Kaliumbrist och medicinering

Cillaramsa

Trådstartare
Har en treårig kastrerad hankatt som är sjuk. Han gick lite märkligt i somras och kändes lite mysko, och vet var här och tittade på min ponny och kikade och klämde samtidigt på katten. Hon hittade ingenting, utan tyckte att jag skulle återkomma om han blev sämre. Han blev bra tyckte vi. När vi var borta förra helgen blev han mycket sämre och min kompis tog hem honom ett par dagar. Han gick dåligt, satte ned huvudet i marken och var inte pigg.

Nu har vi varit till vet, som först befarade vingelsjuka, men det uteslöt han direkt. Han kunde inte se något direkt fel, och katten blev arg och ville inte bli mer undersökt. Så han fick antibiotika till att börja med, sedan tyckte vet att kaluimbrist lät mest troligt så vi har även fått hämta ut kaliumtabletter (svindyra!). Han ska få detta i några dagar och sedan ska vi in igen och kolla kaliumhalten.

Fråga: Vad ger ni för god mat med medicin i? Han äter dåligt och vill bara ha torrfoder. Jag öppnade en burk tonfisk precis, men finns det något mer att prova? Rå köttfärs kanske?
Det är också lite klurigt att hålla isär all mat så inte de andra katterna äter upp den, vi får byta matskål ideligen. Så det vore bra om han kunde äta upp så mycket som möjligt.

Vidare: Någon som haft dessa symtom och sjukdom? Har era katter blivit bra? Berätta gärna om era erfarenheter! :)
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Jag brukar klämma fast piller mellan två stycken mjölklinser (de har kattmynta i sig). Då äter katterna självmant pillren.
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Åh, tack för tipset! Ska prova. Finns det på Granngården?

Ska också nämna om sjukdomen att vi ser nu att han kräks upp vatten när han har druckit. Men jag tänker att det kan ha samband med kaliumbristen?
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Mjölklinserna borde finnas på Granngården, de finns i vanliga livsmedelsaffärer också... och i varenda djuraffär.

Kräkningarna vet jag inte om de har med kaliumbristen att göra, men försök se till att få i honom vätska om han lätt kräks upp vatten. Har du provat att blöta upp torrfodret? Annars kan man försöka hälla i lite vätskeersättning i munnen mha en tesked.

Om han äter rått kött är det också ett bra sätt att få i honom både vätska och mat om det nu är så att han äter dåligt.

Vill minnas att det var någon katt här på Buke som hade någon vajsing med elektrolyterna för ett tag sedan, men jag kommer inte ihåg om det var kaliumbrist det handlade om eller något annat.

Hur prognosen ser ut gissar jag beror på anledningen bakom bristen. Är det tex. ett surgörande foder (ges ofta för att förebygga vissa typer av urinsten) som är orsaken till bristen bör ett foderbyte åtgärda problemet men det i värre fall även handla om njurskada eller diabetes och då kan det bli svårare.
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Han dricker en hel del själv, och verkar inte vara uttorkad. Vad menar du med rått kött, typ köttfärs eller äter råttor? Han brukar ju äta råttor i vanliga fall, men nu har han nog inte tagit nåt på ett tag.
Han får bara vanligt enkelt torrfoder, inget speciellt. Men vi får väl se om han blir bättre av detta.
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Med rått kött menar jag vilket otillagat kött som helst. Om han inte får något specialfoder bör det inte vara det som ligger bakom kaliumbristen så då är väl nästa steg att kolla upp njurarna eller möjligen diabetes.
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Först får jag tacka Sol för bra medicintips! Jag har köpt mjölklinser och det funkar bra. Tyvärr har katten blivit sämre, och jag var precis in med honom. Vet tog blodprov som visade på normala kaliumvärden, normala värden på lever och njure. Han borde ha blivit bättre av antibiotikadosen han fått klart nu, men var bättre några dagar och nu sämre. Han går bredbent, stappligt och ogärna. Lägger sig ned efter ett par steg. Var väldigt spak hos veterinären. Han hade inga andra tips på vad det kunde vara (vingelsjuka, fästingrelaterade sjukdomar borde antibiotikan ha tagit). Det enda som återstår är blodcancer(tror jag han sa? virus iaf) eller en tumör. I vilket fall inget att göra. Vi avvaktar ett tag och fortsätter med kalium och ser om han blir bättre, men det känns ju inte troligt.

Någon som har annat tips?
 
Sv: Kaliumbrist och medicinering

Fästingsjukdomar kan behöva en längre antibiotikakur för att bli bra, inte säkert att det räcker med "normalkur" sas.
Är det taget blodglukosprov? Katter med långt gången obehandlad diabetes kan få svårt att gå. Dricker och kissar han mer än vanligt?
Är det tagen någon röntgen? Tumörer brukar/kan synas på vanlig slätröntgen + att det brukar synas på blodprov.

Jag skulle personligen åka in med katten till vet. igen och utreda den ordentligt. Är den försäkrad, det kan bli dyrt med utredningar?
Vet inte var du bor? Vad du har för djursjukhus i närheten? PMa om du vill ha förslag på sjukhus...
 
Senast ändrad:
Sv: Kaliumbrist och medicinering

För mkt kalium är inte bra det heller, jätteviktigt att det är balans mellan elektrolyterna! Skulle inte ge extra kalium om värden var normala. Sen tycker jag vet var slarvig som inte tog blodprov INNAN han gav katten antibiotika och kalium. :crazy:
Och det finns massa saker man kan göra, röntgen, ultraljud, mer avancerade blodprov osv.

Åk till en annan klinik med större kompetens är mitt råd!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: Dorinda
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 223
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp