Kall tillfällig lägenhet, hur få varmare?

villagegirl

Trådstartare
Jag o min pv har precis flyttat in i en lägenhet som är rätt så kall. Lägenheten kommer vi bara bo i tillfälligt (korttidskontrakt) så vi vill inte göra några stora förändringar/investeringar, men jag undrar ändå om det går att göra något för att få det varmare inne? Mattor på golvet isolerar väl och gör att det känns varmare, eller? Det var någon i en annan tråd som nämnde någon nåt om att tejpa vid fönstren för att minska att det drar, hur gör man det mer exakt? Finns det några fler tips/enkla lösningar? :)

Sv: Kall tillfällig lägenhet, hur få varmare?

Du kan köpa ett konvektorelement, det som är bra med det är att de är utrustade med en fläkt som blåser iväg/skapar cirkulation på varmluften. Ställ det mitt i rummet, ej nära ett fönster. De kostar 200 kr. De jag sett har olika effektlägen (650, 850 och 1500W), och eftersom de drar relativt mycket el så får man ju tänka på hur och när man använder det.

Rulla ihop små handdukar och lägga på fönsterbrädorna, nära fönstrets nedre kant. Att tejpa fönstren kan vara både bra och dåligt, beroende på typ av ventilation som finns i huset. Om tätningslisterna är dåliga i fönstrena är det i första hand det man ska åtgärda och inte tejpa. Tätningslister är inte heller så himla dyrt, det är överkomligt.

Är det kallt inne, tänk på att inte använda spisfläkten i onödan, den suger inte bara ut matos utan också värme.

Det är ofta så att vi upplever kallstrålning från omgivande material och ting, så mattor och tjocka gardiner om fönstren drar kan vara en bra idé.

Har ni radiatorer i lägenheten? Justera dessa enligt bästa förmåga, elementen bör vara ungefär lika varma överallt.

Titta i skafferiet om du har en rund ventil i ytterväggen där. Den kan du dra igen mer eller mindre helt så här års.

Känn med handen runt fönster o dörrar om det drar kallt, då kan du behöva byta tätningslisterna. Tätningslister finns på Ica, Jula etc. Finns ibland andra ventiler av olika slag vid fönstren man kan dra igen.

Känn om elementen är varma o se hur de är inställda.

Så här års är det ingen större idé att försöka byta tätningslist, det krävs plusgrader för att limmer ska fästa.

Mattor, draperier och gardiner är bra.

Du kan köpa ett konvektorelement, det som är bra med det är att de är utrustade med en fläkt som blåser iväg/skapar cirkulation på varmluften. Ställ det mitt i rummet, ej nära ett fönster. De kostar 200 kr. De jag sett har olika effektlägen (650, 850 och 1500W), och eftersom de drar relativt mycket el så får man ju tänka på hur och när man använder det.

Ah, det låter ju toppen! Är de hyfsat säkra, eller måste man isf gå upp väldigt i prisklass? (Även om vi inte kommer låta ett sånt stå på hur som helst utan troligen vara i samma rum så är vi inte jättesugna på att träna på att släcka bränder.. ;))

Har ni radiatorer i lägenheten? Justera dessa enligt bästa förmåga, elementen bör vara ungefär lika varma överallt.

Radiatorer är element, right? *noll koll* Elementen är lika varma överallt förutom i vardagsrummet där det inte verkar vara på alls, dock har vi pratat med värden och det kommer åtgärdas asap (dock pga helgdagar så lär det bli i början av nästa år).

Elementen är lika varma överallt förutom i vardagsrummet där det inte verkar vara på alls, dock har vi pratat med värden och det kommer åtgärdas asap (dock pga helgdagar så lär det bli i början av nästa år).

För att klargöra så fattar ju vi också att det kommer bli varmare i vardagsrummet när det elementet funkar, men det är ändå kallt i resten av lgh så det kommer aldrig bli varmt på riktigt av sig själv.

Ah, det låter ju toppen! Är de hyfsat säkra, eller måste man isf gå upp väldigt i prisklass? (Även om vi inte kommer låta ett sånt stå på hur som helst utan troligen vara i samma rum så är vi inte jättesugna på att träna på att släcka bränder.. ;))

Radiatorer är element, right? *noll koll* Elementen är lika varma överallt förutom i vardagsrummet där det inte verkar vara på alls, dock har vi pratat med värden och det kommer åtgärdas asap (dock pga helgdagar så lär det bli i början av nästa år).

De är säkra så länge du inte lägger saker över elementet, eller inte har det för nära textiler m.m. Följs bruksanvisningen.

Jag tror det är luft i elementet där, be hyresvärden åtgärda det.

:)

Lufta element kan man ju göra själv om det finns en luftnyckel i lägenheten. Eller låna av grannen :)

Lufta element kan man ju göra själv om det finns en luftnyckel i lägenheten. Eller låna av grannen :)

Ja givetvis, om man vet hur man gör (det är faktiskt inte alla som vet hur man gör). Är man osäker är det bättre att få hjälp, och kanske en instruktion så att man klarar det själv nästa gång. Vet folk som lyckats få bort ventiler till och med när de försökt lufta själva..

Ts: Kom på en annan sak, ett draperi framför ytterdörren kan också vara bra om dörren är otät och det är kallt i trapphuset :)

Ja givetvis, om man vet hur man gör (det är faktiskt inte alla som vet hur man gör). Är man osäker är det bättre att få hjälp, och kanske en instruktion så att man klarar det själv nästa gång. Vet folk som lyckats få bort ventiler till och med när de försökt lufta själva..

Ts: Kom på en annan sak, ett draperi framför ytterdörren kan också vara bra om dörren är otät och det är kallt i trapphuset :)

ja om folk är så ohändiga och inte tar reda på hur man ska göra så :eek:

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar