Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

Bowman

Trådstartare
Kamphund har man förbjudit i Danmark på grund av överrepresentation i statistiken när det handlar om anfall på både människor och djur. Valpar avlivas eller måste säljas utomlands med risk för att vi får fler sådana hundar här i Sverige.
Har inte kamphundar varit ett betydligt större problem för hästnäringen här i Sverige än vargen med ofta återkommande överfall på hästar? I alla fall i storstäderna. Ändå har skyddsjakt ( "förbud för" ;-) ) på kamphundar inte diskuterats här i Sverige...
Vad tycker ni andra? Accepterar vi risken att okända människor bussar sina kamphundar på hästar som går ute i hagen? Vilket har hänt både ute på Hisingen som i Skatås i Göteborg...

Sv: Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

Fast det är ju ägarna som är problemet. De kommer skaffa andra raser i så fall.
Enda hundarna som jagat mina hästar har varit schärfrar.
Varg oroar jag mig inte för.

ar man orolig for idioter (dvs de tvabenta) sa finns det nagot hemskt effektivt botemedel, tre-fyra ordentliga herdehundar maremma ex.

2beningar verkar farligare for hastarna an hundar, sen vill jag minnas att kamphundar inte ar ett problem for hastnaringen i sig utan att x antal nummer notter har "stressa upp" sina hundar med hjalp av hastar. Minns daremot ett par fall da blandraser samt brukshudnar som rant runt losa anfallit hastar och ryttare.

I alla fall jag last/hort om har det varit hundagaren som varit orsaken - inte hunden. Sa snarare da forbjuda hundagare an sarskilda raser. :P ELLER se till att hastagare i problemomraden skaffar rejalare staket.

En kamphund är en hund som TRÄNATS för kamp, för detta används ofta raser som amstaff, pitbull, rottweiler osv för att de är starka och smärttåliga. Dessa hundar är urprungligen avlade för att fälla stora byten och kunna hålla dem nere tills ägaren hinner fram och skjuta bytet. För att träna dessa hundar till kamp så används de mest sjuka metoder så som att hälla starka såser på hundens mat, våld, hetsande mot t ex tuppar eller mindre hundar m.m. Att träna hundar till att slåss eller att hetsa hundar av ALLA raser mot djur eller människor är redan olagligt, att då förbjuda hundar av så kallade "kamphundsras" hjälper knappast. Steget från att träna hundar på ett olagligt sätt till att hålla hundar som är olagliga är inte långt. De som drabbas av ett sådant förbud är de seriösa hundägarna som har dessa hundar för att det faktiskt är jätte trevliga hundar (och JA de är trevliga hundar) inte de oseriösa som hetsar sina hundar på hästar, hundar och människor. Jag skulle aldrig accpetera att någon hetsar en hund mot mina hästar men de är människor som hetsar hunden inte tvärtom. Hunden kan inte hållas ansvarig för vad ägaren gör. Att förbjuda en hundras tror inte jag är rätt väg att gå, det är ett bekvämt sätt att ta itu med ett problem men det löser inget "på riktigt" utan sopar bara problemet under mattan. En hund licens för att få lov att skaffa hund, ett "grönt kort" eller krav på att man ska genomgå ngn form av kurs eller utbildning tycker jag är lämpligare än att förbjuda en viss typ av hund. Men det är ju mkt jobbigare och dyrare än att bara förbjuda.

Fast risken att idioter skadar hästar kommer vi aldrig ifrån, sen om de använder hundar, motorcyklar, knivar eller andra vapen är oväsentligt.

Jag är emot hundförbudet, men jag är för en viss reglering av hundmarknaden.

Hej!

Jag har mycket svårt att skylla hästattacker på hundarna efter att ha stått i ett stall med en "kamphund". Den brukade springa runt benen på min förra häst och till slut tröttnade min pålla och sparkade hundstackaren så det flög över hela stallplan. Vovve bara reste på sej och ville fram och springa runt benen på henne- en av de snällaste hundar jag nånsin träffat!!

Själv har jag blivit jagad av både fårhund och (jag tror det var) berner sennen (stavning?), ska dom också förbjudas då??

Nej, inför hellre specialtillstånd för att ha kamphund (eller för den delen hund! Alla hundar är potentiellt farliga i fel händer!).

/Lavinia, som efter stallhunden nästan kan tänka sej att skaffa en kampis- om jag nu nånsin skulle orka ha en hund alls!

jag håller med Lavinia! Kolla på statistisk över vilka hundraser som orsakar flest bett och attacker i Sverige. Att du läser mest om pittbulls på Aftonbladet är inte så konstigt då Aftonbladet är mer en nöjesblaska än en faktatidning numera. Oftast har de skarpare hundarna vettigare ägare än papillonen o berner sennen. JAg blir mycket mer nervös om jag möter en lös berner senner än en rottweiler! Såvida inte ägaren till rottweilen ser ut som en knarkare.. Jag har träffat, hanterat, och dresserat en mängd olika hundraser. De hundraser som har morrat o huggt mot mig mest är berded collie (2 av 2), jack russel (nästan full pott här med!) o sen minns jag ingen mer faktiskt. Däremot har jag tex varit omringad av 4 st vakt grand danois, ett möte som slutade med erbjudande om jobb, samt hanterat en mängd tuffa raser utan några som helst problem! Min egna analys har varit att ägarna formar hundarna, men även arvet! En rottweiler tänker först o hugger sen, en jack russel tänker "FAN! jag VILL ha min vilja igenom, ska vi slåss om saken!!". Det är en stor skillnad i beteende när man kanske kommer ridandes eller möter en hund i ett trängt läge. Varg tror jag inte heller är nåt speciellt stort hot, då krävs de mer och större flockar, och färre djur för dem att slå ner. O med all den skog vi har så lär vi iaf vara döda innan de sker.

Hej!

Jag har mycket svårt att skylla hästattacker på hundarna efter att ha stått i ett stall med en "kamphund". Den brukade springa runt benen på min förra häst och till slut tröttnade min pålla och sparkade hundstackaren så det flög över hela stallplan. Vovve bara reste på sej och ville fram och springa runt benen på henne- en av de snällaste hundar jag nånsin träffat!!

Själv har jag blivit jagad av både fårhund och (jag tror det var) berner sennen (stavning?), ska dom också förbjudas då??

Nej, inför hellre specialtillstånd för att ha kamphund (eller för den delen hund! Alla hundar är potentiellt farliga i fel händer!).

/Lavinia, som efter stallhunden nästan kan tänka sej att skaffa en kampis- om jag nu nånsin skulle orka ha en hund alls!

Är inte detta ett kännetecken hos just kamphunden, att de inte ger sig utan ska fram igen?
Skönt att just den hunden saknar "dödainstinkten"!

Är inte detta ett kännetecken hos just kamphunden, att de inte ger sig utan ska fram igen?

...nej.

Det finns manga hundar som "inte ger sig" i en aggressiv situation. I det har fallet var det en lek om jag forstod inlaggs forfattaren ratt. Lek mellan hundar kan blir mkt valdsam, utan att for den delen blir farlig.

En "kamphund" ar en hund med mkt vilja i bettet - kamplust. Vilket bland annat vara schafrar o mallar o rottisar kan ha, skillnaden ar att vara brukshundar -inte- avlats for att vara aggressiva mot ANDRA HUNDAR.

Ett problem som kan uppsta med sk. kamphundar ar ett matt av hundaggressivitet. Men de mest hundaggressiva jyckar jag mott har varit knahundar utan hyfs. Men de tanker folk inte pa eftersom de ar sa jakla sma att de knappast skulle gora nagon skada.

Förbjuda vissa raser av hundar? Nej.

Det är inte hundarna, utan ägarna och folk som mixar olika raser i alla möjliga konstiga blandraskombinationer som är problemet!

Att det finns idioter som hetsar sina hundar mot andra djur och försöker bygga upp deras "kamplust" är knappast hundarnas fel. Dessa IQ-befriade hundägare, som förmodligen tror att de är tuffa, tillhör samma kategori lägre stående varelser som de som skär, misshandlar eller skjuter på hästar och har förverkat sin rätt att innha hund.

Inför ägarförbud, inte rasförbud.

Men precis så beter sej ju stallägarens papillioner (och även fårhundarna på gården när dom får en chans)... Runt benen och helst bakbenen så fort matte inte ser.

Är dom också kamphundar utan döda-instinkt då??

/Lavinia, som är livrädd att hästen ska tröttna på småhundarna och skicka dom åt fanders..

haha, den ena fårhunden blev jagad av Lilla p häromdan :devil:

Min gamla häst blev jagad och nafsad i benet av en collie som försökte valla honom när stallägaren (och tillika hundägaren) skulle flytta undan hästarna. Som tur var sparkade han henne inte utan flyttade sig istället.

Min gamla häst blev jagad och nafsad i benet av en collie som försökte valla honom när stallägaren (och tillika hundägaren) skulle flytta undan hästarna. Som tur var sparkade han henne inte utan flyttade sig istället.

Och pappa hade ett par kalvar som blev jagade och hetsade till döds av grannens collie... Den sprang lös jämt och jagade allt... Hunden var snäll i sig, men en vallhund som inte får jobba utan bara släpps ut hittar djur själv att valla. Hunden mötte sitt öde när den blev påkörd av en bil.. Inför hundförbud för folk som en gång misskött sig i hanteringen av sin hund. Det är ingen männsklig rättighet att få ha hund..

Nej, vi accepterar inte slarviga oseriösa hundägare, däremot finns det det. Danmark har ju mer kriminella gäng än sålänge än sverige så det kanske är därför?

Som kuriosa kan ju nämnas att Danmarks enda älg blev inte heller långlivad...Den sköts.

Kamphundar är väl generellt ett storstadsproblem. Och inte så ofta ägs de av knarkare som människor av utländskt ursprung som använder hundarna till just kamp och vadslagning. När samma människor och hundar är ute i närheten av hästverksamheter så uppstår problem...
Svårigheten är väl att säga vilka som får ha en viss hund och vilka som inte får det...
Enstaka hundar kommer alltid att vålla problem. Vallhundar är väl generellt inget problem för hästverksamheter vad jag förstått efter som border collies ofta ägs av hästägare. Schäfer är en vallhund från början även om man avlatt fram många andra egenskaper...
Licens för vissa hundraser känner jag är en bättre lösning än förbud. Men det finns alltid människor som skaffar djur fast de inte borde få ha djur. Och då faller ju licensidén...
Följden kan bli ett förbud som i Danmark.
En paralell är å andra sidan vapenlagen i England efter en skolskjutning. När lagen trädde i kraft så minskade antalet vapenbrott kraftigt. Något man inte tagit lärdom av i Finland...

Du väljer visst att bortse från orsaken till att det står mer om pitbull etc i tidningarna; nämligen att när en sån hund väl attackerar så gör den det med död i blicken i princip och skadorna blir mkt omfattande och allvarliga! Flera hundar har ju bitits ihjäl tom. :( Det handlar inte alls om rasdiskriminering.

En golden eller pudel må ha låg bittröskel men den nöjer sig med ett nafs, den hugger inte igen och igen och gör sällan någon större skada än ett litet skrapsår.

Att dom skaffar andra raser är heller inget bra argument, då det är betydligt enklare att göra en kamphund aggressiv än andra raser! Och som jag redan skrivit orsaker dessa hundar väldigt allvarliga skador.

Tycker Sverige borde ta efter Norge och Danmark. Varför ska man envisas med att ha hundar som är avlade för att döda när det finns så många andra trevliga raser utan detta arv i sina gener?? :confused:

Och hur kan man bli rädd för att möta en papillon?? :rofl:
Hela dens tuffhet sitter i käften, om hästen rör på en hov lär den inte våga sig närmare än 10 meter.... Det gäller alla knähundsraser, väldigt väldigt rädda av sig. Det är även därför dom upplevs som hundaggressiva, ren och skär rädsla (förmodligen pga stl men också dålig avel).

Det var den värsta generaliseringen jag hört :mad:
Jag har 5 "knähhundar" ingen av dom är rädda för varken hästar eller andra hundar.
Mamma fralla ser inte ut att vara så rädd varken för egen del eller sina ca 4v gammal valpar,trots "kamphunden"

Och nej,det är ingen minigris :o

Inte heller denna knähund ser ut att frukta för sitt liv :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka