Kan alla hästar gå på fri tillgång?

M

MaLu

Fungerar det verkligen att ha alla hästar på fri tillgång till grovfoder.

Anledningen att jag frågar är att jag eventuellt ska flytta min häst till ett annat stall och då kommer hon antagligen få fri tillgång i hagen om hon ska gå tillsammans med andra hästar (annars får hon gå själv) Hon har aldrig haft fri tillgång förut och hon är rätt glad i mat. Hon går lätt upp i vikt och jag är rädd att hon nästan skulle äta ihjäl sig om hon får fri tillgång ute.

Om hon har fri tillgång i hagen så måste man väl nästan ge det inne på kvällen/natten också annars blir det ju fel fördelning. -förmodligen skulle hon äta så mycket hon behöver ute på dagen men hon kan ju inte vara helt utan mat när hon är inne bara för det.

vad har ni för erfarenheter av att låta hästarna gå på fri tillgång på kraftfoder och då speciellt med matglada hästar/hästar som har lätt för att lägga på sig.

malu

Sv: Kan alla hästar gå på fri tillgång?

Jag tycker att du ska PRÖVA och se. Sen kan du ju ge en begränsad mängd till natten! varför inte? Hur lång tid står dom inne på nätterna?

Har inga problem med att ge fri tillgång till mina knubbisar;)...Båda är av lättfödd ras och lägger gärna på hullet, framförallt under betessäsong. Motion och i övrigt balanserad foderstat håller hullet i schack:D

Jag vet ju inte riktigt hur rutinerna kommer vara men förmodligen så kommer de in på em när jag ska rida, mellan 15 och 17 sedan får de kvällsmat senare.

Jag kommer förhoppningsvis kunna ha henne på halm där också så hon kommer väl inte svälta även om hon inte får så mycket hö.

malu

Grejen är att hon redan nu har lagt på sig lite, bara av att hösilaget har blivit torrare och hon förmodligen har fått mer än vad hon behöver.

Är rädd att hon ska blir för tung också, hon har haft problem med hovledsinflamationer innan och då är det ju inte bra att hon har extra kilon att bära på.

Tycker faktiskt själv att hästarna brukar balansera upp detta ganska bra själva, När din häst har vant sig tror inte jag att hon kommer att äta hela tiden för hon kommer att vara mätt. Jag har ponnyer som går på fri tillgång i hagen och i början tokäter dom men efter ett tag så äter dom bara lite då och då och nästan mindre än när du ger i bestämmda mänder..... Tycker du ska prova.:d

MaLu skrev:
Grejen är att hon redan nu har lagt på sig lite, bara av att hösilaget har blivit torrare och hon förmodligen har fått mer än vad hon behöver.

Är rädd att hon ska blir för tung också, hon har haft problem med hovledsinflamationer innan och då är det ju inte bra att hon har extra kilon att bära på.
Fick höra nyss (har inte läst det själv men tanken är densamma som min åsikt;))att man inte ska "banta" genom minskat foder utan endast öka motionen. Grovfodret underhåller tarmen och vid fri tillgång har tarmen att göra hela tiden, gallan tillförs konstant hos hästen och den behöver ha något att bearbeta hela tiden. Hästen vänjer sig snabbt vid att maten inte tar slut och den äter lugnare efter ett tag. Våga prova;)

Jo, jag får väl våga prova då.. Vi får se hur det blir med byte av stallplats osv.

Man har ju inte tid att motionera sin häst hur mycket som helst heller. Jag rider nu ca 4-5 dagar/veckan 1h dressyrpass, hon brukar få en vilodag och de andra dagarna rider vi ut. Uteritterna brukar väl också ta en timme men oftast ganska lungt.

malu

Fick hem ett litet (welsh/arab) korsningssto förra veckan, hon ska gå som sällskap till min lilla.
Ägaren till henne va väldigt orolig över att hon skulle rulla fram eftersom mina hästar ALLTID har fri tillgång.
Efter en vecka har hennes mage nästan försvunnit och hon ser betydligt bättre ut nu än när jag hämtade hem henne, allt beror på hur kvoterna i stråfodret ser ut, jag har bra värden med bra balanser och kan därför ge mina hästar så mycket de vill ha, jag köper alltid in analyserat foder just för att de ska kunna äta hela tiden.
Lilltjejen ser idag riktigt snygg ut, och då äter hon så mycket hon bara orkar, och inte går hon upp för det, tvärtom, hon har gått ner i vikt.
Hon går med araber+fullblod.

Har fri tillgång på ensilage till mina pållar i hagen. Mitt 5-åriga halvblod vräkte i sig till en början, men äter nu mer rimligt. Inte speciellt tjock nu heller. Lite "hö-mage" men lagom hull över revben, rumpa o rygg. De brukar hetsäta någon/några veckor men sedan lugnare det sig. Jag begränsar givan lite inne till henne.

pemi

MaLu skrev:
vad har ni för erfarenheter av att låta hästarna gå på fri tillgång på kraftfoder och då speciellt med matglada hästar/hästar som har lätt för att lägga på sig.

malu

antar att du menar fri tillgång på grovfoder ;) Min häst är svårfödd och mår jätte bra av att ha fri tillgång. En annan häst i stallet är väldigt lätt född och han blir fet när han inte rids, men de gånger han är i kondition och tränas så är han fin i hull. Shettisen får dock inte fri tillgågn eftersom han är en fånghäst. Men tidigare fick han fri tillgång på hö och han blev inte tjock då han motionerades.

Så jag tycker du ska prova, du kan ju alltid börja motionera hästen lite mer. Och du kanske inte behöver ge hästen bara hö inne, hästen kanske nöjer sig med halm och lite mindre hö. Sedan tycker jag att du ska ge hästen lite tid, ibörjan kommer hon säkert äta JÄTTE mycket, men efter ett tag så brukar de lugna ner sig. Ett tips är också att dra ner på kraftfodret om hästen får mer grovfoder, Lycka till!

Senast ändrad:

Nej, inte alla. Min erfarenhet är från en lösdrift med unghästar. Där funkade fri tillgång för dem tills de var ungefär 2 - 2,5 år. Sen började i princip alla bli "tjockisar". Det är islandshäst jag har. Alla islänningar jag haft hittills skulle bli feta som f-n på helt fri tillgång dygnet runt.

Jag var och tittade på några unghästar för ca tre år sedan (varmblodiga travare). Dessa gick på lösdrift och hade fri tillgång på hösilage och Krafft Groov! Krafften låg i långa foderbord och uppfödaren beräknade att de åt ca 3-4 kg var per dag (men som sagt var fri tillgång!) Behöver jag säga att åringarna var feta som kor och vaggade fram, men de var nog stora och fina till auktionerna.
Jag köpte alldrig någon häst därifrån :D !

Mvh / A

PS Var och en blir salig på sin tro!

förmodlingen kommer hon äta som en tok första veckan eller så, men sen fatta att maten inte tar slut, och faktiskt finns där.

Ehh, han kunde väl skippat fri tillgång till krafft?? :crazy:

:confused: Fri tillgång på krafft??? Mamma mia, vilken knäppgök

Haha, det låter ju inte så käckt nä, förmodligen kommer jag väl dra ner på kraftfodret till nästintill obefintlighet om hon går på fri tillgång på grovfoder.

Det jag oroar mig lite för är att hon kommer äta som en galning när hon är ute och eftersom hon inte får lika mycket inne så kommer hon bli sugen på att hetsäta igen tills hon kommer ut nästa dag :crazy:

Dessutom är rasthagarna ganska tråkiga så hon kanske inte har ngt annat att göra än att äta... :smirk:

Jag får helt enkelt testa och se hur det blir...

Ja testa du!

Jag skulle tro att hon efter en hel dags ätande ute är ganska nöjd vid insläpp och längtar kanske bara efter lite "godis" i krubban. Ta bort de energigivande kraftfodren och ge henne bara lite GOTT i krubban som t ex morötter, äpplen, nån näve betfor med mineralerna.
Om de står inne max 12timmar/natt så skulle jag nog låta henne bara ha HALM under natten att pilla med. :smirk:

Men fungerar det verkligen tror du? Halmen äter hon väl sig inte mätt på? eller det kanske hon gör... Jag menar även fast man har fått jättemycket mat på dagen så blir man ju hungrig på kvällen även om man inte behöver mer för att fylla dagskvoten så att säga..

malu

Hon behöver inte bli MÄTT under natten... både tuggbehovet och mättnaden/närinsgbehovet har tillgodosetts på dagen med fri tillgång. Så till natten behöver hon mest nåt att pilla med och det är halmen jättebra för!
Tänk på att de sover/vilar 2-4timmar också. och de behöver ju inte ha nåt att äta precis hela tiden!

Annars kan du ju blanda i ex. 1kg hö bland ett par kilo halm om du får bättre samvete då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama