Kalciumpulver

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare monic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 626
M

monic

Är det någon som vet om den mängd kalciumpulver som uppges i gram i recept i Matildas kokbok hänför sig till totalvikt eller biotillgängligt kalcium?
Jag fick inte tag i något kalciumpulver så jag fick köpa mjölksyrad kalk i tabletter. På burken står det att 6 tabletter är lika med 320 mg kalcium och då antar jag att man menar biotillgängligt kalcium eftersom 6 tabletter väger mer än 320 mg.

Samma fråga för "AAFCO cat food nutrient profiles based on calorie content" där man anger en minsta underhållsmängd av kalcium för vuxen katt på 1,5 g per 1000 intagna kalorier. Såvida inte alla kalktillskott innehåller samma proportion biotillgänglig kalk/hjälpämnen borde 1,5 g vara 1,5 g biotillgänglig kalk? :confused:

Sv: Kalciumpulver

Jag är väl den som bäst borde veta ;) Måtten angivna är givetvis den biotillgängliga mängden och det är även den som brukar anges på förpackningarna.

Hur AAFCO har tänkt när de formulerat sig vet jag inte, men rimligtvis borde det handla om biotillgänglig mängd kalcium eftersom det icke-tillgängliga inte gör varken från eller till.

Får jag hoppa in i den här tråden och fråga om kalciuminnehållet i VitaBe? :o

Står bara att de innehåller vitaminer och mineraler....typ.

Kalciuminnehåller i VitaBe är klent, innehåller inget kalcium alls utan "bara" B-vitaminer och E-vitamin.

Det skulle alltså betyda att det i följande recept krävs cirka 131 kalciumtabletter då 6 tabletter innehåller 320 mg kalcium (7000 mg dividerat 320 = 21 x 6 = drygt 131 st)?

1,3 kg grishals/grytbitar
1 kg lammfärs
400 g grönsaker
390 g lammnjure
360 g lammhjärta
7 g kalcium
6 krm mineralsalt

Ja, det beror ju som på vad man använder för kalciumtillskott, men ger man mjölksyrad kalk och gör stora satser mat går det åt en hel del. Försök hitta något kalciumtillskott som är mer koncentrerat. Det finns mjölksyrad kalk i pulverform som ger 260 mg/tsk.

Annars brukar kalciumkarbonat gå att köpa i kapslar á 500 mg.

Detta var ett av skälen till att jag satsade på ben istället för kalciumtillskott. :smirk:

Ja, det är klart att ben är ju bäst. Jag brukar köpa hel, färsk kanin och kyckling med utvalda organ till och krossa och mala skrovet. (Jag lät slipa skivan och knivarna i köttkvarnen men efter att ha malt två kaninskrov var knivarna slöa igen!) Vilka andra ben kan man mala i en handdriven köttkvarn?
Tacksam om du kunde tala om var man kan hitta mjölksyrad kalk i pulverform som ger 260 mg per tesked. Jag har letat och letat men hittar ingenting:(

Du skulle inte kunna titta på burken o tala om vad det är för märke :smirk: ?

monic skrev:
Du skulle inte kunna titta på burken o tala om vad det är för märke :smirk: ?

Jo, fast jag är på jobbet nu så jag kan inte :o. Det är ett ljusblått paket som ser ut som ett paket salt, ungefär. Får återkomma med märke.

Nutana! I ljusblått 150 g-paket. Jag köpte mitt i närmaste hälsokostbutik. Det finns som beställningsvara på apoteket också men jag tror mig ha hört att det är dyrare där. Minns dock inte vad jag betalade.

Kanin och kyckling är väl det enda jag vågar köra i kvarn iaf. Kanske kan du spara ihop lite pengar och köpa en eldriven köttkvarn? Då måste man inte slipa knivarna lika ofta eftersom motorn är lite kraftigare än armkraft ;)

Nutanas kalk tror jag at jag betalade runt 40:- för. Vissa djuraffärer har 1-kiloshinkar med mjölksyrad kalk, om man vill köpa storpack.

I nödfall kan man köpa benmjöl, innehåller 1150 mg kalcium/tsk MEN det innehåller även fosfor så man får ta hänsyn till det också.

Var det mjölksyrad kalk i pulverform som ger 260 mg/tsk?

>>Nutanas kalk tror jag at jag betalade runt 40:-.>>

Hur många mg biotillgängligt per tsk t ex?

Vad har du för märke köttkvarn? Är den bra?

Det skall vara 260 mg biotillgängkligt kalk per tsk. Jag har en Bosch 1501 köttkvarn och den är bra. Min iofs en liten plastdetalj inne i kvarnhuset som kan gå sönder när man mal ben, men den kostar bara 70:- att köpa så det kan jag leva med om den pajar. Hellre att denna plastgrej pajar än att motorn pajar. Det är dock att föredra om ALLT inuti är gjort av rostrfritt stål eller liknande. Det är viktigt att motorn har en effekt på mer än 250 W, min ligger på 450 W. Kostade 999:- att köpa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka