Kallpressad linfrökaka. Hetta upp eller blanda med kallt vatten?

Andorra

Trådstartare
Har köpt en säck med kallpressad linfrökaka (H*ppo). Står inte på säcken hur man ska ge hästen det. Ska man blanda ut det med kokande vatten eller kan man blanda med kallt vatten?

Sv: Kallpressad linfrökaka. Hetta upp eller blanda med kallt vatten?

Hm säljer de kallprocessad linfrökaka utan infotext ?? Linfrö innehåller cyanogena glucosider som när fröet krossas släpper lös vätecyaniden i fröet. Det är därför man kokar upp linfrö innan man ger dem. Då försvinner det mesta av blåsyran. Liksom vid varmpressning. (För det mesta, men det finns varmpressade partier som haft för höga halter och stoppats vid kontroll) Men vid kallprocessning blir det kvar mkt mer cyanid. Vet inte hur lång tid det kan ta innan den luftats bort. Hade jag dräktiga ston eller prestationshästar skulle jag inte vilja ge många dl av dem. Koka upp kan du ju göra fast det låter som det blir geggigt! Men fråga Hippo om det mätt restmängden vätecyanid i några partier.
HH

Om jag inte minns helt fel står det på säcken att man kan ge det som det är, men blötlägga för att få "magslemmet".

Ska leta runt på säcken men jag hittade ingen info om det tidigare iaf.

Det står rekommenderad mängd per 100 kg men inte om man ska blötlägga det innan och om man ska hälla kokande vatten över det heller.

Till HelenaHandberg
testar här då din inkorg är full
Jag råkade göra något fel när jag skulle öppna ditt pm för en stund sedan så vore jättesnällt om du vill skicka det igen.​

Vänliga hälsningar Maléne​

jag har ringt hi**o ang samma sak, fick svaret att det går utmärkt att blötlägga kallt, tex med annan kraft.

:eek: Måste man blötlägga linfrökakan???!!! Jag har alltid gett det som det är och förutsatt att det är så det ska ges eftersom det inte står något annat på säcken! De måste väl ändå skriva ut instruktioner om fodret måste prepareras på något sätt innan utfodring. :mad:

Om man blötlägger får man det där flottiga slajmet från linfröna som smörjer magen och gör att allt rullar på bra där inne. Ger man bara lite är jag säker på att det händer ändå när hästen tuggar maten. :)Det sväller lite, men inte så mkt mer än annat pelleterat foder, så det är inget farligt att ge några dl torrt om hästen bara dricker normalt och inte vräker i sig mat onormalt snabbt.

Vi blandar alltid linfrökakan med betfor och lucern så det blir slajmigt och mojsigt, och tom vår kräsnaste häst äter upp allt.

Måste man blötlägga linfrökakan???!!! Jag har alltid gett det som det är och förutsatt att det är så det ska ges eftersom det inte står något annat på säcken! De måste väl ändå skriva ut instruktioner om fodret måste prepareras på något sätt innan utfodring.

Tror inte det behövs men det sväller ganska mycket när man häller på vatten. Eftersom min häst dricker ganska dåligt och jag vill ha i henne så mycket vätska som möjligt så blötlägger jag det så att kroppen inte ska behöva stöta till mer vätska för att ta hand om det.

Det är just det slemmiga mojset jag är ute efter som smörjer tarmar och mage. Hästen fick förstoppning för snart 2 veckor sedan och jag lyckas inte få henne att dricka mer vatten än hon gjort tidigare (dricker väldigt lite tycker jag). Blötlägger lucern, linfrö och betfor så att det blir en riktigt gröt av det. Stackarn äter det iaf fast det inte ser aptitligt ut.

Har delat stall med en mycket kräsen häst. Han drack knappt något alls, men den familjen blev storkonsumenter av koncentrerad äppeljuice som de blandade med vatten och hade i en "resekrubba" som hängdes på boxkanten. Hästen drack iaf lite bättre på så sätt.

*knapplånar och puttar upp*

Jag ger min häst linfrökaka men nånstans under åren har värdena fallit bort. Någon som vet vad linfrökaka innehåller? Det står inte nånting på mina säckar alls...

Hm säljer de kallprocessad linfrökaka utan infotext ?? Linfrö innehåller cyanogena glucosider som när fröet krossas släpper lös vätecyaniden i fröet. Det är därför man kokar upp linfrö innan man ger dem. Då försvinner det mesta av blåsyran. Liksom vid varmpressning. (För det mesta, men det finns varmpressade partier som haft för höga halter och stoppats vid kontroll) Men vid kallprocessning blir det kvar mkt mer cyanid. Vet inte hur lång tid det kan ta innan den luftats bort. Hade jag dräktiga ston eller prestationshästar skulle jag inte vilja ge många dl av dem. Koka upp kan du ju göra fast det låter som det blir geggigt! Men fråga Hippo om det mätt restmängden vätecyanid i några partier.
HH

Verkar inte som någon här reagerat på det HH skrev här ovan? Ändå är det MKT viktigt!!

Verkar inte som någon här reagerat på det HH skrev här ovan? Ändå är det MKT viktigt!!

Det råder delade meningar om hur farliga glykosiderna i linfrö är.

I USA är det mycket vanligt att ge ca. 4 – 6 oz (112 – 168 g) mald linfrö per dag. Det finns hästägare som har gjort detta i över 30 år (till alla sina hästar) och än har ingen dött av cyanidförgiftning.

Europarådets expertgrupp rekommenderar ett maximalt dagligt intag av 0,023 mg vätecyanid/kg kroppsvikt. Detta värde gäller för människor. Tillämpar man samma rekommendation för hästar innebär detta ett maximalt dagligt intag av 0,12 g linfrö/kg kroppsvikt. En häst som väger 500 kg skulle alltså kunna ges ca. 60 g linfrö/dag.

Om det är denna produkt som diskuteras sägs den vara ”processad” vilket jag tyder som att linfrökakan har uppvärmts efter kallpressning.

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/linfrkaka.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
453
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka