kall om rumpan

vinkelina

Trådstartare
har i år klippt min häst för första gången, då hon blir som en mammut på vintern.

har ett 300g stalltäcke på inne, ute får antingen ett ofodrat regntäcke eller vintertäcke med hals, tror de är 200g stoppning i det (täcket beror på vädret)

har även fleeceländtäcke på när jag rider...

men hon känns alltid kall på rumpan, trots att hon tex har gått ett helt dressyrpass på en timme med täcke på hela tiden. när hon kommer in från hagen kan hon vara varm och gosig vid bogen och magen, men ej på rumpan.

hon verkar inte stelare än normal, stor ej och fryser så att man skulle se de... tec skakar

är de då ok, eller skall ja försöka med något annat täcke

nu när de plötsligt smällde till till -20 grader har jag även lagt på ett fleecetäcke under i stallet

Sv: kall om rumpan

Hon kanske har mer isolering på rumpan. Jag är också alltid kall om rumpan men inte om tex vaderna:o

Är det den hästen du skrivit om tidigare som brukar visa upp rörelsestörningar emellanåt? Jag skulle inte chansa utan verkligen se till att hålla hästen varm så den inte spänner sig och därmed får än mer problem med rörelsestörningar.

Tycker spontant att ett ofodrat regntäcke på klippt häst ute låter som det lätt kan bli kallt och kylning av hästen istället. Eller menar du att det ofodrade regntäcket läggs ovanpå det fodrade stalltäcket? Normalt reser sig pälsen för att få ett värmande luftlager ute men med klippt häst finns inte päls för det och med ofodrat regntäcke ovanpå blir det ingen värmning av det heller.

Ett vanligt fleeceländtäcke värmer nog inte mycket heller. Ett fleecefodrat ländtäcke värmer bättre.

rörelsestörningarna VÄRKAR vara helt enkelt okonsentration, red henne inte alls i mangen förra vinter pga skada, och bottnen är ganska djup (de borde köra ut sand i stället för att fylla på) tror ja glömt att svara i den tråden. för de är i mangen som de problemet har kommit. men de var ju en liten parentes.

klart att hon har stalltäcket på sig under de ofodrarde täcket, var tydligen lite otydlig där, tycker att vintertäcket är för varmt när de är noll gradigt ute.

måst ta o kolla om ja hittar ett fleecefodrat ländtäcke då i stället

hästens primära värmeutsläpp sker via länd och kors, så har man helklippt hästen innbär det minituöst arbete för att försäkra sig om att den inte blir för nedkyld. skillnaden mellan att klippa länd och kors, och spara partierna just där är MILSVID i fråga om hur hästen klarar att hålla värmen.

en helklippt häst rider jag aldrig utan ländtäcke i minusgrader eller sval-grader just av den anledningen. den måste också ofta täckas varmt.

att använda dubbla täcken är ofta en sämre ide än att använda ett varmare fodrat, luftigare täcke. poängen är att man vill skapa ett luftrum mellan kropp och täcke - det är det som värmer. dubbla täcken och framför allt om det är tunna täcken så som bomull eller fleece under utetäcket, trycker bara ihop luftlagret och pälsen och kan då göra att det blir svårare att få värme på hästen.

Min helklippta häst har ett tjockt fleecetäcke + 250g vintertäcke på när det ligger runt nollan, och då håller hon sig lagom varm över hela kroppen.
Vid kallare väder (Vi får typ -5/-10 här, men det blåser kraftigt) så behöver hon ha ett riktigt tjock thermotäcke under vintertäcket, för att hålla värmen tillräckligt bra.

Hon behöver dock inte ha ländtäcke ute (än) utan är varm över hela kroppen då, under hela ridturerna.

hur är de då om man inte märker att hon fryser? gör hon de i alla fall? för hon är inte stelare, styvare osv, står ej heller o darrar. kom ju en rejäl köldknäpp nu oxå, här har vi rört oss kring 0 grader, för att nu i veckan plötsligt bli - 20 grader...

detta är en häst som när jag köpte henne gick oklipt på ridskola, för att sedan släppas ut med ett termotäcke, sånt man har i stallet :(
har själv ägt henne 1½ år, men förra vinter gick åt pipsvängen pga skada, så då behövdes inget täcke, då fick hon bli som en mammut.... så de senaste två månaderna har ja köpt 4 nya täcken :) o fler lär de tydligen bli

hur är de då om man inte märker att hon fryser? gör hon de i alla fall? för hon är inte stelare, styvare osv, står ej heller o darrar. kom ju en rejäl köldknäpp nu oxå, här har vi rört oss kring 0 grader, för att nu i veckan plötsligt bli - 20 grader...

men om hon så tydligt inte verkar frysa, varför oroar du dig?

hästars värmereglering funkar inte som våran. att det blir -10 grader kallare betyder inte per automatik att hästen behöver ett varmare täcke. De har en komfortzon på ca 20 grader, vilket innebär i princip att en häst som är varm i x täcke i -5 grader, brukar kunna vara lika varm i samma täcke, i -15 grader.

för tänt om hon fryser i alla fall :P fast ja inte märker de

är bara lite oroligt för att jag inte skall ha klätt på min gammla dam tillräkligt med kläder... för alla säger ju att hästen skall vara varm om rumpan för att må bra, och om man då har en häst som inte är de :s

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 092
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 458
Senast: mackan
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat