Piglet

Trådstartare
Vad ska man klä på sig för att slippa bli iskall om knän och lår när man rider? Jag har två par långkallingar (varav ett par är sidenkalsonger, vilket är tämligen värdelöst) samt ett par fleecefodrade ridbrallor.
Vill helst inte rida i täckbrallor - de åker upp kring knäna och är allmänt otympliga.
Har egentligen samma fråga angående hällregn. Hur håller man knän och lår torra och varma när det regnar?

Sv: Kalla ben

Jag rider i thermobyxor med långisar under, det håller mina lår varma iallafall. Och när det regnar så rider jag alltid i min ridregnrock, helt underbar och den skyddar sadel och schabrak och en halv häst också.

Har alltid termobrallor!

När det regnar har jag en lång regnjacka, på hösten och våren när det kan vara småkyligt har jag benvärmare på låren. Ser kanske inte klokt ut men det struntar jag i!

kl

Har strumpbyxor, fleecebyxor och ett par tunnare softshellbyxor. För att hindra att de glider upp, och för att sitta någotsånär stilla har jag minichaps. Helt ok kombination.

Jag har samma problem fast jag fryser när jag är ute och springer. Fick tips om att införskaffa varmfodrade och vindskyddande skidtights, alltså såna som längdskidåkare använder. De ska tydligen vara helt outstanding vad gäller såväl passform som funktion och borde funka bra även på hästryggen. De jag fick tips om var från Craft, var in och klämde på dem i affär tidigare i veckan och de verkar superbra. Ska införskaffa så fort jag spikat med familjen att jag varken ska få eller ge julklappar i år. ;)

Har du rumpvärmare på sadeln? Det brukar hjälpa mig mycket, för är jag varm om rumpan är oftast låren lite varma också.
Annars rider jag med termobyxor, sätter hästarnas benreflexer med resår längst ner så att de inte åker upp, det funkar jättebra!

Vad ska man klä på sig för att slippa bli iskall om knän och lår när man rider? Jag har två par långkallingar (varav ett par är sidenkalsonger, vilket är tämligen värdelöst) samt ett par fleecefodrade ridbrallor.
Vill helst inte rida i täckbrallor - de åker upp kring knäna och är allmänt otympliga.
Har egentligen samma fråga angående hällregn. Hur håller man knän och lår torra och varma när det regnar?

Skaffa termobyxor i stor storlek så slipper du problemet med att de åker upp. Jag har normalt medium men har XL i mina termobyxor. Jag har aldrig problem med att de åker upp. Förr hade vi benvärmare över ridbyxorna och det funkade också. Bara att börja sticka ett par i något starkt, tjockt ullgarn:D

I Regn är det regnrock eller renbyxor som gäller tycker jag.

När det är kallt är Vulkan knäskydd suveräna. Värmer precis där det behövs utan att bli klumpigt och otympligt. Vid regn är det antingen regnställ eller rock som gäller.

Mina ridtermobyxor har resårer att sätta fast under skorna, och då åker de ju inte upp. Har inte alla det:confused:?

*kl*

Jag har benvärmare uppdragna så de täcker från halva låret ner till halva vaden. Shortchaps ovan på. Räcker så gott som hela vintern för att hålla mina dumma knän i schack. Jag borde nog dock skaffa någon typ av bra knäskydd/stöd. Och först o främst boka tid att kolla upp dem :o

Rainlegs vid regn, vid kyla har jag ett par typ lika men i teddy under som min händiga syster har tillverkat :)

Jopp! Hon sydde dem till mig i samma teddytyg som jag sätter på barbackapaden på vintern. Den har hon också sytt såklart ;) Det är bra med en syster som var gravid och sjukskriven :D

Fryser sällan och jag rider alltid ute oavsett gradantal och blåst. Har varma ull strumpbyxor, långkalsonger och ridbyxor vid minusgrader och på vinterhalvåret och det är varmt och gott. Den här veckan har det varit ca -20 och stark blåst men har inte frusit.
När det regnar drar jag bara på ett par tunna regnbyxor utanpå, funkar kanon.

Yllemamelucker :devil:

Grejen är att du måste hålla ljumskar och lår varma, för där går blodet ganska ytligt. Är du kall om låren fryser du om knän och fötter, för då är blodet kallt redan när det kommer ned.

Likadant med händerna: det är handlederna som måste hållas rejält varma, för där går ådrorna ytligt. Kalla handleder = kalla fingrar.

Vid kallt väder har jag långkalsonger (vid riktigt kallt dubbla par) och thermobyxor över. Ibland drar jag på mig benvärmare över knänen också.

kl

Jag tycker inte det funkar öht att rida seriöst med thermobyxor, möjligtvis om man är kort och tjock... På mig är alla stora som hus om dom ska räcka över knäna när jag sitter i sadeln. ^^ Glider ju bara omkring inuti byxorna, fruktansvärt obehagligt!!!!

Har man en häst som inte rör sig alltför stort så funkar det jättebra med golden stripe filt (måste va den äkta i 100% ull) över sadeln och så viker man tillbaka den över benen. Brukade ha så på min gammla häst, funkade kanon. Frös bara när vi skrittade och jag vikte fram den så stackars prinsen inte skulle bli kall om halsen... :p

Nu har jag gjort en specialare, som håller båda häst och ryttar varma och som inte stör ridningen!
Man behöver en stor tjock ullfilt (jag offrade min GS). Klipp ett litet hål exakt där du ska sitta. Det ska vara exakt lika stort som dina höfter så att det sitter tajt. Sen klipper du framåt längs mitten av täcket. Sy på kardborre längs kanten. Klart!

Nu har du ett eget specialridtäcke som håller benen varma i alla väder och även skyddar sadeln mot snö. :)

Jag rider rätt mycket iridhus, så jag blir väl inte direkt iskall. Men jag har en tendens till att bli väldigt kall om knäna så jag har precis stickat ett par knävärmare (som benvärmare fast kortare ). Skitsköna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka