Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min hovslagare rekommenderar mig att ge mitt sto kalk för hennes hovar. Finns det att köpa som typ rent kalk? eller hur brukar man utfodra det. Speciellt märke som är bra och prisvärt?
Det finns ren kalk att köpa, sk foderkalk. Det har min pålla fått hela vintern pga grovfodrets kassa kalciumvärden.
Men kolla först med om hon egentligen behöver mer kalk, eller om faktiskt får i sig det hon ska ha genom grovfodret. Kvoten mellan kalcium och fosfor ska ju också vara lämplig. Jag har medvetet legat högt där hela vintern, och det har funkat fint.
Vore det inte bättre att konsultera en foderrådgivare i foderfrågor?
Har foderstaten brist på kalcium så ska du naturligtvis tilläggsfodra med kalcium. Kalciumbrist i foderstaten ger dock knappast upphov till dålig hovkvalitet. Vid brist på kalcium i foderstaten tar hästen av sina kalciumförråd som finns i benstommen. Det är således skelettet som tar stryk vid kalciumbrist i foderstaten inte hovarna.
Dålig hovkvalitet beror på andra brister i foderstaten. Läs denna artikel:
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.