Kalciumklorid - farligt för häst?

Krisse

Trådstartare
Konstig fråga kanske så här på sommaren :angel: Har fått för mig att kalciumklorid är sådant som man "saltar vägarna med" Det är så att vi har skaffat oss en 1000l tank att köra vatten i till hästarnas sommarhagar. Tanken, gjord av plast, har tidigare (för flera år sedan) haft kalciumklorid i sig. Vi har spolat tanken flera gånger och skall även diska den inuti men jag undrar ändå ifall spår av kalciumklorid kan vara farligt för hästen?

Sv: Kalciumklorid - farligt för häst?

Då kalciumklorid fräter på lack, känns det väl kanske inte som något trevligt att stoppa i hästen.

Men om du diskat ur tanken, sen är det väl bara att smaka på vattnet själv, då ska det ju inte smaka salt.

men kan inte hästar få mugg av sånt , om de får det i karlederna. Vet inte om det är så bra och dricka, men kanske kan kolla upp det någon stans ? kommer det inte upp något om man söker på det ?

har du spolat ur tanken flera gånger efter at du sett kristaller i den så finns det säkert inget kvar av kalciumkloriden.
Kalciumklorid kan inte vara farligt för hästar i små mängder. Kalcium behöver de (precis som vi) för att bygga upp sitt skelett. Klorid ingår i vanligt salt som består av natriumklorid, klorid ingår bla i magsyra.
Att kalciumklorid fräter hål på våra bilar stämmer men det beror inte på att det är frätande, som syra och lut, utan på att det innehåller klorider. Vanligt koksalt fungerar precis lika bra för att göra hål i bilar som vägsaltet gör.
Angående mugg tror jag knappast hästen får mugg av det däremot kan de säkert få sår i karlederna om de får mycket salt där på precis samma sätt som det blir sår i karlederna om man slarvar med att tvätta ur dem efter att man svampat en svettig häst.
Du kan lugnt använda din IBC behållare.

*svarar alla*

Tack för infon! Vi har spolat tanken flera gånger med vatten men även beslutat att ta ett vattenprov på vatten som varit i tanken. Skulle i samma veva ändå ta prov på vårt dricksvatten så vi tog ett i tanken också för säkerhets skull.

Jag tycker det låter överdrivet att ta vattenprov på tanken. Vintertid har man på vissa håll i landet problem med älgar på vägarna. Anledningen till att älgarna går ut på vägen är för att slicka i sig vägsaltet (kalciumklorid, CaCl2). Vill du ta vattenprov så gör det men du slänger ärligt talat bara bort dina pengar. Ser du inget salt i tanken så finns det inget där. Saltet går inte in i plasten. Ett enkelt test för att se om du har salt där är att smaka på vattnet från tanken. Smakar det som vanligt finns det inget där och som sagt CaCl2 är inte farligt på något sätt.

Nej spår av kalciumklorid är inte farligt. Rent kalciumklorid är retande men det är inte giftigt.
PL

Ok nu vet jag att kalciumklorid inte är farligt för hästen men provet är redan ivägskickat - tackar för svaren:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 197
Senast: Johanna1988
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 721
Senast: Voeux
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka