kalcium/magnesium-kvoten

Glimfeather

Trådstartare
Gör det något om Ca/Mg-kvoten ligger på 2,2. I hästens biologi, utfodring och avel skriver Kristina Planck att den ska ligga på ungefär 2 och det gör den väl?

förresten vad kostar krafft miner vit?
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

Det värdet borde fungera. Jag har hört att det ska vara över 2,7 helst men så länge behoven är täckta så spelar det inte så stor roll.
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

2,7 låter väl högt tycker jag, men jag följer Christina Plancks råd, det har jag ju gjort i allt annat när det gäller foderstaterna till mina hästar :D

du vet inte vad en sån säck kostar eller?
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

Kvoten mellan Ca/Mg bör ligga på minst 2,7 för att hästen ska kunna tillgodose sig det bäst. Mina ligger över 2,7 och mår prima!
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

jaha, tycker det låte mycket jag, men jag tror jag fortsätter lita på henne, när jag gjort resten av foderstaten efter hennes schema.
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

Kolla gärna igen om det verkligen står så. I Hästens näringsbehov och utfodring tror jag inte att hon ger några råd ang. kvoten, men däremot *är* kvoten i hennes råd ang. behoven i själva verket runt 2,7 och uppåt.
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

"... Och att kalcium/magnesium-kvoten är cirka 2." Hästen biologi, utfodring och avel, C. Planck, s. 185. Men nu när jag kontrollerade det här såg jag att min kalcium/fosfor-kvot är för hög... mäste ändra lite, så får vi se hur hög Ca/Mg-kvoten blir.
 
Sv: kalcium/magnesium-kvoten

jag kollade på vad hennes kvod skulle ligga på och den sak ligga på 2. Ca/P-kvoten på 1,4, dne är aldeles för hög! nåt tips på mineraler med mycket fosfor? för att Ca/Mg-kvoten ska blir bra måste Ca/P ligga på 1,9 och hennes ska ligga på 1,4. tänkte köra med krafft miner vit. åh, vad knepigt det här blir! nästa år plöjer jag upp åkern och sår själv nytt hö, oavsett vad bonnen säger! så här jobbigt vill jag inte ha det en gång till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Habina
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp