Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste man blötlägga linfrökakan???!!! Jag har alltid gett det som det är och förutsatt att det är så det ska ges eftersom det inte står något annat på säcken! De måste väl ändå skriva ut instruktioner om fodret måste prepareras på något sätt innan utfodring.
Hm säljer de kallprocessad linfrökaka utan infotext ?? Linfrö innehåller cyanogena glucosider som när fröet krossas släpper lös vätecyaniden i fröet. Det är därför man kokar upp linfrö innan man ger dem. Då försvinner det mesta av blåsyran. Liksom vid varmpressning. (För det mesta, men det finns varmpressade partier som haft för höga halter och stoppats vid kontroll) Men vid kallprocessning blir det kvar mkt mer cyanid. Vet inte hur lång tid det kan ta innan den luftats bort. Hade jag dräktiga ston eller prestationshästar skulle jag inte vilja ge många dl av dem. Koka upp kan du ju göra fast det låter som det blir geggigt! Men fråga Hippo om det mätt restmängden vätecyanid i några partier.
HH
Verkar inte som någon här reagerat på det HH skrev här ovan? Ändå är det MKT viktigt!!