P

pott

En kalv på 2-3 månader. Vad ska en sådan liten krabat äta?! (Förutom hö alltså...) Och hur stor mängd hö/dag ska den ha? Hur vet jag när det är dax att öka på fodermängden? När på året kan man låta kalvarna gå ute? (Det är från "normala" mjölkkor.) Ska kalvar/kor verkas och hur ofta, isf? Vore JÄTTETACKSAM för all möjlig fakta om skötsel av kalvar/kvigor!!! /*NYFIKEN*

Sv: Kalvar.

den bör ha fri tillgång till ensilage. utöver det bör den ha vitaminer/mineraler och någon form av krafftfoder (kornkross är vanligast) finns även pellets att köpa, men det används framförallt till produktionsdjur

med ett bra djuröga så ser du när fodergivan bör utökas. dock är det inte alltid det behövs sålänge dom har fri tillgång till ensilage.

när det är väder för det. du vet nog likaväl som jag att det inte finns något som heter "normala mjölkkor" men jag antar att det är SLB lr något liknande du menar. dessa har ju varken mycket päls eller underhudsfett. Så temperaturen bör inte understiga en ca 10grader när dom ska va ute.

Ska kalvar/kor verkas och hur ofta, isf?
kor och kalvar verkas efter behov. det kan vara alltifrån 6veckor till 6 månader emellan verkningarna

hoppas du fick lite svar nu iaf.
är sällan inne i detta forumet, så undrar du något mer så får du gärna PMa mej så ska jag göra mitt bästa för att ge dej svar

Sv: Kalvar.

Det finns massa böcker att köpa om skötsel av kossor!

Och hur ofta dom kan gå ute o.s.v beror ju på pälsen, vi hade en mjölkko-kalv på skolan som blev adopterad av en köttras ko då kalvens mamma dog och då fick börja gå ute på lösdrift istället för att bo i ladugården som alla andra av dom kalvarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V