Kallblod utan muskler

M

Mr-biff

Jag har sedan en tid illbaka, ridit hos en tjej som äger ett par nordsvenskar utanför mig.
Vi har nu börjat rida igång dem, då de har stått stilla en längre tid.
Hittils har vi tagit långa skritt turer på ca en timme varje dag, men är nu osäkra på, hur vi på bästa möjliga sätt kan träna upp deras muskler/kondition utan att överanstränga dem. Ingen av hästarna kan någon form av dressyr, vilket vi skall börja träna lite på senare.
Någon som har något tips?

Sv: Kallblod utan muskler

Det är bra träning för benmusklerna att skritta och även trava upp och ner för backar, när ni ska ner för tipsar jag er om att skritta, kan gå illa annars :crazy: eftersom att dom inte är så tränade än så länge så kan ni ju börja med att skritta även upp för backarna, det jobbigaste för hästen är att trava upp. Sen när ni har tränar lite mer dressyr så bygger man upp ryggmusklerna bra genom att gå på tygel mycket, har man svårt att få ner dom på tygeln så kan man använda inspänningstyglar, en bra finess tycker jag, men visst är det bättre ifall man får ner dom själv, utan inspännings tyglar.

Jag känner mig lite tveksam till inspänningstyglar på en omusklad häst. Om de inte har rätt muskelsammansättning för att söka sig framåt-nedåt kan detta istället orsaka låsningar i nacken.

Fortsätt istället med att klättra hästen och stärka bakdelen. Halter i nedförsbacke är bra :) Sen när de har byggt på sig lite mer kan du börja med inspänning försiktigt för att visa vägen.

Mr-biff skrev:
Jag har sedan en tid illbaka, ridit hos en tjej som äger ett par nordsvenskar utanför mig.
Vi har nu börjat rida igång dem, då de har stått stilla en längre tid.
Hittils har vi tagit långa skritt turer på ca en timme varje dag, men är nu osäkra på, hur vi på bästa möjliga sätt kan träna upp deras muskler/kondition utan att överanstränga dem. Ingen av hästarna kan någon form av dressyr, vilket vi skall börja träna lite på senare.
Någon som har något tips?

Klättra i skogen! Då blir de säkra på fötterna också och så får de arbeta med huvudet också. Kliver man runt i skogen utanför stigarna så blir det ju väldigt varierad träning och de använder många olika muskler. Sen kan ni ju tömköra också, och om de är inkörda kan man ju köra lätta pass i början. :rofl:

Den ena hästen är även väldigt hård i munnen, och det är väldigt svårt att få henne att sakta in, eller stå still. Hon gör praktiskt taget som hon vill. Därför är jag lite osäker på hurvida trav och galoppträningen kommer att gå. Något tips på ett bra bett eller nåt?

Mr Biff, varför inte jobba henne från marken och träna in röstkommando när det gäller avsaktningar?

Håller med de övriga inläggen, förutom det med inspänningen. Finns ingen mening till att tvinga dem att gå form de inte orkar med. Risken är stor att du får hästar som krullar ihop sig i nacken utan att arbeta med ryggen. Kör istället mkt i skogen och klättra. Bara att rida i kuperad terräng där hästen tvingas lyfta på fötterna ger kanonfina muskler i ryggen! Nu med all snö ska man komma ihåg att bara det är som att ha extratyngder på benen sammtidigt som de måste lyfta på benen dvs tyngre än vanligt! Men fega inte ur utan utnytja detta fantastiskt roliga träningsredakaP! :idea: Passa även på att arbeta med dressyrarbete. Bygger upp muskler och tränar lydnad.

Tanten jag rider gick i sommras i princip bara i skogen. Kom tillbaka till dressyrbanan och första passet sökte hon sig plötsligt självmant upp i en högre form! :) Något hon inte orkat tidigare, men all klättring hade byggt upp världens finaste rygg och bakmuskler :love: Så skogen är inte att förakta.

Lycka till!

Poetry_princess skrev:
Jag känner mig lite tveksam till inspänningstyglar på en omusklad häst. Om de inte har rätt muskelsammansättning för att söka sig framåt-nedåt kan detta istället orsaka låsningar i nacken.

Fortsätt istället med att klättra hästen och stärka bakdelen. Halter i nedförsbacke är bra :) Sen när de har byggt på sig lite mer kan du börja med inspänning försiktigt för att visa vägen.

Menade att man kunde ha det lite längre fram, lite otydlig i mina förklaringar ibland, bara skriver utan att tänka på vad

Jag rider ett kallblod, och hon är ochså väldigt hård i munen. men jag tränade lite mer på dressyr övningar genom tömkörning, då gick de kanon bra. för hon tycker de är förskräckligt tråkigt med lydnads övningar från ryggen.
Och när vi tar ridtur på dom kallbloden blir de svänger som är 5 - 10 km, och på sommarn är dom runt 1,5 mil. Och dom blir sporadigst ridna på vinter.
Men att rida långa skritt och trav turer och vara de med att rida mitt ute i skogen, så ska de inte vara nåt större fara med dom.

Hej
"vanlig" ridning i terräng är det bästa för hästarna.
Lägg i korta trav och galopp sträckor. Klättra lite varje dag men hälst i en lång inte för brant backe. Då räcker det med ett par gånger upp och ner i skritt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat