskilt djur för att njuta av kontrollkänslan och att singla för att fixa dagens middag är hårfin och det är alltid vallningsdjuren som blir lidande när man ger sig på att valla med hundar som inte har rätt egenskaper.

@Migo

Tack för informativtsvar!

Jag har absolut inga planer på att valla med honom på riktigt utan det var vara bara en hög funderingar som ploppade upp när jag såg det.
Han får ju heller inte göra det, hönsen ska lämnas ifred punkt.

Jag menade inte att ni skadade höns, det var en pik åt alla rasföreningar och blandisuppfödare som prompt ska hålla på och jaga får för sitt eget höga nöjes skull. Tyvärr rätt gott om dem :(

I min värld handlar vallhundsträning om att lära hundar (och förare) kontrollera får/kor/grisar/fågel på ett för djuren stressfritt sätt - djur som hanteras av en duktig hund blir betydligt mindre stressade än av att lastas och köras på transport eller fösas med tillhyggen.

Jag tog inte illa vid mig utan ville bara förtydliga så ingen får för sig något, detta är ju ändå buke ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka