Kallblod inom distansen?

Ragge_

Trådstartare
Hej,
undrar om det är några här som rider kallblod?
Är väldigt sugen på att starta min nordsvensk när han är i lite bättre kondition och jag har samlat lite mod :)
Vad har ni för häst? Hur länge har ni ridit? Hur tränar ni?

Sv: Kallblod inom distansen?

Jag tränar distansritt med mina fjordhästar. Den ena är 13 och den andra 3. Tanken är att trettonåringen skall debutera nästa år, men det beror lite på hur tävlingssäsongen ser ut. Treåringen kommer få gå någon träningsritt på bortaplan.

Träningen är lite olika för de två hästarna, då de behöver olika saker. Treårinen tränas i mycket skritt, med klättring i de få backar som vi har. Trettonåringen tränas just nu framförallt med att få bakdelen under sig, då han inte varit igång på ett bra tag och har lite dåligt med mag-, rygg- och bakdelsmuskler.

Kondition är inget jag medvetet tränar, utan det är hållbarhet i första hand och därefter styrketräning. Den kondition som behövs för lätta klasser får jag ändå på köpet. :laugh:

Jag tränar distansritt med mina fjordhästar. Den ena är 13 och den andra 3. Tanken är att trettonåringen skall debutera nästa år, men det beror lite på hur tävlingssäsongen ser ut. Treåringen kommer få gå någon träningsritt på bortaplan.

Träningen är lite olika för de två hästarna, då de behöver olika saker. Treårinen tränas i mycket skritt, med klättring i de få backar som vi har. Trettonåringen tränas just nu framförallt med att få bakdelen under sig, då han inte varit igång på ett bra tag och har lite dåligt med mag-, rygg- och bakdelsmuskler.

Kondition är inget jag medvetet tränar, utan det är hållbarhet i första hand och därefter styrketräning. Den kondition som behövs för lätta klasser får jag ändå på köpet. :laugh:

Kallblod går jättebra att rida distans med.. Jag har själv tävlad med min nordis.. korsning kallblodstravare.. i många säsonger.. Sven heter han.. har gått upp till 12 mil, och tom placerat sig några ggr.. ..han hängde med bra.. nackdelen med kallbloden.. bla.. är att dom har lite svårt med pulsen att gå ner snabbt när det är varmt.. men man får rida därefter.. nu har vi lagt tävlingarna på "hyllan".. för det är viktigare saker som har kommit i min väg nu.. som jag känner mera för.. Men testa gärna du att rida din nordis nån distans.. så får du känna på det.. .. Lycka till.. :)

Jag själv har en varmblodig travare men en av mina vänner rider Distans med sin tinker - cob. Hon har gjort cirka 12 starter med honom, i snitt 3 per år. Längsta distans är 50 km. Alla starter har blivit godkända hittills. Dock hon anpassar hastigheten efter vädret. Om det är mycket varmt tar hon det lugnare.

Testa du! Om du gillar det låt hästen få ett antal Clear Rounder innan du satsar på tävling, allt för att se att det fungerar.

Jag har en kallblodstravare som har startat cr50 tre gånger. Har gått jättebra. Han var travhäst tidigare så han hade bra grundkondis. Hur vi tränade, tja vi red ut i alla miljöer. Långa långsamma turer. Så långsamma de nu kan bli med en "springnordis".

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Sryoqwe
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 681
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar