Kamin som brinner för snabbt?

silverblom

Trådstartare
I kaminen brinner det snabbt som attan, veden brinner slut på nolltid?
Vad kan man göra? Vem ringer man? sotaren?

Har försökt justera spjället men det har bara öppen/stängd och ett mellanläge..

Det beror nog delvis på veden som du eldar. Är den snustorr så brinner den fort. Stora vedträn tar mer tid än små pinnar.

Ek brinner absolut längst, tall och gran brinner snabbt, björk är bra eldningsved - sådär lagom :) jag brukar elda på i början när man vill få upp värmen när man fått fin glödbädd lägger jag på några pinnar och sänker spjället så mycket det går - då underhållseldar jag bara så att glödbädden bibehålls.. helst ska det börja brinna när man slänger in ny ved, innan man drar ner på spjället annars kan det ryka ganska mycket :p

Jag säger som Smulan, det handlar en del om teknik. Mycket syre i början, men sedan vill jag ha ett lugnare förlopp.

Har du spjäll som du reglerar, TS?

Föreslår att läsa boken "Eld" av Yngve Ryd. Visserligen handlar det om öppen eld men mycket är tilllämpbart även i en kamin. (Vedträna ska bäras in med rotänden först och så.)

Föreslår att läsa boken "Eld" av Yngve Ryd. Visserligen handlar det om öppen eld men mycket är tilllämpbart även i en kamin. (Vedträna ska bäras in med rotänden först och så.)
Ännu större anledning att läsa om samernas eldningskonst! Det går att få varmt med öppen eld med. Men det håller inte värmen lika bra.

Visserligen är det en fördel - men den är inte där nu som jag förstår det. Sen var det det med skorsten och hur den är byggd mm och mm, så inte säkert det låter sig göras sådär snutet ur näsan.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 234
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka