Kallt i poolen?

Corminta

Trådstartare
Vet inte hur vanligt det ar med simtraning har pa Buke men hoppas det finns nagon darute med erfarenheter.
Vi var ivag och simmade tva av hastarna idag och det var minst sagt kyligt. Vattnet ar inte upphettat och lag pa ca 45 farenheit. (Ca 8 celsius skulle jag gissa pa)
Tycker ni det ar for kallt?
Vid vilken temperatur tycker ni det ar for kallt for att simma?

De simmade bada i 4 minuter idag och efterat gick de direkt till en fem minuter lang varm dusch. Avskrapning, handdukstork och tacke pa. Ar de rutinerna tillrackligt? Vad mer kan man gora nar det ar kallt ute? Var ca 5 minus i luften utomhus. Runt nollan i stallet +simhallen.

Sv: Kallt i poolen?

Jag har ingen erfarenhet av att bada mina hästar i pool men jag tycker att de där förhållandena låter lite negativa. Är det inte risk att man får en mycket spänd häst i de där temeraturerna och att man tappar en del av poängen med simningen?

Sa lange de simmar tycker jag inte det borde vara nagot storre problem. De gar ju i hagen + joggar utomhus varje dag och vi har haft ca minus 15 sista veckan.
det ar mer rutinerna ikring smningen jag undrar om man kan forbattra samtnar det blir alldeles for kallt i vattnet.

Ska val tillagga att de fick skritta runt ett tag i stallet + at en tuss ho innan vi korde hem dem igen (torra saklart!)

har läst att det ofta är rätt kallt vatten i hästpoolar men 8 lät väldigt kallt. brrrr.... :crazy: hästen måste ju få chock när den går i? man vet ju själv hur det känns, man kan knapt andas.

rutinerna efteråt tycker jag låter okej, dock vore det bra om stallet var varmare eller man hade värmelampor/solarie att ställa hästarna i efteråt.

Fast blir det en sadan valdig chock nar hasten akt transport i minus grader innan och sedan vantat i ett stall runt nollan. De hade tacke pa sig men ett tunnt sadant.
Manniskor hoppar ju glatt i vatten som ligger runt nollan sjalva (isbad) och den chocken ska val inte vara skadlig?

Tyvarr har de inte solarium men det ar nagot jag drommer om nar vi skaffar egen gard (har hogtflygande planer pa att bygga egen pool da:angel: ar ju verkligen en jatte smidig form av traning.

Jag läste ett reportage för inte så länge sedan, jag tror det var i ridsport men jag är inte säker. Det var en tjej som simmade med sin häst i en sjö ganska ofta, långt in på hösten. Jag vet inte om det stod hur kallt vattnet var men tjejen hade våtdräkt på sig och såg ganska frusen ut på bilden. Hästen däremot såg enbart pigg och glad ut. Sök på ridsports hemsida, kanske du hittar reportaget

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 817
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 466
Senast: Bewildered
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 041
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 683
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka