Kamerahjälp!

eyz

Trådstartare
Autofokus har lagt av på min kamera!

Sambon åkte på minisemester med kameran, han är helt kameraokunnig men min simlpa olympus E-500 fixar han att hantera som en kompaktkamera. Hur som helst, när jag skulle fota efter att sambon och kameran kommit hem så funkade inte autofokus och blixten som brukar ställa in sig vid halvt tryck på avtryckaren har också ballat ur.

Objektivet brukar röra sig när man startar kameran men det gör den inte heller nu. Sambon säger sig inte ha gjort någonting med kameran förrutom starta och knäppa och jag har försökt fixa med lite inställningar men inget hjälper. Jag är dock inte heller någon expert, tvärtom är jag glad att kameran är så enkel som den är. :o

Hur som helst, om jag drar i stycket som håller linsen så får jag in skärpan men såhär vill jag ju inte ha det. :(

Vad kan det vara för fel?
 
Sv: Kamerahjälp!

Jag antar att du redan kolla om den är inställd på manuell fokus? Inte så duktig på Olympus men en knapp på objektivet märkt AF/MF?
 
Sv: Kamerahjälp!

Han kan inte ha vridit eller hållt fast focusringen då det har varit inställt på autofokus? Finns risk att knäcka autofocusen på objektivet då, testat med att byta objektiv, om du har flera för att kolla om problemet kvarstår..
 
Sv: Kamerahjälp!

Oj, glömde helt att svara! :o Det var, pinsamt nog, som Skogstrollet skrev. Jag hade helt glömt bort den där knappen och jag tror förr att det var knappgalna sonen som tryckt än min stackars sambo som trott att han gjort något galet. :D
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 860
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp