K

knasan

Hur mycket för mycket kalcium kan man ge ett högdräktigt sto (mån 8-11)? Min foderstat stämmer så bra med energi, protein, P och Mg så det är retligt när kalken är nästan dubbelt så hög. Har analyserat hö.
Tips och råd för åtgärder? Sojamjöl? Vad ska man då se upp med?

Sv: Kalcium

Hur mycket för mycket kalcium kan man ge ett högdräktigt sto (mån 8-11)? Min foderstat stämmer så bra med energi, protein, P och Mg så det är retligt när kalken är nästan dubbelt så hög. Har analyserat hö.
Tips och råd för åtgärder? Sojamjöl? Vad ska man då se upp med?

Så länge hästen får tillräckligt med P, så kan Ca/P-kvoten vara så hög som 5, enligt C. Planck. Det enda foder som du kanske ska undvika är väll lusern, som har höga kalkvärden. Det viktiga är dock att du verkligen ser till att ge tillräckliga mängder P.

Lycka till med fölungen!

Tack för lyckönskningen!
Då kanske jag skulle byta ut en del av lusernet mot Groov 125, då? Är bara lite tveksam mot pellets eftersom det innehåller bindemedel, men en kort period är kanske inte så farligt.

Tack för lyckönskningen!
Då kanske jag skulle byta ut en del av lusernet mot Groov 125, då? Är bara lite tveksam mot pellets eftersom det innehåller bindemedel, men en kort period är kanske inte så farligt.

Ja, välj ett foder som funkar bra för dina behov. Och föressten det där med bindemedlet i pellets, det är bara ett rykte. Det man däremot inte ska göra är att fodra pellets torr, eftersom den ofta sväller snabbt och kan orsaka foderstrupsförstoppning. Jag har fodrat med pellets i många år, och aldrig märkt att någon häst skulle må dåligt av det. Tvärtom är pellets en smidig lösning att få i hästen saker som den annars kanske skulle peta bort. Enda nackdelen är väll kanske att pellets ofta är dyrt att köpa in.

En av Sveriges ledande agronomer lovordar just Kr**ft för sitt stora sortiment av pellets med mkt kvalitativ proteinhalt i form av potatisprotein, ett av de proteinfodermedel som innehåll mest av det livsnödvändiga lysinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 849
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka