kallblodsföl, kostnader och träning

Tokmaja

Trådstartare
Hur fungerar det för travhästar. Säg att jag nu får mig ett kallblodsföl, vilka ytterligare kostnader finns för just en travhäst?
Är det någon speciell registrering för dem, kostnad för det?
Frysmärkning, när görs det och vad ligger priset för det?
Är det några fler avgifter som man bör tänka på tillkommer med en travhäst.

Om man själv vill träna och träningsköra på bana, behöver man licens då? Vad kostar det i så fall?

När kör man in ett kallblod? Är det som ettåringar eller bör de vara äldre?

Var många år sedan jag hade något med travet att göra men nog blir man lite nyfiken på det igen när man går i föltankar :laugh:.

Sv: kallblodsföl, kostnader och träning

Fölregistrering:
Anmälningsavgift (inkl. DNA-typning,
frysmärkning & hästpass) 875 kr

Ja, du behöver en B-licens (amatörtränare). 2011 ligger licens- och försäkringsavgiften på 2750 kronor. Sen tillkommer kostnaden för licenskursen, där har jag noll koll (alldeles för länge sen).

Det vanligaste är att köra in dem som ettåringar.

Ännu en dum fråga då. Med tanke på att man kör in dem som ettåringar, när vänjs travföl av, självklart olika förstår jag öckså, men jag antar att det finns någon rekomendation, om man ska sälja sitt föl är det vanligast då som ettåringar? Eller säljs de redan kanske som 5-6 månaders föl? Konstiga frågor kanske, men men...

Många betäcks ju om med fölet vid sidan så då är det både skönt för stoet, såväl som behövligt för henne, att man skiljer ifrån i god tid före nästa.
Men ja, runt sex månader är ganska vanligt.

Vanligare att de säljs som ettåringar än som föl och oftast lättast att sälja när den är inkörd, om man inte sitter på superstam förstås.

Ja det är ju klart förståss.
Tack för att du orkar svara på mina blåbärsfrågor :).

Fölregistrering:
Anmälningsavgift (inkl. DNA-typning,
frysmärkning & hästpass) 875 kr

Ja, du behöver en B-licens (amatörtränare). 2011 ligger licens- och försäkringsavgiften på 2750 kronor. Sen tillkommer kostnaden för licenskursen, där har jag noll koll (alldeles för länge sen).

Det vanligaste är att köra in dem som ettåringar.

licens kursen går på ca 3000 .- nu 2011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka