R

rattalskare

Hej hoppas att alla som läser det här mår bra

jag skulle vilja ha en kampfiskhanne och mina föräldrar har gått med på det så nu vill jag ha tips på hur jag ska göra det hamtrevligt åt honom räcker det med sälskap från två klorgrodor? plus några platy,guppi yngel som det inte gör något om han äter :devil: upp :angel:?

svara så fort som möjligt ( så fingrarna glöder hehehehee )

Du borde nog få två kampfiskhonor till honom. Kampfiskhanen är väldigt revirhävdande. De gillar flytväxter och flytgräs samt att de måste ha bra vatten.

Varför inte strunta i grodor och guppy om du nu inte har plats. Bättre och ha nöjda fiskar. Du bör minst ha 3 honor till en hane, annars blir honorna lätt stressade.

Tänk på att kampfiskar vill ha mycket växter men också tillgång till fri simyta. Många gömställen och flytväxter gillar de.

Hur stort akvarium har du?

Jag tror nog han kan klara sig utan honor, jag har bara haft hannar tillsammans med andra arter utan några problem.

Risken med honor är den att är hannen leksugen och inte honorna kan han ha ihjäl dem och har du en/några honor som blir leksugna när inte han är t.ex. pga. ålderskillnad så kan de förstöra hans fina fenor och skada honom rätt bra (har inte hört om att de kan döda en hanne, skulle gissa att det beror på hur aggressiva de är i sin lek.)

Personligen skulle jag inte ha hanne + honor ihop annat än när båda är leksugna i ett litet kar, möjligtvis att jag skulle släppa ihop dem i kar på strax under 100 lit och då med mycket gömställen.

Risken med honor är den att är hannen leksugen och inte honorna kan han ha ihjäl dem

Det är därför man bör ha mer än 1-2 honor för en hane, minst 3 gärna fler.

Jag har aldrig varit med om en hane som honorna har lekt sönder fenor el dyligt på. Och då har jag haft odling av kampfiskar i många år.

Personligen skulle jag aldrig ha någon fiskart i ett akvarium utan en väl avvägd mängd med hanar o honor tillsammans. Det gör att fiskarna får en mycket lungnare och mer harmonisk miljö i ett så begränsat utrymme.

/Iza med 2 * 375 liter med ciklider, 4*75 liter med odling av malar och black molly, 1*152 liter med guldfiskar.

Jag skulle göra mig av med grodorna om jag var du. Dels så blir de ganska stora, men de äter även fisk! Så har du otur hamnar din fina kampis i magen på någon av dem... :d

jag hade två honor ihop med en hane förut men fick tyvär lov att avliva dem pga att de slogs så blodet stänkte om dem så det är därför jag inte vill ha en hane med honor utan en ensam hane och jag har pratat med han po zooaffären han sade att det går bra att ha dem ensama för de lever så i naturen!

Om jag hade ett 12 liters akvarium skulle jag i varjefall INTE ha fiskar i det. I varje fall inte mer än tillfälligtvis tex till en ungfödare som ska ha "små".

Nej det är helt för litet. Dessutom är ett litet akvarium mycket mer svårskött och nästan helt omöjligt att få en ekologisk balans i.

Ett 50 liters akvarium är det minsta och ännu hellre ett 100l. Akvarieböcker brukar rekommendera ett 100 l till nybörjare.

Okej jag vet att akvarier är dyra, men ibland kan man hitta jättebilliga akvarier tex på loppis eller från någon som tröttnat. Sist jag var på ett loppis (inne i Malmö) hade dom där ett akvarie på någonting mellan 50 och 100 liter och det kostade bara 175:-. Och det såg fint ut.

Jag tycker du ska sätta upp en lapp tex i din lokala mataffär att du vill köpa ett billigt akvarium eller kanske tom få ett gratis! Har du tur får du napp....

/Kung Tulle

Kan inget annat än att hålla med, bra svar!

Ett annat tips är att det brukar sitta lappar om akvarier till salu i akvarieaffärerna, annars kan du fråga om du får sätta upp en egen lapp där.

ja bara så ni vet så ska jag köpa en kampfisk nästa vecka och han SKA bo i 12 liters akvariet så det så

ja bara så ni vet så ska jag köpa en kampfisk nästa vecka och han SKA bo i 12 liters akvariet så det så

En god akvarists mål är att erbjuda en miljö för fiskarna som motsvarar vad den vill ha för att trivas i naturen.

*rätt vattenkvalitet
*rätt foder
*andra fiskar som den inte blir stressad, uppäten av etc.
*rätt temperatur
*så stort akvarium som det rekommenderas för arten av seriösa akvarister/sakkunniga.

Och NEJ ett 12 l akvarium motsvarar inte detta.

Tänk på att filter och doppvärmare, grus etc också tar plats i akvariet så det blir ju ännu mindre vatten än 12 l.

Ett akvarium ska vara vackert för både DIG och FISKEN!

/KUNG TULLE

Ett av mina akvarium är på 20 liter och det är så litet så där får bara mina yngel vara. 12 liter är ju ingenting!

Köp ett större om du bryr dig om dina fiskar.

:crazy:

Men det är lättare för DIG om du har ett större akvarium eftersom det är lättare att få bättre och stabilare värden (för att inte tala om fisken som nog gärna vill ha lite simmutrymme)!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 759
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar