Kallt på morgonen, varmt på dagen, hur gör ni med täcken nu!?

Domino_s

Trådstartare
Det är neråt mellan -6 till -10 vissa mornar här (småland), men börjar bli några plusgrader och solsken mitt på dagen.

Har så svårt att betämma täcken till hästarna. Ponnyn har ju päls så han går "naken" men stoet tex, ingen päls alls. Gått täckad hela vintern. Valacken har inte väldigt med päls han heller och fäller som en gnu just nu...:cool:

Man vill ju inte att dom ska frysa på morgonen, samtidigt vill jag ju inte att dom ska gå och bli varma på dagen.

Jag har heller ingen möjlighet att springa och byta eller ta av/på täcken under dagen.

Dom går ute mellan 08.00/08.30 - 18.30.

Är väldigt inne på att börja använda dom fodrade regntäckena istället för vintertäckena, men jag är rädd att dom blir kalla och stela på morgonen och kvällen...:crazy:

Hur gör ni?

Mvh Domino_s

Sv: Kallt på morgonen, varmt på dagen, hur gör ni med täcken nu!?

Vid soligt väder får hon gå naken.
De få timmarna på morgonen som de är ute innan solen börjar att värma ordentligt hinner hon inte bli stel och öm på. Går de ute riktigt länge på kvällen kan hon visa lite tendenser till att vara lite, lite hårdare än vanligt men inget som ömmar.

Tycker det är värre att hon ska gå och vara tokvarm under täcket hela dagen i solen.

Kylan är ju inte ett problem, då är det större problem vid nederbörd och nollgradigt kanske mot någon enstaka minusgrad.

Våra hästar är pälshästar, men i varje fall den ena får ha täcke på sig vid nederbörd inte annars. Jag tror inte att du behöver täcka så hårt, ett tunnare täcke om du anser det nödvändigt räcker mycket, mycket långt. Risken finns ändå att du får en lite för varm häst under dagen.

Vår fullblodsvallack har 200gr täcke och det har han från 07.00 till 20.00, har ingen som kan byta täcke dagtid. Han har inte varit svettig under även om solen skiner/tittat fram å vi kommer och ska rida på eftermiddagen, är lagom varm.

*KL*

Hittills har jag täckat, 200 gr täcke. Varit varm men inte för varm. Ute som minst 8 - 20. Varit 10 - 15 grader kallt på morgonen, och 0 - 5 på dagen, lite varmare om sol.

Idag är det + 15 i solen i skrivande stund (väderleksprognosen sa minus 5, och det är nog det i skuggan), blåser friskt, och nu går han naken och luftar pälsen. Är klippt men lämnat på ryggen. Imorse var det minus 7 för övrigt, men då åkte vi iväg så blev inget problem med täckesval utan åkte i 100 gr stalltäcke.

Jag bedömer från häst till häst vilket som för individen är värst - blir lite för kall ett tag eller lite för varm ett tag, väldigt olika från häst till häst.

Men blir hästen verkligen varm på dagen då?
Även om det blir några få plusgrader i solen så är det knappast någon värme?

Min häst går med samma täcke som han har haft hela vintern.

Fast iaf dagar som idag, då blir det varmt. Sen för varmt eller ej är ju väldigt individuellt. Men jag fick ta av både mössa och jacka för att inte bli alldeles kokt så fort jag rörde mig i solen (i skuggan fick jag sätta på mig dem igen). Termometern visar som sagt +15 i solen.

Solen värmer en hel del, idag har min termometer som sitter i solen visat närmare 25 grader (sitter ej i vindskyddat läge). Är det vindstilla eller väldigt lite vind så blir det varmt i solen även om lufttemperaturen i sig inte är speciellt hög.

Hemma hos mig kommer vi upp i max 5 grader i solen.. Det tycker jag inte är så stor skillnad..
Men är det ännu varmare så förstår jag..

Nej, så har det ju varit förut här, och då har han haft sitt vanliga 200 gr, och varit 'väl varm' under men inte för varm, och varit ganska kort tid under dagen det ens nått upp i det.

Men sådana här dagar är besvärligare. Idag så om jag inte varit på kliniken, så hade jag slängt ut i 200 gr. (Minus 10 imorse som sagt), och han hade varit KOKT nu på em stackarn. (Iofs finns alltid möjligheten ta av täcket vid fodring, men han kan vara fjollig med det i hagen så vill inte be mamma göra det när jag är borta).

Imorgon ska det blir sol och några plus säger de, på dagen, och vet faktiskt inte riktigt hur jag ska 'klä'. Men 100 gr + regntäcke kanske. Men är verkligen knepigaste årstiden den här, när det är klart - dvs sol på dagarna men i gengäld då kallt på natten.

knapp

Min (och alla andra i stallet ca 50 st) har samma som vanligt. dvs. inne täcke och sen utetäcke över.
Min har ett bucas heavy och sen rambo california 200gr med hals.

i stockholm (västerort och kungsängen) har det varit vackert och soligt men både termometern hemma, i stallet och bilen visade som mest ca +3 grader. och i solen ca +7....

Ja, det är ett dilemma det där med täcken nu....

Jag har två hästar som alltid går nakna och två som har täcke när det behövs. Valacken har problem med ryggen och mår bara gott av att vara varm så han får behålla täcket på tills vidare.
Värre är det med stoet som är jaktklippt och hatar värme. Idag tog jag av henne täcket (fleecefodrat regntäcke) när lunchen serverades och hon var så tacksam. Hon får gå naken resten av dagen (tas in 21).
Kollade på SMHI nyss och det ska vara mulet och som mest 2 plus imorgon så jag tror att jag med gott samvete kan lämna henne med täcket på hela dagen.

Kylan är ju inte ett problem, då är det större problem vid nederbörd och nollgradigt kanske mot någon enstaka minusgrad.

Våra hästar är pälshästar, men i varje fall den ena får ha täcke på sig vid nederbörd inte annars. Jag tror inte att du behöver täcka så hårt, ett tunnare täcke om du anser det nödvändigt räcker mycket, mycket långt. Risken finns ändå att du får en lite för varm häst under dagen.

Lite så jag tänker också, sålänge det är nederbörd vill jag ju ha dom ordentligt "inlindade". Stoet (hon utan päls) har aldrig visat något tecken på att frysa.
Valacken är ingen frysmört heller, inte så man ser att han står och fryser, men har haft problem med att han spänner sej över ryggen och nacken och han har haft en period där han fick problem med ländrygg (njurar?) när det kom snöblandat regn på honom. (dom hade glömt täcka honom på morgonen i stallet där jag stod...:cool::()

När jag har ridit nu på eftermiddagarna har jag faktiskt slängt på det fodrade regntäcket (150 g tror jag) och dom har varit varma och goa under när dom kommer in...

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

Min har fått gå utan täcke dessa dagar när det är soligt och vindstilla. Hon är helklippt men inte nyklippt. De dagar hon behöver täcke är det ett ofodrat regntäcke när det inte är kallare än såhär.

/Sara

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Wera
·
Utrustning känner mig förvirrad och rådlös hur jag skall täcka min häst. Detta år har hon tydligen blivit extra känslig i ryggen (åldern kanske?)...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: svea
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Min häst har haft en jättetjock vinterpäls nu i vinter, som han började fälla i februari och håller på fortfarande. Dock så har han en...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: quigley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka